سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی گفت: برای حل نوسانات قیمتی کالاهای اساسی باید کار فرهنگی در بین مردم ایجاد شود. علاوه بر این بازرسی‌هایی نیز به منظور نظارت بر نوسانات کالاهای اساسی انجام می‌شود.

چالش‌های قیمتی کالاهای اساسی از ابتدای سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد ساعدی در خصوص تغییرات قیمت کالاهای اساسی در استان از ابتدای سال ۹۹ اظهار کرد: روغن قیمت مصوب دارد و از ابتدای سال، این قیمت مصوب در سه مرحله تغییر کرده ‌است. تمامی اقلام روغن قیمت مصوب دارند اما روغنی که اخیرا با نوسانات قیمتی شدیدی مواجه شده، روغن‌های حلبی هیدروژنه ۱۶کیلویی است که قیمت مصوب آن‌ در حال حاضر  ۱۵۷هزار و ۶۰۰ تومان بوده و در بازار می‌توان آن‌ها را تا ۳۰۰ هزار تومان نیز خریداری کرد.

وی افزود: همچنین قیمت مصوب روغن‌های پنج کیلویی، ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بازار تا ۱۸۳هزار تومان نیز می‌توان این محصول را خریداری کرد، البته این قیمت حداکثری است و به قیمت ۸۰ هزار تومان، ۱۲۳هزار تومان و... نیز در بازار وجود دارد. برای حل این نوسانات قیمتی، باید کار فرهنگی در بین مردم ایجاد شود.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص بررسی علل افزایش قیمت روغن گفت: دلایل افزایش قیمت روغن از ابتدای سال این بود که ما در کل کشور در تامین روغن خام مشکلاتی داشتیم، همچنین در بحث تخصیص ارز به روغن خام، در مقطعی ایراداتی نرم‌افزاری در گمرک وجود داشت که در ترخیص این کالا مشکلاتی ایجاد کرد.

بیش از ۹۰ درصد روغن موجود در کشور، وارداتی‌ است

ساعدی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد روغن موجود در کشور، وارداتی‌ بوده و استفاده از دانه‌های روغنی داخلی برای این امر، بسیار محدود است. همچنین مشکلات حمل‌ونقل که هنوز هم وجود دارد و افزایش قیمت مواد اولیه، بسته‌بندی و هزینه کارگر نیز از عوامل افزایش قیمت مصوب روغن است. در مقطعی مردم بیش از نیاز خانوار خود روغن خریداری کردند که این موضوع نیز به نوسانات قیمتی دامن زد و اتفاق خوبی نبود.

وی با اشاره به تاثیر کاهش ارزش پول ملی در افزایش قیمت کالاهای اساسی تصریح کرد: بحث افت ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی نیز یکی از عوامل افزایش قاچاق و کاهش روغن موجود در کشور بود. زمانی که چنین اتفاقی رخ داد، اتباع خارجی در تمام مرزهای کشور ما به جز ترکمنستان، روغن، برنج، گوشت و... خارج می‌کردند که کاهش ارزش پول ملی، مزیتی برای قاچاق به کشورهای همسایه ایجاد و این موضوع، تمامی کالاهای اساسی را درگیر کرد.

قیمت برنج هندی و پاکستانی کیلویی حدود ۲۰ هزار تومان است

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص قیمت مصوب برنج در بازار عنوان کرد: دو نوع برنج تنظیم بازاری و با ارز دولتی هندی و پاکستانی در کشور وجود دارد. قیمت برنج هندی تنظیم بازار به ازای هر کیلو، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار تومان است. قیمت برنج هندی تا ۲۰ هزار تومان نیز افزایش یافت اما در حال حاضر کاهش پیدا کرده و قیمت این محصول بین ۱۹تا ۲۰ هزار تومان بوده، البته ممکن است این محصول تا ۲۳ و یا ۲۴ هزار تومان نیز فروخته ‌شود اما این موضوع نادر بوده و زیاد نیست.

ساعدی اضافه ‌کرد: برنج پاکستانی نیز تا ۲۵ هزار تومان در بازار وجود دارد و در حال حاضر ما واردکنندگان بزرگی داشته‌ایم که مجبورشده‌اند با ارز ۳۲ هزار تومانی برنج وارد کنند و آن‌ را به قیمت ۲۸ هزار تومان بفروشند و یا با ارز ۲۸ هزار تومانی برنج خریداری کرده‌اند اما اکنون باید با قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بفروشد.

وی در خصوص علل افزایش قیمت برنج خاطرنشان کرد: عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت برنج، حذف ارز دولتی برای این کالای اساسی بود، زیرا تا پیش از این، این کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد. دلیل دیگر این افزایش قیمت نیز نوسانات قیمتی، افزایش هزینه‌های جانبی، افزایش دستمزد نیروی انسانی و... است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی با اشاره به نوسانات قیمتی شکر گفت: شکر از ابتدای سال دو بار تغییر قیمت داشته ‌است. قیمت آزاد این محصول در بازار از ۷۲۰۰ تا ۷۴۰۰ تومان است.

ساعدی بیان کرد: دلایل افزایش قیمت چغندر، افزایش ۲.۵ برابری قیمت بذر چغندر وارداتی، عدم تمایل کشاورز به کشت چغندر، افزایش قیمت نهاده اعم از کود، بذر، سموم و...، عدم تحقق میزان کسری کشور از محل واردات، هزینه‌های تعمیرات کارخانجات برای تولید به دلیل‌ فرسوده بودن اکثر کارخانجات، افزایش قیمت حقوق و دستمزد و... است.

وی در خصوص تغییرات قیمتی گوشت مرغ عنوان کرد: قیمت مصوب گوشت مرغ از ابتدای سال دو بار تغییر داشته‌ و آخرین باری که قیمت توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شده، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت گوشت گرم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

قیمت مرغ در حال نزدیک شدن به نرخ مصوب است

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی ادامه داد: نوساناتی در خصوص قیمت مرغ در بازار ایجاد شده ‌بود که متاسفانه در مقطعی این نوسانات بسیار زیاد شد اما در حال حاضر فروکش کرده، جهاد کشاورزی قیمت مصوب را اعلام نموده و اعمال قانون‌هایی اما با احتیاط انجام می‌شود، زیرا شیب نزولی قیمت بسیار خوب بوده و در حال نزدیکی به قیمت مصوب است.

ساعدی اضافه کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ کمبود نهاده‌های دامی بود. نهاده دولتی به اندازه کافی در سامانه بازارگاه تامین نشد و مرغداران نمی‌توانستند ۱۰۰درصد نهاده خود را تامین کنند. از ۱۰تا ۱۸مهرماه ۹۹، جوجه‌ریزی وجود نداشته و یا بسیار کم بوده که این موضوع نیز خود یکی از دلایل کمبود مرغ در بازار بوده است.

وی در خصوص قیمت مصوب تخم‌ مرغ عنوان کرد: قیمت مصوب تخم ‌مرغ از ابتدای سال، دو بار تغییر کرده و آخرین بار، قیمت مصوب درب مرغداری، ۱۲هزار تومان و در بازار ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که در حال حاضر از ۱۶ تا ۱۷هزار تومان نیز در بازار فروخته می‌شود.

هنوز نگرانی‌هایی در زمینه تخم مرغ وجود دارد

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی خاطرنشان ‌کرد: دلیل عمده افزایش قیمت تخم‌ مرغ این بود که متاسفانه گله‌های مرغ تخم‌گذار کشتار شدند و این موضوع به تولید ضربه زد و هنوز نگرانی‌هایی در زمینه تخم ‌مرغ وجود دارد که امیدواریم با عزم مسئولان بتوانیم موضوع را بررسی کنیم و ثبات در بازار حفظ شود.

ساعدی با اشاره به تغییرات قیمتی گوشت قرمز تصریح ‌کرد: گوشت قرمز مانند سایر کالاهای اساسی نبوده و مشمول قانون‌گذاری تکلیفی و دستوری دولت نیست. فرایند دام سبک و سنگین فرمول خاصی دارد که از سال جاری تاکنون، به طور میانگین حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت در گوشت قرمز داشته‌ایم. قیمت دام زنده گوسفندی ۹۷ هزار تومان و گوساله ۶۷ هزار تومان است.

کاهش ارزش پول ملی، خروج دام از کشور را به مزیت تبدیل کرده است

وی افزود: دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز کمبود نهاده‌های دامی، افزایش هزینه حمل ‌و نقل، دستمزد کارگر و... بوده و افت بزرگی که در این بخش نیز وجود دارد، به دلیل قاچاق است. در مرزهای غربی کشور اگر گوسفند سه میلیون تومان باشد، در آن سمت مرز به قاچاقی حدود ۱۲میلیون تومان پول داده ‌می‌شود که دلیل چنین اتفاقی مزیت خروج دام به دلیل کاهش ارزش پول ملی است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص تغییرات قیمت نان در بازار گفت: ما سه نوع آرد با مرجع گندم داریم که قیمت‌های آن‌ها به ترتیب ۶۶۵ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲۷۰۰ تومان است، هم‌چنین دو نوع نانوایی یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای در سطح شهر وجود دارد.

