اینکه بومی سازی یک قطعه اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی، سالانه 510 هزار دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد، یک رویای شیرین نیست، بلکه حقیقتی است که شرکت شهاب یار آن را رقم زده است.

همه چیز درباره قطعه ای که زمینه ساز تحول در تولید قطعات ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  آستان نیوز، شهاب یار از شرکت‌ های زیرمجموعه در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که ارائه خدمات و تامین قطعات محصولات شهاب خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را عهده دار شده و در تعامل با سازمان اتوبوسرانی کلانشهرها و به ویژه تهران، نیازهای ناوگان آن ها را تامین می کند.
تلاش برای داخلی سازی قطعات مورد نیاز در اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین اهدف این شرکت بوده تا با حمایت از محققان داخلی و تولید کنندگان داخل کشور، تحریم های ظالمانه دشمنان در این عرصه را بی اثر کند و خوشبختانه خروجی این رویکرد، داخلی سازی 7 قطعه در سال گذشته بود.
یکی از این قطعات دینام مخصوص اتوبوس های درون شهری با موتور M.A.N است که خردادماه سال گذشته تولید و وارد مرحله آزمایشی شد. حالا چند ماه پس از نهایی شدن مراحل تست کامل این قطعه، ظرفیت تولید انبوه آن ایجاد شده و می تواند به وابستگی چندین ساله ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پایان دهد.


مهندس داوود عابدی مدیر عامل شرکت شهاب یار در گفتگو با خبرنگار ما در این باره توضیح می دهد: باتوجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهش تولید و اعتماد به توان تولید داخلی و همچنین در راستای اجرای سیاست های اقتصادی در آستان قدس رضوی، ما نیز تلاش کردیم در حوزه کاری خودمان این اهداف را محقق کنیم که خوشبختانه به خروجی قابل قبولی رسیده ایم.
وی درباره قطعه بومی سازی شده می گوید: دینام 120 آمپر 24 ولت، قطعه ای پرکاربرد در اتوبوس های درون شهری است که سالهاست از خارج از کشور و بخصوص از آلمان وارد کشور می شود. واردات این قطعه هم ارزبری بالایی داشت و هم به دلیل بومی نبودن دانش آن، برای تعمیر و نگهداری آن نیز با مشکلاتی مواجه بودیم. به همین دلیل تصمیم به داخلی سازی آن گرفتیم و با اعتماد به توان مهندسان ایرانی و تعامل با یک شرکت تولید کننده داخلی، موفق شدیم به هدفمان دست یابیم. عابدی می افزاید: این دینام ها از 30 قطعه مجزا تشکیل شده که مهندسان کشورمان توانستند با مهندسی معکوس، این قطعات را تولید کنند و حالا می توانیم با افتخار بگوییم که به دانش تولید این دینام ها دست یافته ایم و دیگر نیاز به وارادات آن نیست.


پاسخگوی کامل نیاز داخلی
مدیرعامل شرکت شهاب یار درباره ظرفیت تولید این محصول نیز می گوید: به طور میانگین در موتور هر اتوبوس 3 دینام استفاده می شود و با توجه به تعداد اتوبوس های ناوگان، سالانه حدود 1000 دینام برای مصرف داخلی پیش بینی شده است. بر همین اساس ما ظرفیت تولید سالانه 1000 دینام را در نظر گرفته و می توانیم به طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی باشیم. عابدی این نکته را هم می گوید که شرکت اتوبوسرانی تهران با بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس، بزرگترین مصرف کننده این دینام هاست و با توجه به تعامل مناسب بین دو شرکت، فرصت بسیار خوبی برای جهش تولید و رفع نیاز داخلی ایجاد شده است.

امکان توسعه دانش تولید
مدیر عامل شرکت شهاب یار میزان صرفه جویی ارزی حاصل شده با بومی سازی این دینام را هم اعلام می کند: تاکنون برای هر دینام 510 دلار هزینه می کردیم و تامین نیاز سالانه 1000 دینام، بالغ بر 510 هزار دلار ارزبری داشت که حالا با بومی سازی تولید آن، سالانه 510 هزار دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. نکته مهم دیگری که عابدی به آن اشاره می کند این است که با توجه به مهندسی معکوس انجام شده روی این دینام ها، حالا مهندسان داخلی می توانند با تغییراتی جزئی در ساختار آن، امکان استفاده از این قطعه در کامیون ها را نیز فراهم کنند و این یعنی، حرکت در مسیر جهش تولید و پاسخ مناسب به تحریم ها همچنان ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها