حجت الاسلام کندری گفت: حوزه علمیه در جهت رفع نیازهای علمی جامعه و نظام اسلامی، هیات های اندیشه ورزی را طراحی کرده است تا بتواند به نحو شایسته ای، پاسخگوی مسایل روز باشد.

تشکیل هیات های اندیشه ورز برای پاسخ به مسایل روز

حجت الاسلام و المسملین حسین کندری باتوجه به فرارسیدن روز پژوهش در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، عنوان کرد: پژوهش در اسلام دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است و روایات متعددی در این خصوص وارد شده است.

وی ادامه داد: یکی از نقاط تولیدی علم، امور پژوهشی است. عالم نیز در اعتقادات و فرهنگ ما دارای منزلت اجتماعی است. حضرت علی(ع) می فرمایند: " قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً" به این معنی که: به احترام پدر و معلمت از جای برخیز، هرچند فرمان روا باشی.

در این روایت، مقام و منزلت معلم و پدر تبیین شده است و نشاندهنده اهمیت و منزلت شخص عالم است.

وی اظهار کرد: اگر از منظر آموزشی به موضوع نگاه کنیم، پژوهش به عنوان نیرو محرکه علم شناخته می شود. مباحث آموزشی که دانشجویان و طلاب آن را فرا می گیرند، مقدماتی است که به جمع آوری اطلاعات منجر و با آن روش هایی که در علوم متعدد اسلامی و انسانی وجود دارد، این اطلاعات توسط روش‌های تحقیقی، تجزیه و تحلیل شده و علمی جدید تولید می شود.

حجت الاسلام کندری خاطرنشان کرد: این یکی از نقاط محوری است که علوم برای پیشرفت به آن نیاز دارند. درغیراینصورت از پیشرفت آن علوم به تدریج کاسته شده و اهمیت خود را بین عموم جامعه از دست خواهد داد.

وی با ذکر این موضوع که حوزه عملیه به عنوان یکی از نقاط علمی شناخته شده و از سویی دیگر پناهگاه معرفتی مردم است، بیان داشت: این موضوع مسئولیت پژوهشگران حوزه علمیه را دو چندان می کند. نیازهای متعددی از سمت جامعه و نظام اسلامی و همچنین سطوح بین المللی، به حوزه های علمیه سرازیر شده است، و طلاب در حال تحقیق و رسیدن به جواب سووالات موجود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه علمیه خراسان درخصوص پاسخگویی مسایل و شبهات روز چه اقداماتی داشته است، گفت: حوزه علمیه در سالیان اخیر در خصوص وظیفه ای که برای پاسخگویی به مسایل علمی و شبهات به عهده دارد و در جهت رفع نیازهای جامعه و نظام اسلامی و همچنین بین المللی یکسری هیات های اندیشه ورز طراحی کرده است.

وی افزود: حلقه ی اصلی این هیاتها متشکل است از اساتید حوزوی و دانشگاهی است. آنها به عنوان وظیفه، وارد موضوع پاسخگویی به مسایل پیرامون علوم خود شده و سعی در برطرف کردن سوالات دارند.

وی تصریح کرد: یکی از این هیات ها، هیات اندیشه ورز اقتصاد است. این هیات در حوزه پیشرفت اسلامی تاکنون ورود خوبی داشته و تولیدات بسیار خوبی را ارائه داده اند. همچنین درعرصه های  متفاوت و همایش ها و وبینارهایی زیادی که در ایام کرونایی برگزار شده است حضوری مستمر و فعال داشته اند. آنها مراودات و ارتباطات بسیار خوبی با بانک مرکزی و نمایندگان مجلس در روند تصویب قوانین و مقررات داشته و این گروه را درجریان آخرین مباحث علمی مطرح شده قرار داده اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: مسایل مختلفی مانند "رمز ارز"ها و بحث پول های اعتباری و مالیات و دیگر مباحث اقتصادی از جمله این ارتباطات با نمایندگان مجلس و بانک مرکزی بوده است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از هیات ها، هیات اندیشه ورز دین و سلامت و سبک زندگی است. از اقدامات مهم این گروه در ماه های اخیر، جهت فیزیکی در بیمارستان ها و انجام صحبت و گفتگو با بیماران بویژه بیماران کرونایی بوده است. این هیات سعی کرده است با انجام گفتگو از تالمات روحی روحی بیماران بکاهد و آرامش روحی آنها را برقرار نماید.

وی متذکر شد: در ابتدای شیوع کرونا در ایران، آرام آرام از اهمیت تغسیل اموات کرونایی درحال کاسته شدن و به فراموشی سپرده شدن بود. این هیات به موضوع تغسیل و تدفین اموات به صورت شرعی، وارد شده و باعث شد که اقدامات شرعی باقوت صورت گیرد و هراس موجود از بین برود.

این مسئول حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: همچنین نشست های متعددی هم با روسای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت پژوهشی وزیر بهداشت برگزار کرده و مسایل مختلف را مطرح نموده اند.

وی اضافه کرد: البته سوالاتی نیز در این مباحث مطرح شده و پژوهش آن به حوزه علمیه واگذار شده است. مباحثی از قبیل پیوند اعضا و سقط جنین و تغییر جنسیت از جمله مسایلی است که در امور پزشکی در حال انجام است و مردم به دنبال این هستند که متوجه شوند شرع مقدس اسلام در این زمینه چه نظری دارد.

حجت الاسلام کندری با بیان این نکته که اکنون برای رسیدگی به احکام پزشکی روز، کارگروهی به نام فقه پزشکی ایجاد شده است، عنوان کرد: در این خصوص نشست های تخصصی بین اساتید حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است و باعث شده که برخی از دروس عالی حوزه مانند درس خارج به بیان اینگونه مسایل اختصاص یابد. کارگروه فقه پزشکی هم اکنون در حال فعالیت است و امیدواریم که تولیدات خوبی به جامعه پزشکی داشته باشد.

وی درخصوص پژوهش های انجام شده در تبیین موضوع جهش تولید، تصریح کرد: پژوهش درخصوص موضوعاتی مانند شعارسال که جهش تولید است و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانه گام دوم انقلاب، دارای اولویت بوده و مسایل پیرامون آن به پژوهش گران حوزوی عرضه شده است. اکنون آنها درحال بررسی و پژوهش هستند و امیدواریم به زودی از ثمره آن رونمایی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها