خبرگزاری «شین هوا» در گزارشی با استناد به اظهارات یکی از دیپلمات های ارشد چینی نوشت آمریکا با محدودیت های صدور ویزا از یک طرف و پاندمی رو به رشد کرونا از طرف دیگر، خود را در معرض خطر از دست دادن جایگاه و جذابیتش به عنوان گزینه برتر و اول مقصد مطالعات و تحقیقات خارجی دانشجویان و محققان چینی قرار داده است.

کاهش اعتبار دانشگاه‌های آمریکا از دیدگاه دانشجویان چینی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رادیو بین‌املل چین، یانگ شین یو مشاور امور آموزشی سفارت چین در آمریکا می گوید که تبادل دانشجو مهم ترین بخش همکاری های آموزشی چین و آمریکا محسوب می شود؛ با این وجود، شرایط فعلی منجر شده است که تحصیل در آمریکا حداقل در آینده ای نزدیک و به ویژه در رشته های ریاضیات،‌ مهندسی، تکنولوژی و علمی موسوم به « STEM»، جذابیت کمتری برای دانشجویان چینی داشته باشد.

این دیپلمات ارشد چینی تاکید دارد که پاندمی کرونا در آمریکا بیشتر تبادلات فردی بین پکن و واشنگتن را غیرممکن ساخته است؛ علاوه بر این حقیقت که سیاست دولت فدرال آمریکا در طول ماه های اخیر تغییر کرده و درصدد عصبی کردن دانشجویان بین المللی برآمده است، دانشجویان و محققان چینی نیز با چالش های بیشتری و از جمله احساس ناخوشایند و حتی تهدید در آمریکا روبرو شده اند.

دولت ترامپ سیاست های مهاجرتی سخت گیرانه ای را برای دانشجویان بین المللی اجرایی کرده است؛ دولت واشنگتن محدودیت ها و نظارت های خاصی را بر دانشجویان چینی که یک سوم جمعیت بیش از یک میلیون نفری دانشجویان بین المللی مستقر در آمریکا تا قبل از پاندمی کرونا را تشکیل می داده اند، اعمال کرده است.

مشاور امور آموزشی سفارت چین در آمریکا می گوید: من شنیده ام که دانشجویان برجسته چینی از قبول پیشنهاد شرکت در دوره های STEM در دانشگاه های معتبر آمریکا صرف نظر می کنند و از ترس خطرات احتمالی، به دانشگاه هایی با جذابیت کمتر در سایر کشورها می روند؛ این روند در کوتاه مدت به معنای کم شدن آمار دانشجویان چینی در آمریکا و از بین رفتن اعتبار دانشگاه های آمریکایی است و از طرف دیگر در دراز مدت به تبادلات آموزشی و همکاری های تحقیقاتی بین چین و آمریکا آسیب می زند.

یانگ بر این باور است که تحصیل در آمریکا در سال جاری میلادی به مراتب چالش برانگیز تر نیز شده است آن هم به این دلیل که این کشور هنوز نتوانسته است از زمان شیوع کرونا در فوریه سال جاری تاکنون، بیماری کووید-۱۹ را کنترل و مهار کند؛ پاندمی کرونا روی آن دسته از دانشجویان چینی که در حال تحصیل در آمریکا هستند و یا کسانی که در حال برنامه ریزی برای تحصیل در این کشور هستند، تاثیرات مستقیم و سریعی ایجاد کرده است؛ پاندمی کرونا در آمریکا باعث شده است دانشجوبان بین المللی و خارجی بیشتر از دانشجویان آمریکایی احساس بلاتکلیفی و خطر داشته باشند.

در حالیکه دانشگاه های آمریکا به دلیل پاندمی کرونا دوره های درسی اشان را به صورت آنلاین برگزار می کنند و بسیاری از دانشجویان بین المللی با تردید بازگشت به کشورهایشان و یا عدم بازگشت روبرو هستند، مشاور امور آموزشی سفارت چین در آمریکا می گوید که حتی برای آن دسته از دانشجویان چینی که می توانند به کشورشان باز گردند نیز شرایط کامل نیست چرا که این دانشجویان برای ادامه تحصیل مجبورند از خانه های خود دوره های آنلاین را بگذرانند آن هم در شرایطی که یک اختلاف زمان ۱۲ ساعته بین چین و آمریکا وجود دارد.

بر این اساس، عدم حضور در محیط دانشگاهی، شرکت در کلاس های نیمه شب و در عین حال پرداخت همان شهریه معمول باعث شده است که تجربه تحصیل دانشجویان چینی در خارج آن طور که باید مطلوب نباشد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که تازه ترین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، از ابتلای بیش از ۱۶ میلیون نفر از مردم آمریکا به کرونا و تلفات بیش از ۲۹۷ هزار نفری ناشی از کووید-۱۹ در این کشور حکایت می کند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها