مدیرجهاد کشاورزی مشهد اعلام کرد: با اجرای عملیات قلع و قمع بناهای غیرمجاز در پهنه‌ای حدوداً ۶۷هکتاری، از ساخت و ساز ویلاهای لاکچری در زمین‌های کشاورزی جلوگیری شد.

برخورد با ۹۲ تغییرکاربری در یک روز

امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد و معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی، در تشریح این عملیات که صبح روز گذشته اجرا شد، بیان کرد: در این اقدام قاطع باغ ویلاهای زیادی که در زمین‌های کشاورزی واقع در جاده قدیم قوچان و در منطقه‌ای معروف به خان‌سعادت درحال ساخت بود، تخریب شد و به حالت اول برگشت.

خرید و فروش زمین‌ها تا یک‌میلیارد تومان!

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، هر قطعه زمین کشاورزی که در منطقه هدف قرار داشت را سودجویان بین ۴۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد تومان معامله می‌کردند که هیچ مبنایی نداشت و هر چقدر افراد سودجو تیغشان می‌برید، از افراد متقاضی پول می‌گرفتند.وی بیان کرد: برای شناسایی این منطقه هم چند روز اقدام‌های میدانی توسط تیم‌های گشت مراقبتی جهاد کشاورزی و شهرداری مشهد پای کار بودند تا اینکه آن‌ها پی بردند در پهنه ۶۷ هکتاری که تماماً زمین‌های کشاورزی بود، افرادی به سرعت در حال قطعه‌بندی هستند و این قطعات به قیمت‌های نجومی مذکور فروخته می‌شوند.

 روش برخی از متخلفان این گونه بود که در عرض چند روز، عملیات پی‌کنی و دور دیوار را در این مناطق اجرا می‌کردند، به خیال آنکه پس از آن در داخل قطعات دور دیوار شده بنایی ایجاد کنند. البته در میان این افراد کسانی بودند که پا را فراتر نهاده و در زمین‌های کشاورزی بنایی برپا کرده بودند.

امید طهماسبی‌زاده افزود: وقتی برای اجرای عملیات قلع و قمع به همراه قاضی قنبری‌راد، نماینده دادسرای ناحیه ۷ و عوامل انتظامی به محل مراجعه شد تا دیگر اقدام‌ها مانند تخریب بناهای غیرمجاز به مرحله اجرا درآید، مشخص شد تعدادی از مالکان در شرف ساخت باغ‌ویلاهای لاکچری در منطقه هستند که با آن‌ها نیز برخورد صورت گرفت. به عنوان نمونه فردی روی زمین‌های کشاورزی حدود ۲میلیارد تومان خرج ساخت ویلا کرده بود.

۹۲ اعمال قانون در یک روز

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: با اجرای این اقدام قانونی که بارها در مورد تبعات آن در روزنامه قدس هشدار داده‌ایم، همچنان شاهدیم  متأسفانه عده‌ای گوش شنوایی برای شنیدن اخطارها نداشتند، چرا که در پایان این اقدام که تا ظهر روز گذشته هم ادامه یافت، ۵۰ مورد دیوارکشی غیرمجاز فروریخت و ۳۹ مورد پی‌کنی  پر شد. در این میان هم سه واحد در حال ساخت در این پهنه تخریب شد.مدیرجهاد کشاورزی مشهد بیان کرد:متأسفانه در منطقه تعداد تغییرکاربری‌ها آن‌قدر بالا بود که این امکان وجود نداشت تا ظهر روز گذشته همه آن‌ها تخریب شود، از همین رو قسمتی از این پهنه وسیع باقی ماند تا هفته دیگر برای اعمال قانون به آن محل مراجعه کنیم. به افرادی که در منطقه حضور داشتند هشدار داده شد که پیش از آنکه هفته بعد برای تخریب ساخت و سازهای بنا شده روی زمین‌های کشاورزی به محل مراجعه کنیم، خودشان محل را به حالت اولیه بازگردانند تا متحمل خسارت مادی بیش از این نشوند.امید طهماسبی‌زاده تصریح کرد: این ادعا که برخی بگویند ما خبر نداشتیم روی این گونه زمین‌ها نمی‌شود باغ ویلا ساخت، قابل‌قبول نیست، چرا که بارها دراین زمینه هشدار داده و موارد قانونی را هم اعلام کرده‌ایم. آیا افراد در موقع خرید یک وسیله‌نقلیه بارها خودرو را به افراد متخصص نشان نمی‌دهند تا خدایی‌نکرده کلاهی سر آن‌ها گذاشته نشود،اما متأسفانه در هنگام اعمال قانون این صحبت را که ما خبر نداشتیم و قانون را نمی‌دانستیم را زیاد می‌شنویم و مجدد عاملان این تغییرکاربری‌ها مشخص و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

برچسب‌ها