با برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین دوره «جشنواره ملی شعر دانشجویی»، همزمان با روز دانشجو این دوره از جشنواره کلید خورد.

دومین دوره «جشنواره ملی شعر دانشجویی» کلید خورد

قدس آنلاین: جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین دوره «جشنواره ملی شعر دانشجویی» عصر روز یکشنبه (۱۶ آذر ۹۹) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت تلفیقی حضوری و برخط برگزار شد.

در این جلسه، اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین «جشنواره ملی شعر دانشجویی» شامل: عبدالجبار کاکایی، اسماعیل امینی، محمدرضا ترکی، سعید بیابانکی، پونه نیکوی، کوروش انصاری، آرش شفاعی، حسین تقوی، عیسی علیزاده، عادل تقوی، سمانه عنبری، فرزین پورمحبی و علیرضا بهرامی به صورت حضوری یا برخط (آنلاین) حضور داشتند.

در ابتدای جلسه عادل تقوی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاد دانشگاهی، با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری اولین دوره این جشنواره گفت: یکی از تفاوت‌های اصلی این جشنواره که در بدو پایه‌ریزی به آن توجه شد، این بود که تلاش کردیم برخلاف جشنواره‌های رایجی که در فضای فرهنگی و بعضا ادبی با آن مواجه هستیم، از تمرکز بر جمع‌آوری آثار، داوری و در نهایت معرفی برخی از آن‌ها به عنوان برگزیده، کمی فاصله بگیرد و جشنواره را رویدادمحور برگزار کنیم. لذا آموزش و بزرگداشت و معرفی مفاخر ادبی را هم در کنار رویدادها مد نظر داشتیم. بخشی از این برنامه‌ها که قبل از شرایط کرونا بود، با حضور فیزیکی دانشجویان مهیا شد و توانستیم پنج رویداد دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف برگزار کنیم اما با شیوع کرونا، پس از لغو برخی از رویدادها، مراسم اختتامیه هم به صورت مجازی برگزار شد.

در ادامه این جلسه عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تبریک روز دانشجو، درباره چگونگی برگزاری اولین دوره «جشنواره ملی شعر دانشجویی» گفت: ما تصورمان این است که موضوع شعر و هنر کماکان مورد علاقه دانشجویان است. بر اساس رسالتی که جهاددانشگاهی در توجه هنر به صورت عام داشت، احساس کردیم که جشنواره شعر دانشجویی می‌تواند نقطه خوبی برای توجه دانشجویان به موضوع هنر و ادبیات و مطالعه باشد. با همین اندیشه، اولین دوره جشنواره برگزار شد. با اعتقاد و اهتمامی که به این جشنواره داشتیم، تصمیم گرفتیم که دومین برنامه را هم شروع کنیم. احساس می‌کنیم شاید برای دوره اول با بضاعتی که داشتیم به بیشتر اهدافی که داشتیم، رسیدیم. اعتقادم این است که می‌توانیم از فضای موجود در کشور با توجه به بستری که در فضای مجازی است، برای بهتر شدن جشنواره استفاده کنیم و حتی در سال‌های بعد از شیوع کرونا، بتوانیم موضوع مجازی را کماکان در این جشنواره حفظ کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به مزیت دانشجویی بودن این جشنواره بیان کرد: بسیاری از افرادی که در حوزه‌های مختلف به موفقیت‌ می‌رسند، شروع کارشان از همین جشنواره‌هایی است که در دوران دانشجویی و یا دانش‌آموزی شکل گرفته است. ما مشابه آن را در «پایان‌نامه سال دانشجویی» و «کتاب سال دانشجویی» نیز داریم. تعدادی از برگزیدگان کتاب سال دانشجویی که بیش از ۲۰ دوره در حال برگزاری است، افرادی هستند که بعد از دوره دانشجویی نیز کتاب تألیف کرده‌اند، بعضا در کسوت داوران جشنواره در حال فعالیت هستند و از نویسندگانی هستند که علاوه بر تعلق عاطفی به اولین انتشارات خود، توانسته‌اند ارتباط خوبی را با دبیرخانه این جشنواره‌ها داشته باشند.

در ادامه این نشست، سایر اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی شعر دانشجویی به بیان نظرات خود درباره فعالیت‌های دور نخست، اولویت‌ها و پیشنهادهایی برای دور دوم این جشنواره پرداختند.

دور اول «جشنواره ملی شعر دانشجویی» در سال تحصیلی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با برگزاری محفل‌های شاعرانه در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد. این محفل‌ها علاوه‌بر برگزاری نشست‌های تخصصی و شعرخوانی دانشجویان و استادان دانشگاه، با تجلیل از استادان و پیشکسوتان شعر معاصر و اهدای نمادین تندیس «رودکی» جشنواره همراه بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها