رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:برآوردها این است که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که باید این موضوع ساماندهی شود.

پورابراهیمی:۱۰۰ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی داریم/بودجه شرکت ها و بانک ها ۲/۵ برابر بودجه کشور است

قدس آنلاین: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه عزم مجلس برای اصلاح ساختار بودجه جدی است، گفت: دولت در این زمینه قدمی بر نداشت و عزمی هم در این زمینه نداشت البته نمایندگان طرحی را در این زمینه تدوین کردند و در صحن مجلس در حال بررسی آن هستیم که البته این طرح برای اصلاح ساختار کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید محورهای اساسی و پایه بودجه را در مجلس اصلاح کنیم، ادامه داد: دولت اعلام کرده است که از بودجه نفتی جدا شده ایم اما اعلام نشده است که جایگزین نفت در بودجه چه درآمد پایداری است.

نماینده کرمان در مجلس با تاکید بر اینکه برای درآمد نفت در بودجه باید درآمدی پایدار پیش‌بینی شود و اگر این اتفاق رخ ندهد قطعاً اصلاح ساختار بودجه اتفاق نمی افتد، افزود: در اصلاح ساختار بودجه باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی کشور که یکی از محورهای آن ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید است، که در جهان این موضوع در حال اجرایی شدن است برویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از پایه‌های مالیاتی جدید، مالیات بر عایدی سرمایه است، عنوان کرد: مالیات  بر عایدی سرمایه نه تنها به دهک‌های کم‌درآمد جامعه کاری ندارد، بلکه فشاری نیز به قشرهای متوسط جامعه  وارد نمی‌کند، مالیات بر عایدی سرمایه مختص پردرآمد هاست و از سفته‌بازی در بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو جلوگیری می کند.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از راه های اصلاح نظام مالیاتی کشور جلوگیری از فرار مالیاتی است، اضافه کرد :برآوردها این است که حدود 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که باید این موضوع ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های اصلاح ساختار بودجه مولدسازی اموال دولت است، ادامه داد: فروش اموال دولتی یکی از راه هاست اما اصلی ترین راه استفاده از ظرفیت‌های دارایی‌های دولت است امروز عدم النفع استفاده از دارایی های دولت چندین برابر بودجه کل کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه تعیین تکلیف بودجه شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی نیز یکی از راه های اصلاح ساختار بودجه است، گفت: بودجه شرکت های دولتی و بانکهای دولتی حدود 2 و نیم برابر بودجه کشور است اگر بتوانیم 10 درصد از هزینه‌های آنها را ذخیره کنیم معادل فروش نفت در زمان غیر طبیعی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها