فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور اقدامات اخیر یک بلاگر گردشگری در سیستان و بلوچستان را غیر قابل چشم‌پوشی دانست و گفت: این فرد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

بازداشت کاربر اینستاگرام که یک گور باستانی را تخریب کرد

قدس آنلاین: چند روزی است که تصاویری از یک کاربر اینستاگرامی که با همراهی یکی از راهنمایان محلی به منطقه باستانی تاسوکی در شمال استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز افغانستان سفر کرده و با جدا کردن قسمت‌های سالم‌تر یک گور باستانی با ارزش و تکه‌های اسکلت و اشیای بدست آمده عکس گرفته، در فضای مجازی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود که با واکنش‌های عمومی فعالان فضای مجازی، مردم منطقه و جامعه باستان شناسان کشور مواجه شده است.

سردار امیر رحمت‌الهی گفت: اقدامات ناشایست عده‌ای در قالب بلاگرهای گردشگری که موجب ناراحتی و تشویش اذهان عمومی، دوستداران میراث‌فرهنگی و راهنمایان گردشگری شده است به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌عنوان ضابط خاص قضایی با موضوعاتی از این دست برخورد خواهد کرد.

فرمانده یگان‌ حفاظت میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اقدام اخیر یک بلاگر گردشگری در استان سیسان و بلوچستان اظهار داشت: این فرد مورد نظر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی از وظایف مهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروهای یگان حفاظت سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: این یگان در جهت نگهداری و حفاظت آثار ارزشمند تاریخی همواره کوشا است، البته نقش و اهمیت حمایت نیروهای مردمی و دوستداران میراث‌فرهنگی در جهت تحقق این مهم انکارناپذیر است.

سردار رحمت‌الهی تصریح کرد: مرتکبان جرایم علیه میراث‌فرهنگی باید بدانند اهمیت میراث‌فرهنگی به‌گونه‌ای است که قانون‌گذار این جرایم را در عداد جرایم علیه امنیت قرار داده است.

 فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بیان کرد: با اقتدار تمام و اتکا به قوانین با این گونه اقدامات برخورد می‌کنیم و بستر لازم برای مقابله با جرائم علیه مواریث تاریخی‌ فرهنگی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی فراهم شده و ظرفیت قانونی نیز در این زمینه وجود دارد.

رحمت الهی افزود: ظرفیت گسترده مشارکت‌های مردمی به عنوان پشتوانه ما در انجام ماموریت‌های محوله به‌صورت فعال عمل کرده و دوستداران میراث‌فرهنگی در سراسر کشور به عنوان شبکه گسترده اجتماعی سازمان‌دهی شده‌ می‌توانند وقوع هرگونه جرم علیه مواریث ارزشمند تاریخی‌فرهنگی را به شماره تلفن ۰۹۶۶۲ گزارش کنند.

علیرضا جلال‌زایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با تقبیح و محکوم‌کردن این حرکت خودسرانه پیگیری امور قضایی را برای خود محفوظ دانسته و اعلام کرده با هر فرد یا افرادی که بخواهند از طریق فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد.

جلال‌زایی گفته است «با تخریبگر آثار تاریخی در منطقه تاسوکی واقع در شمال این استان حدفاصل زابل و زاهدان برخورد قضایی انجام می‌شود و با برگزاری جلسه به این فرد تذکر کتبی و شفاهی داده شده است.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها