مراسمی مجازی در دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو به همراه افتتاح دو طرح آموزشی "نماد " و " شتاب " برگزار شد.

مراسم مجازی روز دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: با اطمینان می‌توان گفت که دانشگاه فردوسی مشهد یکی از نخستین دانشگاه های تحول آفرین در میان دانشگاه‌های کشور است.

دکتر محمدرضا آهنچیان افزود: سال گذشته دانشگاه فردوسی مشهد با ارائه الگوی مفهومی آموزش توانست نظر مثبت سایر دانشگاه‌های کشور را به خود جلب کند زیرا انتشار این راهکارها و الگوها در سطح دانشگاه‌های کشور باعث تحول در حوزه آموزش عالی کشور می‌شود.  

وی ادامه داد: به واسطه شیوع ویروس کرونا، آموزش عالی در کشور دستخوش چالش‌هایی شد و دانشگاه‌های بزرگ کشور به یاری سایر مراکز علمی آمدند و دانشگاه فردوسی مشهد نیز منابع کمیاب خود را در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار داد و این نشان از سخاوت بزرگ این دانشگاه است.

مدیرکل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از دانشگاه‌های تولید کننده محتوای استاندارد در شرایط فعلی کشور با ایجاد سامانه " نماد " که از امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند در دست یافتن مراکز آموزشی کوچک و متوسط به منابع استاندارد و قابل اطمینان کمک می کند.

در طرح نماد (نشر محتوای آموزشی- الکترونیکی دانشگاه) دسترسی به منابع آموزش مجازی، شامل فیلم‌های آموزشی، بانک سوالات هر درس و ایجاد آزمون‌های استاندارد طراحی شده است تا سواد علمی دانشجویان مورد محک قرار گیرد.  

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در هر ترم آموزشی خود می‌توانند به صورت رایگان از دروس خود در این سامانه استفاده کنند و سایر دانشجویان کشور نیز با پرداخت هزینه، امکان استفاده از این منابع آموزشی را خواهند داشت.

همچنین دسترسی به نرم افزار مبتنی بر تلفن همراه این سامانه نیز برای استفاده کاربران فراهم شده است.

آهنچیان افزود: از سوی دیگر، هر چه جست و جو و استناد به منابع علمی دانشگاه فردوسی مشهد از سوی دانشمندان و محققان صورت گیرد می‌تواند در ارتقای رتبه بندی این دانشگاه نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.

او با اشاره به فعالیتهای غیر حضوری به واسطه شیوع ویروس کرونا گفت: بسیاری از برنامه‌ها و آزمون‌های استانداری که باید حضوری انجام می‌شد دچار وقفه شد و با ابتکار دانشگاه فردوسی مشهد برنامه ریزی برای برگزاری آزمون بسندگی زبان انگلیسی و عربی به صورت غیر حضوری در دستور کار قرار گرفت که از سوی داوطلبان و مراکز مورد نیاز مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حضور در کلاس درس و دانشگاه برای سنجش عملکرد دانشجو بسیار ارزشمند است ولی مراقبت از دانشجویان در شرایطی مثل کرونا و دیده شدن کل مسیر آموزشی دانشجو یک خلاء به حساب می‌آمد که با ارائه طرح          "شتاب" این مسیر نیز به راحتی انجام خواهد شد.

در طرح شتاب (شناسایی و توانمندسازی استعدادهای بالقوه)   مراحل فعالیت دانشجویان بر اساس الگوهای استاندارد و شاخص های آماری مورد سنجش قرار می‌گیرد و بر اساس ملاک‌های ارزشی به دست آمده مسیر علمی و پرورشی دانشجویان مورد سنجش و پایش قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم در ادامه این مراسم گفت: دوره دانشجویی، دوره شادابی، نشاط و پویایی است و اکنون به واسطه شیوع ویروس کرونا، عدم حضور فیزیکی دانشجویان در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد حس می‌شود.

دکتر محمد کافی افزود: دانشجو، محور اصلی فعالیت‌های علمی در هر کجای کشور است و ضرورت دارد تا استعدادهای دانشجویان در حوزه‌های توانمندی و شکوفایی آنها مورد توجه کافی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این دانشگاه به هیچ وجه به انجام وظایف جاری خود قناعت نخواهد کرد زیرا باید برای ارتقای آموزش عالی سرآمد باشیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: می‌توان ادعا کرد که همواره دانشگاهیان ایران در دانشگاه‌های خارج از کشور پیشرفته هستند و دانش آموختگان ایرانی اگر در هر کجای دنیا حضور یابند موجب سرآمدی خواهند بود و این نشان می دهد که در حوزه آموزش عالی به خوبی عمل کرده‌ایم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها