بر اساس یک مطالعه جدید، تعداد غیرنظامیان کشته شده افغان در حملات هوایی تحت رهبری آمریکا و متحدانش از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، رشد ۳۳۰ درصدی داشته و در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز ۱۳۵۷ غیرنظامی در این حملات کشته شدند.

رشد ۳۳۰ درصدی تعداد افغان‌های کشته شده در حملات هوایی بین‌المللی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹

قدس آنلاین: خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، محققان در این مطالعه بر این باورند که افزایش نرخ کشته‌ها در نتیجه تصمیم آمریکا برای کاهش قوانین مربوط به حملات هوایی در ۲۰۱۷ بوده است. در سال ۲۰۱۹، حملات هوایی بین‌المللی در افغانستان باعث کشته شدن ۷۰۰ غیرنظامی افغان شد که بزرگترین آمار از هر سالی از آغاز جنگ در افغانستان به سال ۲۰۰۱ بوده است.

در این مطالعه همچنین آمده است: در مجموع غیرنظامیان کشته شده در افغانستان به واسطه حملات هوایی نیروهای این کشور و بین‌الملل افزایش یافته است. نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا مسؤول اکثریت این کشته‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هستند. ۱۳۵۷ غیرنظامی به دست نیروهای بین‌المللی کشته شدند در حالیکه فقط ۴۶۱ تن در حملات هوایی نیروی هوایی افغانستان کشته شده بوند.

در ادامه این بررسی همچنین آمده است: تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات هوایی بین‌المللی حدود ۳۳۰ درصد از ۲۰۱۶ رشد داشته است. پس از توافق صلح آمریکا با طالبان در فوریه سال جاری میلادی، شدت حملات هوایی بین‌المللی در افغانستان کاهش داشت. اما در همین زمان، تعداد حملات هوایی از سوی نیروهای افغانستان شدت یافت.

در ادامه این مطالعه آمده است:‌ دولت کابل هم اکنون در حال گفت‌وگو با طالبان است و شاید هم این حملات رشد یافته هوایی از سوی نیروی هوایی افغانستان را بتوان به عنوان بخشی از یک تهاجم گسترده و شاید اهرم فشار برای مذاکرات دانست. اما پیامد این حملات هوایی این بوده که نیروی هوایی افغانستان بیش از هر زمان دیگری غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، نیروی هوایی افغانستان ۸۶ غیرنظامی را در حملات خود کشته و ۱۰۳ تن دیگر را نیز در بازه زمانی ژوئیه تا اواخر سپتامبر سال جاری میلادی زخمی کرده ست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها