معاون کل وزیر بهداشت گفت: به شدت نگران برپایی دورهمی های خانوادگی در شب یلدا هستیم مخصوصاً در استان‌های شمالی همچون اردبیل که دارای آب و هوای سرد هستند.

 به شدت نگران برپایی دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا هستیم

قدس آنلاین:  ایرج حریرچی بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه ستاد کرونای استان اردبیل و قرارگاه طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه استان اردبیل جزو استان‌های آخر بود که به پیک سوم پیوست، اظهار کرد: استان اردبیل در این مدت از لحاظ میزان شیوع و بروز و شدت درگیری نسبت به دوره‌های گذشته خود رتبه اول در بین استان‌های کشور را داشت.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمندی که در استان اردبیل در راستای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، افزود: به خاطر اقدامات ارزشمندی که در چند هفته اخیر با اجرای طرح شهید سلیمانی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت استاندار اردبیل و نیز با عملیاتی که سپاه و بسیج انجام دادند، در حال حاضر استان اردبیل نیز روند نزولی را آغاز کرده است.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد: با اقداماتی که در استان اردبیل در حال انجام است امیدواریم در چند روز آینده شهرهای اردبیل و پارس‌آباد از وضعیت قرمز خارج شود تا بتوانیم وضعیت معیشت مردم به شرایط عادی برگردانیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردهای بسیار بزرگی که برکت اجرای طرح شهید سلیمانی و همکاری مردم در کشور و در استان اردبیل در حال حصول است ولی علی‌رغم این هنوز در وضعیت شکننده هستیم و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت و همکاری مردم کم شود و نیز اگر میزان خدمت رسانی به مردم در غربالگری دچار خدشه شود ممکن است این ویروس دوباره اوج بگیرد.

وی از برگزاری مراسم شب یلدا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: به شدت نگران برپایی دورهمی های خانوادگی در شب یلدا هستیم مخصوصاً در استان‌هایی شمالی همچون اردبیل که دارای آب و هوای سرد هستند که از مردم عاجزانه می‌خواهیم تا اجازه دهند با برگزاری شب یلدای مجازی و پرهیز مطلق از یلدای حضوری زمستانی آرام و رو به نزولی را از لحاظ بیماری را تجربه کنیم.

نگران کاهش اکسیژن در راستای افزایش تعداد بستری‌ها هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در این جلسه در مورد اپیدمی کرونا در استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل جزو آخرین استان‌هایی بود که وارد پیک سوم شده و متأسفانه از آخرین استان‌هایی هستیم که سیر نزولی پیک بیماری را شاهد خواهیم بود.

شهرام حبیب زاده با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال شده در کاهش بستری و ابتلاء مردم استان اردبیل مؤثر بوده است، افزود: بزرگترین دغدغه ما در افزایش موارد بستری، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش اکسیژن مصرفی بود که با افزایش موارد مراجعه، به طور مضاعف بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به اوایل پیک، وضعیت بهتری داریم و تقریباً در حالت پایداری ابتلاء به ویروس کرونا هستیم، افزود: امیدواریم با اجرای طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد محله محور، موضوعات مربوط به پایش و نظارت و آموزش همگانی را پیش ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اظهار امیدواری نسبت به کاهش و پیک نزولی بیماری، همزمان با اجرای این طرح بزرگ خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصه موفق بودن این طرح، جلوگیری از ورود استان اردبیل به پیک چهارم شیوع کرونا است.

حبیب زاده آموزش عموم مردم و تأثیر بخش آن را در اجرای این طرح را بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: بیماریابی و قرنطینه در پیشگیری از بیماری دارای اهمیت بوده و راهبرد آموزش در طول ۶ ماه باید روز به روز تقویت شده و تأثیر بخش باشد.

وی ضمن تاکید بر خودداری از شب نشینی ها و دورهمی ها گفت: عدم استفاده از ماسک در دورهمی ها، آسیب بسیار زیادی را برای خانواده‌ها وارد می‌کند که باید در این خصوص رعایت لازم صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها