آیین اختتامیه کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر عصر روز یکشنبه در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز و با حضور آیت الله کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و جمعی از شعرا و ادیبان در سالن ۹ دی این شهرستان برگزار شد.

آیین اختتامیه کنگره ملی شعر امر به معروف ونهی از منکر برگزار شد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، آیین اختتامیه کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر عصر روز یکشنبه در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز و با حضور آیت الله کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و جمعی از شعرا و ادیبان در سالن ۹ دی این شهرستان برگزار شد.
پس از قرائت پیام آیت الله نوری همدانی خطاب به کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر، حجت الاسلام مختاری امام جمعه ساوجبلاغ و رییس این کنگره اظهار کرد: تمام هدف امام و تابعین او از ساماندهی انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر معروفی است که احیا کننده همه معروف هاست که تشکیل حکومت حضرت ولی عصر(عج) است. غایت انقلاب ما بستر سازی برای ظهور مولا و صاحب بود. مقدمه تشکیل این حکومت هم شکل گیری تمدن الهی و اسلامی است.
وی افزود: بدون امر به معروف و نهی از منکر ساختن جامعه الگو برای رسیدن به تمدن اسلامی امکان پذیر نیست. در ۴۱ سال انقلاب همه به دنبال احیای امر به معروف و نهی از منکر بودند اما مع الاسف این هدف تا امروز محقق نشده است.
امام جمعه ساوجبلاغ با اشاره به برخی ضعف ها که مانع احیای امر به معروف شده است، گفت: دشمنان با عده و عده به دنبال این افتادند که مانع شکل گیری امر به معروف و نهی از منکر شوند.ما هم آنطور که شایسته و بایسته بود این اصل مترقی را به مردم معرفی نکردیم.
حجت الاسلام مختاری ادامه داد:خداوند در قرآن پایه امر به معروف را محبت مدنی معرفی کرده است. اگر این فریضه مهم به خوبی تبلیغ شود نه تنها کشورهای اسلامی بلکه همه کشورها برای آن آغوش باز می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین مختاری با تاکید بر اینکه کنگره شعر را تشکیل دادیم تا با این هنر، اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر را به مردم معرفی کنیم به استقبال خوب شعرای سراسر کشور از این کنگره اشاره کرد و گفت: ۲۳۱۱ اثر از ۵۳۸ شاعر در قالب شعر کلاسیک، شعر نو، شعر کودک و نوجوان، شعر آذربایجانی و سرود و ترانه به دبیرخانه کنگره رسیده است.

بی تفاوتی علامت مردگی است
همچنین آیت الله کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و امام جمعه موقت تهران مهمان ویژه این مراسم بود که پس از حجت الاسلام مختاری به ایراد سخنانی در باب امر به معروف و نهی از منکر و پیوند آن با هنر شعر پرداخت.
آیت الله صدیقی در این مراسم اظهار داشت: خدا را شاکریم که شاعران متعهد و هنرمند ما تلاش می کنند هنرشان را در مسیر احیای این دو فریضه الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند. شعرای روحانی و غیر روحانی حاضر در این کنگره مظهر علم و تقوا هستند و نشان دادند که پیوندی ناگسستنی با قرآن و عترت و اخلاق و عدالت و امانت دارند.
وی افزود: همه شعرا باید در رسانه ملی ما شاعرانه و عاشقانه و متعهدانه این دو فریضه احیاگر را احیا کنند. خداوند در آیاتی از سوره توبه به پیامبرش می فرماید که به بندگانم بگو که کوشش کنند و کشش های فطری خود را به جوشش در آورند و اهل کار و تلاش و تولید و دانش و بینش و جهاد و اجتهاد باشند.
وی همچنین گفت: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از آیات قرآن اینطور استنباط می شود که اگر ما این فرایض را از گردونه زندگی خود خارج کنیم دین ما دیگر امتیازی نسبت به سایر ادیان ندارد. اگر می خواهیم که دین ما ممتاز باشد که هست، تجلی امتیازش در حیات اجتماعی آن است. امت اختصاص به جمع خاصی ندارد بلکه همه مردم باید بجوشند و امت باید عصاره مردم باشد. حکومتی که چشم به بیگانه داشته و به مردم خود اعتماد نکند،مردمی نیست. حکومتی مردمی است که مردم را آبرومند و دارای همت بداند.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: معنای امر به معروف و نهی از منکر نظارت مردم بر حکومت است. چون حکومت را خود مردم خلق کردند و اگر خود خلق کردند خود آنها هم باید مطالبه گر باشند. این علامت حیات یک جامعه است و علامت نقش جامعه در ایجاد حکومت و در حفاظت از آن است. حکومتی که مردم از آن صیانت نکنند آن حکومت به فساد کشیده می شود. از این رو امر به معروف و نهی از منکر تضمین سلامت دستگاه های تقنینی، قضایی و اجرایی است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر تضمین امنیت، عزت، استقلال و سلامت مجاری حکومتی است و اگر نباشد جامعه خواهد مرد. از این جهت معصوم علیه السلام فرمود که اگرامر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید عذاب عمومی شما را نابود خواهد کرد.
آیت الله صدیقی تاکید کرد: دین ناموس خداست و اگر ما برای حفاظت از ناموس خدا غیرت به خرج ندهیم دیگران ناموس ما را از بین می برند. مومنین باید به ناموس خدا حساس باشند، هم در زمینه فردی و هم در زمینه خانوادگی و هم در منطقه و کشور و سراسر عالم نباید
بی تفاوت باشیم، بی تفاوتی علامت مردگی است. اگر امر به معروف و نهی از منکر را منزوی کنیم جامعه متلاشی می شود و لاشخورها آن را می خورند.
وی در پایان خطاب به جمع شاعران اظهار داشت:شعر به قدری اهمیت دارد که پیغمبر از یک شاعر خواست که حادثه غدیر به شعر در آورد و در قالب سرود به مردم عرضه کند. شاعر دیگری هم مسائل مربوط به امام حسین (ع) را به شعردر آورد و مورد تحسین حضرت سجاد (ع) قرار گرفت و سایر ائمه نیز از این شعرا به عنوان رسانه ملی در زمان خود استفاده کردند، زیرا شعر چیزیست که هرگز فرسوده نشده و گذر زمان آن را کهنه نمی کند.
آیت الله صدیقی تصریح کرد: حافظ زنده است، فردوسی و دیگران هم زنده اند. بزرگان علما هم علم را به شعر در آوردند مثل علامه بحر العلوم که فقه را به شهر در آورد و حاجی سبزواری که حکمت و فلسفه را منظوم کرد و آیت الله العظمی محمدحسین اصفهانی که در اواخر عمر همه چیز را تحت الشعاع شعرهایی که برای ائمه گفته بود قرار داد.

نهضت حضرت اباعبدالله را شعر بیان می کند
همچنین محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات در این مراسم گفت: اگر کسی 25 منزلی را که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از 8 ذی الحجه تا دوم محرم که روز ورود به کربلا است مرور کند می بیند که در بین راه بخش عمده ای از پیام های حضرت در هیئت شعر است؛ یعنی حضرت اباعبدالله خود شاعر است. توصیه می کنم که دوستان شاعر دیوان حضرت سیدالشهدا را ببینند که از آغاز تا پایان امر به معروف و نهی از منکر است.
وی افزود:یکی از قالب های محجور زمان ما قطعه است. اگر کسی گذشته زبان فارسی را مطالعه کند بخشی از درخشان ترین سروده های ادبیات فارسی در هیئت قطعه است. امروز قطعه عربی مظلوم است و به آن پرداخته نمی شود و اتفاقا عمده دیوان الحسین یا ادب الحسین در قالب قطعه است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در این دیوان انذارها و هشدارهایی و خطرهایی که انسان را به سقوط می کشاند در شعر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دیده می شود. ایشان زشتی و پلشتی دشمن را با شعر نشان دادند و زیبایی جبهه خود را نیز با شعر مطرح کردند. اساسا نهضت حضرت اباعبدالله را شعر بیان می کند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها