مازندران- صید و فروش پرندگان مهاجر در حالی در تالاب های استان مازندران دیده می شود که بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در برخی تالاب ها تائید شده و لذا باید مراقب بود که شکار صید نشویم.

شکار صید نشویم!

قدس آنلاین-گروه استان ها: اولین نمونه مرگ پرنده مهاجر براثر آنفولانزا دو هفته پیش در تالاب «ازباران» فریدون‌کنار مشاهده شد و همچنین  طی چند روز گذشته نیز علت تلف شدن سه قطعه قوی مهاجر در تالاب سرخ‌رود آنفلوانزای حاد پرندگان اعلام شد.

هم‌زمان با پیدا شدن جسد ۱۲ قطعه پرنده مهاجر در آخرین روز هفته گذشته در بابلسر لذا احتمال شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در بابلسر نیز بالا گرفت.

شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در حالی استان مازندران و سایر تالاب های کشور هم چون میقان را نشانه گرفته است که هنوز برخی افراد بدون توجه به قانون نسبت به صید پرندگان مهاجر و عرضه آن‌ها در بازار اقدام می‌کنند.

این در حالی است که جلسات مختلف با حضور مقامات استانی برای تعطیلی بازار فروش پرندگان شکار شده در فریدون‌کنار هنوز راه به‌جایی نبرده است.

باوجوداینکه ماه گذشته مصوب شد تا با مدیریت فرمانداری نسبت به محدودسازی این بازار اقدام و نقشه راهی در این زمینه طراحی و تدوین شود اما هنوز فروش پرندگان شکار شده در بازار های محلی ادامه دارد.

بنا بر اظهارات مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران همچنان شاهد صید در صیدگاه‌های فریدون‌کنار بوده  و باوجود مراقبت‌های زیست‌محیطی اما تخلفات برخی صیادان ادامه دارد.

نگرانی بابت لاشه‌های پرندگان در بابلسر

هم‌زمان با پیدا شدن جسد ۱۲ قطعه پرنده مهاجر در آخرین روز هفته گذشته در بابلسر لذا احتمال شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در این شهر نیز بالا گرفت.

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اعلام کرد: پیش‌ازاین نیز لاشه تعدادی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های محمودآباد و فریدون‌کنار کشف‌شده بود که دامپزشکی استان ابتلای آن‌ها به این بیماری را تائید کرد.
بنا بر گزارش این اداره کل حسینعلی ابراهیمی کارنامی با هشدار نسبت به‌سرعت انتشار بیماری آنفلوانزای پرندگان، گفت: با توجه به اینکه پرندگان مهاجر محل خاصی ندارند و شعاع پروازی آن‌ها زیاد است احتمال سرایت آلودگی به دیگر مناطق استان نیز وجود دارد.

خطر وجود دارد

درحالی‌که تاکنون اجساد بسیاری از پرندگان شیوع آنفلوانزا را تائید می‌کند اما مدیرکل دامپزشکی استان مازندران تلف شدن ۱۲ پرنده در ساحل بابلسر را ناشی از بیماری آنفولانزا تائید نکرد.

سید حسین رضوانی در این راستا اعلام کرد: طی گزارشی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست در خصوص مرگ ۱۲ بال پرنده مهاجر از نوع بالکان در سواحل بابلسر کارشناسان دامپزشکی نسبت به نمونه‌برداری اقدام کردند که خوشبختانه بر اساس آزمایشات انجام‌شده مشخص شد این پرندگان براثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف نشدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران بااین‌حال تأکید کرد: استان مازندران همچنان با ۲ کانون اعلام‌شده قبلی به‌عنوان استان پرخطر در بحث پرندگان مهاجر آبزی مطرح است که پیش‌بینی می‌کنیم در صورت عدم رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی خطری جدی متوجه سلامت شهروندان باشد، بنابراین هشدار می‌دهیم مردم از شکار ، خریدوفروش این پرندگان جداً خودداری کنند.

برچسب‌ها