رافعی، کارگردان سینما معتقد است تصمیمی که دبیر جشنواره فیلم فجر گرفت، عاقلانه‌ترین و انقلابی‌ترین تصمیم بود و عدم برگزاری آن منجر به ایجاد جو یأس و ناامیدی در بین فیلمسازان می‌شد.

برپایی «فجر۳۹» عاقلانه‌ترین و انقلابی‌ترین تصمیم دبیر جشنواره بود/ جشنواره فجر بهترین محل برای تبلیغ فیلمسازان است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، عباس رافعی، کارگردان و تهیه کننده سینما در واکنش به برپایی جشنواره سی و نهم فیلم فجر اظهار کرد: تصمیمی که دبیر جشنواره فیلم فجر گرفت به نظرم عاقلانه‌ترین و انقلابی‌ترین تصمیم بود چراکه اگر جشنواره فیلم فجر برگزار نمی‌شد، جو یأس و ناامیدی در بین فیلمسازان منتشر می‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش دیده شود و مورد نقد و داوری قرار گیرد و فجر هم مهمترین جشنواره سینمایی و در واقع ویترین یک ساله سینمای ایران است. قطعاً اگر این جشنواره برگزار نمی‌شد دو اتفاق می‌افتاد، نخست اینکه جشنواره در سال آینده با انبوه بیشماری فیلم مواجه می‌شد که متعلق به دو سال گذشته بود و نکته دیگر این که هیچ آمار و امکان رصدی به دست مدیران سینمایی داده نمی‌شد که وضعیت فیلمسازان را ارزیابی کنند و بدانند که در چه فکری هستند؛ فیلمسازانی که قرار بر این است که در فیلم‌هایشان از مردم جلوتر باشند.

سینما بازتابی از فضای جامعه است و نباید خاموش بماند

کارگردان «فصل فراموشی فریبا» با اشاره به اهمیت نگاه سینماگران در بازتاب وقایع جامعه یادآور شد: معمولاً ما اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... را در لابه لای آثار سینماگران جست‌وجو می‌کنیم و در همه جای دنیا اینگونه است که وقتی می‌خواهند ببینند حال و وضعیت یک جامعه چگونه است می‌توانند آن را از بازتابی که در فضای ادبی، فرهنگی و سینمایی داشته رصد کنند.

این فیلمساز در تکمیل گفته‌های خود متذکر شد: من با این شکل از برگزاری جشنواره بسیار موافقم، حتی اگر شرایط به گونه‌ای باشد که امکان نمایش فیلم‌ها برای مردم فراهم نشود. همین که داوران و اصحاب رسانه آثار را ببینند و در مورد فیلم‌ها بنویسند، اتفاق بسیار مهمی است.

جشنواره بهترین محل برای تبلیغ آثار فیلمسازان است

به گفته رافعی، در حقیقت این جشنواره بهترین محل برای تبلیغ آثار فیلمسازان است و این اتفاق بسیار مهمی است که شرایطی فراهم شده تا فیلم ها دیده شوند و درباره آن گفت‌وگو شود و بالطبع مخاطب انتظار می‌کشد تا آن فیلم‌ها اکران شود و آنها را ببیند.

وی که قرار است با تازه‌ترین اثر خود یعنی «غیبت موجه» در جشنواره سی و نهم حاضر شود، گفت: به دلیل این که خودم هم فیلم دارم خوشحالم که این جشنواره برگزار می‌شود و می‌توانم فیلم را به جشنواره بدهم و ببینم از نگاه دیگران نسبت به فیلم قبلی‌ام رشد داشتم یا خیر.

کارگردان «بهت» با اشاره به اینکه نباید اینطور فکر کنیم که با برگزاری جشنواره فیلم‌های زیادی به انبوه دیگر فیلم‌های در صف اکران افزوده می‌شوند، گفت: ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم! صاحبان این فیلم‌ها امید دارند که از اردیبهشت سال آینده به بعد فضای سینما به گونه‌ای باشد که آثارشان را اکران کنند و اگر اینطور فرض کنیم که سال سینمایی ما از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و فیلم‌ها به نمایش درآیند قطعاً از بار اکران سال‌های آینده کاسته خواهد شد. نکته دوم این است که با اکران فیلم‌ها سرمایه گذاران هم به سرمایه‌های خودشان برسند.

وی با اظهار امیدواری درباره امکان نمایش آثار جشنواره فجر برای اهالی رسانه گفت: من تصور می‌کنم فیلم‌ها برای اهالی رسانه به نمایش درآید زیرا سینما و جشنواره بدون اصحاب رسانه خیلی خاموش حرکت می‌کند و این اهالی رسانه هستند که در مورد فیلم‌ها بحث و گفت‌وگو کرده و آنها را نقد می‌کنند و امید من به این است که اهالی رسانه فیلم مرا ببینید و آن را ارزیابی کنند.

رافعی در پایان درباره وضعیت فیلم «غیبت موجه» تصریح کرد: روزهای پایان فیلمبرداری را می‌گذرانیم و مونتاژ و صداگذاری به صورت همزمان در حال انجام است که فیلم را به جشنواره برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها