چهار کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به بهانه اجرای یک حکم قضائی در ایران و با هدف افزایش فشار اقتصادی بر تهران، از حضور در نشست شورای روابط اقتصادی با ایران تا اطلاع ثانوی انصراف دادند.

 چهار کشور اروپایی  نشست شورای روابط اقتصادی با ایران را به تعویق انداختند

قدس آنلاین: همزمان با سخنان مداخله‌جویانه سران چند کشور اروپایی در امور امنیتی داخلی ایران به بهانه اعدام شدن یک سرشبکه ضد انقلاب و معاند جمهوری اسلامی، فشار اقتصادی بر تهران نیز در دستور کار این کشورها قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت فرانسه شامگاه یکشنبه اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران، در نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا-ایران در هفته جاری، شرکت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت نمایندگان کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا نیز در این نشست که قرار بود امروز (دوشنبه) برگزار شود، شرکت نمی‌کنند.

وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه توئیتری، هشتگ «اوضاع طبق معمول نیست» (#nobusinessasusual) را درج کرد.

مسئولان چند کشور اروپایی شورای روابط اقتصادی اروپا-ایران نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند که نشست امروز تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه روز شنبه در پی اعدام «روح‌الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز که سحرگاه ۲۲ آذر ماه به دار مجازات آویخته شد، بیانیه‌های مداخله‌جویانه‌ای صادر کردند.

بعد از آن بود که سفرای آلمان و فرانسه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شده و مراتب اعتراض تهران درباره این اظهارات مداخله‌جویانه به آنها ابلاغ شد.

در همین رابطه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به بیانیه حمایتگرایانه اتحادیه اروپا از عنصر شناخته شده تروریستی در احضار سفرای آلمان و فرانسه خبر داد.

وی گفت: در دیدارهای برگزار شده، مدیر کل اروپای وزارت خارجه مراتب اعتراض شدید و صریح جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌های اتحادیه اروپا و دو کشور اروپایی در حمایت از عنصر شناخته شده تروریستی و حمایت‌های مالی و معنوی برخی‌ کشورهای اروپایی از عناصر و گروههای تروریستی که بطور مشخص اقدامات مجرمانه امنیتی را در همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران مرتکب شده و خود نیز بصراحت بدانها اقرار کرده اند، را به آنها ابلاغ کرد.

ایرنا نوشت: جالب‌ اینجاست سفرای کشورهای یادشده در حالی از شرکت در اجلاس تجاری اروپا و ایران امتناع کردند که کمتر از یک ماه پیش سران همین کشورها به رغم جنایات جنگی سعودی‌ها در تحمیل جنگ و محاصره اقتصادی علیه یمن و ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بازداشت شمار بسیاری از زنان و مردان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر و همچنین بازداشت شاهزادگان سعودی و بازرگانان در هتل «ریتز» در ریاض و مصادره بیش از دو میلیارد دلار از ثروت‌های آنها تحت عنوان مبارزه با فساد مشتاقانه در اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی رژیم آل سعود شرکت کردند. اقدامی که هم زمان با واکنش و محکومیت شدید سازمان‌های بزرگ مدافع حقوق بشر در سطح جهان روبرو شد.

اجلاس تجاری اروپا و ایران چه بود؟
این همایش با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز بین‌المللی (ITC) و حمایت اتحادیه اروپا، همایش بزرگ تجاری ایران-اروپا (Iran-Europe Business Forum) و با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران، سازماندهی شده بود.
در این همایش که با کمک موسسه «آمبروزیتی» ایتالیا در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آذرماه برنامه ریزی شده بود، شرکت‌های ایرانی و اروپایی حضور داشته و قرار بود نشست‌های تجاری دوجانبه برگزار کنند.
نشست‌های تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا و همچنین  نشست‌های اختصاصی درخصوص استراتژی ملی  صادرات در زمینه‌های بخش‌های صنعتی(قطعات خودرو-اقلام پتروشیمی)، بخش‌های کشاورزی (گیاهان دارویی، میوه و سبزی)، بخش‌های خدماتی گردشگری وخدمات( ICT) از جمله رویدادهای اصلی این اجلاس عنوان شده بود.

برچسب‌ها