ساعدی ادامه داد: زمانی دولت اعلام کرده ‌بود که فضای کسب ‌و کار آزاد است و هرکس تمایل به بازگشایی نانوایی دارد، در خصوص اندازه چانه، قیمت و... آزاد خواهد بود که چنین اتفاقی تنها در یک اقتصاد آزاد و لیبرال و بدون مشکلات رقابتی امکان‌پذیر است و در کشور ما که تحریم وجود دارد و یارانه به مردم داده ‌می‌شود، این یک سیاست غلط بود که مشکلاتی به‌ بار آورد و در حال حاضر جمع‌آوری شده‌اند.

هنوز مجوزی برای افزایش قیمت نان گرفته ‌نشده ‌است

وی در خصوص عدم وجود مجوز رسمی افزایش قیمت نان بیان ‌کرد: نانوایان در خصوص گران‌فروشی ادعا دارند که هزینه آب، برق، نیروی کار، خمیرمایه و... افزایش یافته، در حالی‌ که قیمت نان تغییری نکرده‌ و ما هم به عنوان دستگاه ناظر این موضوع را رد نمی‌کنیم اما ما مرجع افزایش قیمت نان نیستیم و هنوز مجوزی برای افزایش قیمت نان گرفته ‌نشده ‌است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی خاطرنشان کرد: شکایات زیادی در خصوص گران‌فروشی و خروج آرد از مسیر نانوایی‌ها داشته‌ایم که این مسائل خود نیز دلایلی از جمله کمبود نقدینگی و سرمایه‌ در گردش نانوا، باز بودن ساختارهای سازمان صنفی که البته در حال حاضر ساماندهی شده‌است و... داشت.

ساعدی اضافه ‌کرد: ساعت کار نانوایی‌ها نیز آزاد بود اما در جلسات مرتبط کمیسیون نظارت، ساعت کار برای نانوایی‌ها ایجاد شد که روزهایی تعطیل و ساعات کار و پخت آن‌ها مشخص باشد تا هیچ‌گاه بدون آرد نباشند. اگر کسی با این وضعیت آرد نداشته ‌باشد، مشخص است که آرد خود را در بازار آزاد فروخته ‌است.

وی عنوان ‌کرد: در کنار محدودیت‌های ساعتی برای نانوایی‌ها، سه نوع دفترچه نیز توزیع شده‌ که در بازرسی‌ها نیز دیده ‌می‌شود. یکی از این دفترچه‌ها، دفترچه پخت است که میزان پخت روزانه نانوا نوشته می‌شود. همچنین دفترچه بازرسی یکی دیگر از این دفترچه‌ها است که برداشت و نتیجه گزارش بازرسی نوشته ‌می‌شود. دفترچه سوم، دفترچه تخلیه آرد نانوایی‌ها است که شماره ماشین کامیون حمل آرد، نام راننده، میزان آرد تحویل ‌داده ‌شده و تمامی مشخصات در این دفترچه درج می‌شود.

مشکلات آرد نانوایی‌ها به دلیل بی‌انضباطی در فرایند تولید نان است

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ رضوی در خصوص لزوم وجود آرد مازاد و به اندازه کافی در نانوایی‌ها گفت: با وجود اینکه امسال در اربعین زائر و مسافری نداشتیم و باید آرد مازاد می‌آوردیم، همچنین هیچ‌گونه کمبود سهمیه و توزیع نداشته‌ایم و حتی اضافه  بر سهمیه نیز آرد توزیع شده‌ است اما باز هم مشکلاتی در زمینه نانوایی‌ها ایجاد شده‌ که قطعا هیچ ارتباطی با سهمیه آرد، گندم و... ندارد و مربوط به کم‌لطفی واحدهای خبازی و بی‌انضباطی در فرایند تولید نان است.

ساعدی تصریح ‌کرد: در سطح شهر علاوه بر اینکه در حوزه بازار مطابق قانون نظام صنفی سال ۹۲، اتاق اصناف بازرسانی دارند، سازمان صمت نیز در معاونت نظارت و بازرسی اداره بازرسی حضور دارد. ما نیز از شنبه گذشته با هماهنگی شهرداری مشهد، بسیج اصناف و... طرحی را اجرا کردیم و در حال حاضر علاوه بر بازرسی‌های انجام ‌شده، ۱۱پایگاه در سطح شهر داریم که نیروهای این پایگاه شامل بخش نظارت و بازرسی صمت، بسیج اصناف و...، بر نوسانات کالاهای اساسی نظارت دارند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها