رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی گفت: شرایط جایگاه‌های CNG بحرانی بوده و وضعیت این جایگاه‌ها در کلان‌شهری مانند مشهد در شرایطی قرار دارد که اگر جایگاه را تعطیل کنند، ضررش کمتر است.

جایگاه‌های CNG در شرایط بحرانی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا رضوی‌ راد، در خصوص مشکلات جایگاه‌داران CNG اظهار کرد: جایگاه‌های CNG در بدترین وضعیت خود در چندین سال اخیر قرار دارند. ۹ ماه از سال جاری گذشته، اما هنوز کارمزد سال ۹۹ تغییر نکرده و جایگاه‌داران با کارمزد سال ۹۸ فعالیت دارند. دولت در سال جاری تصمیم گرفت کارمزد جایگاه‌های سوخت را از لایحه‌ بودجه حذف کند و کارمزد جایگاه CNG، بنزین، گازوییل و نفت سفید را تبدیل به حق‌العمل کرد. قرار شده که در کمیته‌ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت‌ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و وزارت نفت در خصوص حق‌العمل این جایگاه‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: هیات وزیران در ۱۹ خرداد سال جاری تصویب کرد که این اقدام انجام شود. در ۲۳ شهریور جایگاه‌های بنزین و گازوییل تعیین تکلیف شد و حق‌العمل آن‌ها را به ترتیب ۱۲۵ و ۷۰ تومان تعیین کردند.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر متر مکعب سی. ان. جی ۴۵۳۲ ریال است. از این مقدار ۱۲۱۰ ریال کارمزد جایگاه‌دار و باقی‌مانده آن مربوط به دولت است. جایگاه‌دار از این میزان کارمزد باید هزینه‌های نیروی انسانی، برق و نگهداشت وسایل را تامین کند و اگر در انتها سودی باقی ماند، برداشت نماید. از ابتداء سال جاری این قضیه برای جایگاه‌داران وارد ضرر شده است.
 
هزینه تعمیر قطعات در جایگاه‌های CNG دو تا چهار برابر شده است

رضوی‌ راد گفت: در اواخر سال ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا با کاهش فروش روبه‌رو بودیم که مسئولان به دلیل شرایط کرونایی حل این موضوع را به سال جاری موکول کردند. در سال ۹۹ به طور ناگهانی با افزایش ۴۲ درصدی دستمزد نیروهای انسانی مواجه شدیم. ۹۰ درصد هزینه‌های جایگاه‌های CNG، تامین دستمزد نیروهای انسانی، برق و نگهداشت وسایل است. تاسیسات جایگاه‌های CNG وارداتی بوده و با نرخ تغییرات ارز ارتباط دارد. در سال جاری با توجه به تغییرات گسترده نرخ ارز، هزینه تعمیر یک قطعه در جایگاه CNG دو تا چهار برابر شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا باید هزینه‌های مواد ضد عفونی‌کننده، دستکش و ماسک را هم به هزینه‌های جاری سال ۹۹ اضافه کرد. همچنین مبتلا شدن کارگر جایگاه به کرونا نیز مشکلات خاص خودش را داشت. وقتی یکی از پرسنل جایگاه به کرونا مبتلا می‌شود نمی‌توانیم او را اخراج کنیم. از سوی دیگر با کمبود نیرو مواجه می‌شویم که ملزم به جایگزین بودیم و باید برای فرد جدید دوره‌های آموزشی برگزار می‌کردیم.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی تصریح کرد: در حالی که انتظار داشتیم کارمزد سال جاری سریع‌تر تعیین تکلیف شود اما با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان هنوز اتفاقی برای افزایش کارمزد جایگاه‌های CNG رخ نداده است. مطابق مصوبه هیات وزیران در ۱۹ خرداد، میزان هزینه خدمات جایگاه‌های سوخت از جمله بنزین، نفت گاز، نفت سفید، سوخت هوایی و گاز طبیعی فشرده (CNG) باید در یک کارگروه تعیین شود و به تصویب هیات وزیران برسد. در ۲۳ شهریور به دلیل تهدید به تعطیلی جایگاه‌داران بنزین، وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف شد.
 
ضرر تعطیلی جایگاه‌های CNG کمتر از خدمات‌دهی آن‌ها است

رضوی‌ راد بیان کرد: وضعیت جایگاه‌های CNG در کلان‌شهری مانند مشهد در شرایطی قرار دارد که اگر جایگاه را تعطیل کنند ضررش کمتر است. یک سرمایه‌گذار در این بخش هزینه کرده اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده که اگر جایگاه‌ خود را تعطیل کند کمتر ضرر خواهد کرد. همچنین به دلیل اینکه جایگاه‌های سوخت یک نوع کار خدماتی محسوب می‌شوند، اجازه تعطیلی ندارند. از ابتداء آذر ماه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تردد خودورهای شخصی را منع کرده‌اند اما جایگاه‌داران اجازه تعطیلی ندارند. از سوی دیگر تمام هزینه‌ها به جایگاه‌دار تحمیل می‌شود، در حالی که مشتری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در سال ۹۶، کارمزد جایگاه‌های سی. ان. جی ۱۴ درصد افزایش داشته است. این افزایش در سال ۹۷، ۱۴ درصد و در سال گذشته ۱۵ درصد بوده، در حالی که هزینه‌ها در طی این سه سال به اندازه سال ۹۹ افزایش نداشته است. هزینه‌های نیروی انسانی به طور معمول در هر سال ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما در سال جاری میزان تورم به قدری بالا بوده که ۴۲ درصد افزایش دستمزد نیروی انسانی داشته‌ایم اما هنوز کارمزد جایگاه‌های CNG در سال ۹۹ تغییری نداشته است.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار بود در ابتداء آذر ماه جلسه‌ای برای این موضوع تشکیل دهد، اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی، این جلسه سه هفته عقب افتاده، در حالی که به تمام جایگاه‌داران قول داده بودیم که در اوایل آذر در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. شرایط جایگاه‌داران CNG مساعد نیست و به مسئولان اعلام شرایط بحرانی کرده‌ایم.
 
با افزایش قیمت CNG مخالف هستیم

رضوی‌ راد خاطرنشان کرد: به عنوان جایگاه‌دار به هیچ عنوان موافق افزایش قیمت CNG نیستیم. CNG معمولا به عنوان سوخت پاک معرفی می‌شود و دولت‌ها آیتم‌هایی برای مردم قرار می‌دهند تا برای استفاده از CNG تشویق شوند. حتی پیش از اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا کند، مخالف قیمت CNG بودیم، چون ۵۰ درصد قیمت بنزین بود. پس از اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، تقریبا قیمت CNG در ایران هم به نرم جهانی خود نزدیک‌تر شد. در تمام دنیا قیمت سی. ان. جی ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت بنزین است.
وی افزود: افزایش قیمت CNG با کاهش استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد. از قیمت فعلی سی. ان. جی ۷۵ درصد سود خالص دولت است. در واقع فروش گاز به جایگاه CNG برای دولت یک نوع صادرات داخلی محسوب می‌شود. جایگاه‌های CNG  فقط ۲۵ درصد از نرخ CNG سود دارند که باید تمام هزینه‌های خود را از همین میزان سود پرداخت کند. با محاسباتی که انجام دادیم کارمزد فعلی جایگاه‌های CNG باید دو برابر افزایش داشته باشد تا هزینه‌های جایگاه‌داری را تامین کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها