امسال توانستیم با کمک دو مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و همراه اول این جشنواره را پیش ببریم. معمولاً سرمایه گذاران علاقه دارند بیشتر در حوزه سینما و موسیقی سرمایه گذاری کنند و امیدواریم این اتفاق فتح بابی باشد برای این که آنها در حوزه تئاتر هم بیشتر حضور پیدا کنند.

حمایت ۲میلیاردی اسپانسرها از تئاتر مقاومت/تماشاگران با نقد نمایش‌ها جایزه بگیرند!

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور حمید نیلی دبیر جشنواره و توحید معصومی دبیر اجرایی این رویداد هنری امروز ۱۸ آذرماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیلی با اشاره به این که جشنواره هفدهم مقاومت فعالیت خود را به صورت رسمی از اردیبهشت ماه امسال آغاز کرد گفت: در این دوران سختی و مشقت های فراوانی به وجود آمد که مهمترین آن شیوع ویروس کرونا بود و ما نیز تمام تلاش خود را در راستای رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی انجام دادیم.

تنوع مضامین مقاومت از امتیازات این دوره جشنواره است

وی در ادامه افزود: جشنواره در چند بخش صحنه ای، دانشجویی، محیطی، کودک و نوجوان و سینمارپژوهی برگزار می شود و در کنار مقاومت، مفاهیم دیگری همچون ایثار، مقاومت ملل، مدافعان سلامت و مدافعان حرم، پرتره و  ...شکل گرفت. این گستردگی موضوعات در فراخوان سبب شد با کارهای مختلفی روبرو  باشیم و این  یکی از مزایای جشنواره هفدهم است

نیلی تاکید کرد: حضور فعال بخش دانشجویی یک اتفاق مهم دیگر است. واقعیت این است که هرچه از هشت سال دفاع مقدس می گذریم و دورتر می شویم جالی خالی نگاه های نو به دفاع مقدس و این ژانر بسیار مشهود می شود و امیدواریم حضور دانشجویان و بخش دانشجویی در این جشنواره کمک کند که نگاه های جدیدی در این حوزه و ژانر مطرح شود.

امیدواریم جشنواره مقاومت شکاف میان فضای دانشجویی و ژانر دفاع مقدس را کم کند

وی در ادامه افزود: اتفاقاً یکی از دغدغه های ما همین بود و دانشجویان در این بخش حضور پررنگی داشتند و حجم آثاری که به دبیرخانه رسید قابل تامل بود و امیدوارم شکافی که میان این این ژانر و فضای دانشجویی افتاده است کمتر شود.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به اینکه از آغاز جشنواره سعی شد همه این رویداد به صورت آنلاین پیگیری شود، گفت: برهمین اساس اکثر کارها به صورت غیرکاغذی برگزار شد و در همه موارد نیز تابع دستورات ستاد مقابله با کرونا بودیم.

تجلیل از دو چهره تئاتری

به گفته نیلی، تقدیر از دو چهره سرشناس این عرصه از برنامه های مهم این دوره است که طی آن از آقایان نصرالله قادری و کوروش زارعی تجلیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه های ما برگزاری جشنواره در گستره وسیعی از کشور بود و برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته بود که براساس آن بخش هایی از جشنواره در مشهد و شیراز برگزار شود که متاسفانه به علت کرونا تحقق رویداد امکان پذیر نبود.

حضور بخش صنعتی در کنار تئاتر

دبیر جشنواره با اشاره به پیوند میان صنعت و هنر نمایش تاکید کرد: امسال توانستیم با کمک دو مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و همراه اول این جشنواره را پیش ببریم. معمولاً سرمایه گذاران علاقه دارند بیشتر در حوزه سینما و موسیقی سرمایه گذاری کنند و امیدواریم این اتفاق فتح بابی باشد برای این که آنها در حوزه تئاتر هم بیشتر حضور پیدا کنند.

نیلی با اشاره به آثار برگزیده تصریح کرد: دو اثر برگزیده به جشنواره فجر و دو اثر برگزیده به جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی خواهند شد و در اجرای عمومی آنها را حمایت خواهیم کرد. همچنین امسال جایزه «حاج قاسم» را طراحی کردیم تا یاد و خاطره این سردار بزرگ را گرامی بداریم.

در ادامه این نشست توحید معصومی یادآور شد: در ابتدا ما فکر می کردیم به دو علت شاید آن چنان که باید استقبالی از جشنواره صورت نگیرد، نخست اینکه شرط دست اول بودن متون مطرح بود و دوم هم به دلیل کرونا تصور می کردیم هنرمندان کمتر مایل به شرکت در جشنواره باشند اما خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبرو بودیم.

وی در ادامه افزود: معتقدم پایه های اساسی جشنواره از تنظیم درست فراخوان شکل می گیرد و در همین راستا بارها فراخوان را تنظیم کردیم. مهمترین نکته برای ما تنوع موضوعی جشنواره بود و موضوعیت آثار را در بخش های مختلفی همچون مقاومت هشت ساله، حوزه مدافعان سلامت، چند اثر درباره حاج قاسم، قهرمانان ملی مقاومت، پرتره شهدای ملی و ... داشتیم که به جشنواره تنوع خاصی بخشید.

معصومی یادآور شد: طبق زمانبندی باید اول آذر این جشنواره کار خود را آغاز می کرد اما به دلیل اینکه بارها با پیک کرونا روبرو شدیم زمان آن به تعویق افتاد و از ۲۵ آذر تا دوم دی ماه این رویداد را برپا خواهیم کرد.

دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: البته قصد ما این بود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود اما به دلیل شرایط موجود به برگزاری آنلاین رو آوردیم و به دلیل این که در حوزه تئاتر تجربه تازه ای بود یک ستاد نمایش آنلاین تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که آثار را در محل اجرای تمرین ها با حضور داوران و تصویربرداران ضبط کنیم. بنابراین به جای دعوت گروه ها و هنرمندان به تهران، داوران ما به شهرهای آنها رفته و همان جا کارها ضبط شدند.

آثار هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روی سایت تیوال قابل مشاهده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در ایام جشنواره آثار هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روی سایت تیوال قابل مشاهده است و بهای بلیت ۵ هزار تومان تعیین شده است؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی و نقد و بررسی آثار به صورت زنده پخش می‌شوند.

به نقد برگزیده تماشاگران جایزه اهدا می شود

معصومی اظهار کرد: این امکان فراهم شده که مخاطبان در سایت تیوال نقد و نظرات خودشان را ثبت کنند و قرار است در مراسم اختتامیه به یک نمایش برگزیده تماشاگران براساس رای و نظرات مردم جایزه داده شود. همچنین در بخش‌های صحنه‌ای و کودک و نوجوان در اختتامیه جشنواره یک اثر برگزیده از نگاه مخاطبان را معرفی خواهیم کرد و به نقد برگزیده و به یک اثر از نگاه منتقدان نیز جایزه اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به میزان پرداختی کمک هزینه به گروه‌ها گفت: برای نخستین بار به گروه‌های صحنه‌ای و کودک و نوجوان مبلغ ۲ میلیون تومان کمک هزینه تمرین ارائه دادیم و البته به آثاری که به بخش نهایی جشنواره نیز راه پیدا کردند کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

به گفته معصومی، بودجه این دوره از جشنواره ۲ میلیارد تومان است که البته این مقدار برای ما کافی نبود و طبق برآوردی که داشتیم برگزاری جشنواره به ۴ میلیارد تومان نیاز داشت که ما مابقی این مبلغ را از طریق اسپانسرهایمان یعنی همراه اول و مس سرچشمه تأمین شد و به مبلغی حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

در پایان این نشست پوستر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» رونمایی شد.

برچسب‌ها