آذربایجان غربی- پیچ رادیو را که باز می‌کنی یا روزنامه را در دست می‌گیری و یا هر رسانه دیگری را که پایش می‌نشینی صحبت از آن است که قدر آب را بدانیم، کشاورزی پایه اقتصاد خرد و کلان است و ما در فلان محصول جایگاه نخست را داریم اما وقتی به سیب‌های بر روی‌هم ریخته در کنار باغات استان نگاه می‌کنم این سؤال ذهنم را آزار می‌دهد پس چرا هیچ مسئولی برای این سیب‌های سرخ که چاه‌های آب را بالا کشیده‌اند تا به این قد و قواره برسند و حالا در کنار جاده و خیابان در حال پوسیدن هستند چاره‌ای نمی‌اندیشد؟

دل خون باغداران آذربایجان از سیب های سرخ

قدس آنلاین-گروه استان ها- زهره ناصری: همه‌ساله بیش از هزاران تن سیب زرد و قرمز در این استان و در کنار جاده‌ها بر روی‌هم انباشته می‌شود و آن‌قدر قیمت آن کاهش پیدا می‌کند که بهای آن از یک کیلو یونجه هم تنزل پیدا می‌کند اما بااین‌وجود بازهم خریدار ندارد!

گرچه امسال دولت انباشت سیب‌های بر روی دست مانده باغداران در کنار جاده را ممنوع کرده اما این اقدام فقط برای پاک کردن صورت‌مسئله است و کاری از پیش نمی‌برد بلکه قرار بود که این سیب‌ها کنار جاده بپوسد حالا در باغات و بر روی دست باغداران جان می‌دهد!

خون‌دل باید خورد

سیب‌های سیب و قرمز این روزها منتظر مشتری هستند و فرقی نمی‌کند که خوراک کارخانه‌ها آب‌میوه شود و یا برای صادرات به سایر کشورها ارسال شود تنها خواسته ما باغداران این است که این‌همه زحمت بر باد نرود.این جمله تنها بخشی از دل گفته‌های باغداران این منطقه به قدس است.

احمد اسمی بابیان اینکه خون‌دل خوردیم تا این سیب‌ها به این رنگ دربیایند بیان می‌کند: در برداشت‌های اولیه با بازار بهتری روبرو بودیم و حالا فقط دلال می‌خرد و آن‌هم به مفت!

وی بیان می‌کند: بااینکه هزینه‌های تولید سه برابر شده اما بازهم دلالان این محصول را به بهای ناچیزی می‌خرند.

این باغدار اظهار می کند: در حال حاضر سیب های زیر درختی هزار تومان هم خریدار ندارد و سیب های درجه یک را دلالان کمتر از 4 و حتی سه هزار تومان  قیمت می دهند.

نبود تکنولوژی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص موانع پیش روی صادرات سیب و سهم ناچیز از بازارهای جهانی اظهار کرد: سالانه بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان تولید می‌شود که از این میزان ۳۵ درصد سیب صنعتی و ۳۰ درصد به مصرف تازه خوری می‌رسد.

احمد دهقان بابیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب تولیدی سالانه در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی می‌شود، گفت: بخشی از این سیب در ایام عید و مابقی روزهای سال مجدد وارد بازار شده و به مصرف می‌رسد و بخش دیگری صادر می‌شود.

در حال حاضر تنها یک واحد بسته‌بندی در استان وجود دارد که به دلیل عدم استقبال باغداران و نیز هزینه‌های بالا کمتر از ظرفیت موجود کار می‌کند.

کمبود صنایع تبدیلی، برگشت ارز حاصل از صادرات، نبود زیرساخت‌های لازم ازجمله ناوگان یخچال دار، بروکراسی گمرکات از مهم‌ترین موانع صادرات سیب‌درختی از کشور به شمار می‌رود

وی بابیان اینکه فراهم نبودن امکانات، تکنولوژی و زیرساخت‌های صادراتی در استان و حتی کشور موجب شده باوجود کیفیت بالا و میزان تولید مناسب تاکنون سهم قابل‌توجهی از صادرات سیب را به خود اختصاص ندهیم  افزود: متأسفانه موضوع پیمان‌سپاری ارزی به این مشکلات افزوده‌شده و اگر شرایط موجود ادامه یابد و مشکل پیمان‌سپاری ارزی حل نشود بازارهای هدف موجود را نیز از دست می‌دهیم.

مشکلات پیش روی صادرکنندگان

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در خصوص اینکه چه موانعی بر سر صادرات این محصول وجود دارد ابراز می کند: برگشت ارز حاصل از صادرات، نبود زیرساخت‌های لازم ازجمله ناوگان یخچال دار، بروکراسی گمرکات از مهم‌ترین موانع صادرات سیب‌درختی از کشور و استان به شمار می‌رود.

حسین محمد جانی نبود کانال مالی و بانکی تعریف‌شده بین ایران و کشورهای هدف صادرات سیب برای نقل‌وانتقال پول‌های حاصل از صادرات را از دیگر چالش‌های این بخش عنوان کرده و می گوید: در کنار نبود این کانال مالی صرافی‌های مجاز زیر نظر بانک مرکزی در کشورهای هدف تعریف‌نشده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی ایجاد موانع از سوی برخی کشورهای هدف سیب ایران را از دیگر مسائل پیش روی این حوزه برشمرد و ابراز می کند: بزرگ‌ترین بازار سیب ایران کشور عراق است که در سال‌های اخیر برای حمایت از تولید سیب اقدام به موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای کرده است.

وی با اشاره به ضعف تکنولوژی در حوزه کشاورزی می گوید: در تمام این سال‌ها به دنبال صادرات سیب به‌صورت تازه خوری بودیم درحالی‌که امروز بازارهای دنیا به سمت تکنولوژی روز حرکت کرده و بیشتر بازارها به سمت میوه‌های خشک، پوره سیب، چای سیب و محصولات تولیدی از سیب هستند که به این موضوعات در کشور ما توجه زیادی صورت نمی‌گیرد.

برچسب‌ها