موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین علیه السلام با توجه به نگرانی رهبر انقلاب درباره مدارس حاشیه شهر، هزار و۲۰۰ دانش آموز مشهدی را تحت پوشش قرار داده و سه سال است که حامی آن‌ها در بحث آموزش و معیشت است.

دغدغه‌هایی از جنس حاشیه‌نشینی/ روایت جهاد در مدارس حمایتی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، تردیدی وجود ندارد که نظام آموزشی از مهدکودک تا مدرسه و از مدرسه تا دانشگاه نقش فوق‌العاده‌ای را در پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف مادی و معنوی برعهده‌ دارد، شاید بتوان گفت بخش عمده مشکلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی جامعه کنونی کشور ما ناشی از غفلت در طراحی به‌ موقع و ضعف در اجرای درستِ نظام تعلیم و تربیت است.

اما دانش‌آموزان حاشیه شهر خراسان رضوی به ویژه کلانشهر مشهد گاهی چنان با فقر و تنگنا دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از امکانات تحصیلی محروم می‌شوند، در حالی که هر کدام از این کودکان سرمایه‌های ارزشمندی برای ایران اسلامی به شما می‌روند که در صورت عدم توجه ممکن است آسیب‌های فراوانی را به جامعه متحمل کند.

مطلع شدیم که موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین علیه السلام هزار و۲۰۰ دانش‌آموز را در حاشیه شهر مشهد مورد حمایت‌های آموزشی و معیشتی قرار داده است، به همین علت گفت‌وگویی با پروین سادات دلیری، مسؤول فرهنگی آموزشی امام حسین(ع) انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

شکل‌گیری موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین(ع) یادگار شهید شوشتری

فارس: درباره رویکرد و اهداف موسسه امام حسین(ع) برایمان بگویید؟

موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین(ع) در کنار تعهد آموزشی، به صورت ویژه بر روی مسائل فرهنگی تمرکز دارد، در سال ۷۱ بنا به دستور شهید شوشتری پیش‌دبستانی امام حسین(ع) شکل گرفت و به مرور زمان تمامی پایه‌های تحصیلی اضافه شد. در بعضی از شهرستان‌های خراسان رضوی هم نمایندگی داریم. مسؤول هیأت امنای موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین(ع)، فرمانده سپاه امام رضا(ع) هستند و هدف ما پیشبرد مسائل آموزشی، فرهنگی و تربیتی است.

تبیین فرهنگ عاشورایی بین دانش‌آموزان اهل تسنن

فارس: راجع به یکی از برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذار موسسه توضیح دهید؟

امسال پانزدهمین یادواره نقاشی برای کودک و محرم را برگزار کردیم، فکرش را هم نمی‌کردیم که در این شرایط کرونایی ۴۵هزار اثر به دست ما برسد. دانش آموزان در خانه نقاشی کشیده و به مدرسه می‌بردند و بعد معلم پرورشی آثار را به دبیرخانه ارسال می‌کرد.

تقریباً یک سوم شهرستان‌های جام، صالح‌آباد و درگز اهل تسنن هستند و هدفمان این بود تا فرهنگ عاشورایی را بین شیعه و اهل تسنن نهادینه کنیم، ابتدا به معلمان گفتیم یکی دو روز درس عاشورا را توضیح دهند و زمانی که بچه‌ها متوجه شدند هر آنچه را که احساس می‌کنند نقاشی کنند.

لزوم نهادینه کردن تقوای عمومی بین دانش‌آموزان

فارس: آیا تا به حال پیش آمده دانش‌آموزی بر اثر برنامه‌های فرهنگی متحول شود؟

بله، به عنوان مثال یاران شیدایی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است، شاید باورتان نشود اولیایی داشتیم که تماس گرفته و گفتند که فرزندشان بعد از برنامه یاران شهدایی و اردوی راهیان نور متحول شده و حتی نماز شب می‌خوانند.

به صورت کلی تمام کارها با هدفمندی تربیتی و فرهنگی انجام می‌شود زیرا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید دانش آموزان را انقلابی بار بیاوریم و تقوای عمومی در تمامی زمینه‌ها را بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم.

نگرانی رهبر انقلاب درباره مدارس حاشیه شهر دلیل گرفتن مدارس حمایتی‌ بود

فارس: چه شد که دانش آموزان حاشیه شهر را تحت پوشش قرار دادید؟

یکی از نگرانی‌های رهبری بحث حاشیه شهر مشهد است، به همین علت از سه سال پیش در تاریخ ۲۹ شهریورماه مدارس حمایتی تنها با یک مدیر به موسسه واگذار شد.

فارس: زمانی که مدارس حمایتی به شما واگذار شد چه شرایطی داشتند؟

به عنوان مثال ۷ درصد دانش آموزان مدرسه «کنه بیست» و «قلعه ساختمان» که جزو مدارس حمایتی ما هستند از لحاظ مالی به شدت ضعیف‌ هستند، قرار بود آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز مبلغ ۷۰۰هزارتومان پرداخت کند اما در هشت ماه اول هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردند.

زمانی که مدرسه را تحویل گرفتیم عده‌ای تبلیغ کرده بودند که سپاه در این منطقه آماده تا سند ۲۰۳۰ را اجرا و نفری ۶۵۰هزارتومان بابت هر دانش آموز هزینه دریافت کند،بعد از اینکه آقای رحیمی توضیح داد که تمام شایعات بی اساس است و قرار است به آن‌ها کمک کنیم آرام شدند، از در و دیوار مدرسه ساس بالا می‌رفت طی سه مرحله سم‌پاشی شیمیایی توسط بهداری سپاه توانستیم ساس‌ها را نابود کنیم. بعد شروع به شناسایی دانش آموزان و خانواده‌ها کردیم، معلمان و امام جماعت‌ها را توجیهه و در مرحله بعد پک‌های معیشتی را توزیع کردیم.

فارس: برای دانش آموزان حاشیه شهر چه اقدامات رایگان دیگری انجام داده‌اید؟

دانش آموزان را به اردوهای تربیتی برده و مراسم جشن تکلیف برگزار کرده‌ایم، کلی بگویم تمامی برنامه‌هایی که برای مدارس دیگر داشتیم با همان کیفیت اما به صورت رایگان برای مدارس حمایتی انجام دادیم. حتی دانش‌آموزانی که نیاز به عمل سرپایی و یا مشکل بینایی داشتند به پزشک معرفی کردیم تا رایگان درمان شوند.

توزیع ۸۰۰ پک معیشتی بین خانواده‌های مدارس حمایتی

فارس: چند نوبت پک معیشتی بین خانواده‌های مدارس حمایتی توزیع شده است؟

تاکنون پنج نوبت پک معیشتی توزیع شده و هفته گذشته ششمین مرحله از اقدام خداپسندانه بسته‌های کمک معیشتی دانش آموزان نیازمند مدارس حاشیه شهر تحت حمایت موسسه امام حسین علیه السلام به تعداد ۸۰۰ پک در منطق روسای اسماعیل آباد، روستای کنه بیست و شهرک شهید توزیع شد و این اقلام توسط خیران و دانش‌ آموزان مدارس امام حسین(ع) جمع آوری شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها