۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 732030

پژوهش، گام اول تحقق شعار «ما می‌توانیم»

حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

جایگاه رفیع علم و پژوهش در فرهنگ دینی، آموزه‌های قرآن و سخنان پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)، در کنار استعداد، تلاش، نبوغ و غیرت نسل ایرانی و با نگاه «ما می‌توانیم» و اعتماد به نیروی داخلی، موجب پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در عرصه‌های گوناگون علمی کشور شده است.
دستاوردهای فوق العاده در حوزه‌های نانوتکنولوژی، فناوری‌های نوین، انرژی هسته‌ای، تسلیحات نظامی، هوافضا و همچنین رشد ۱۱ برابری پیشرفت علم نسبت به سایر کشورها، پدیده‌هایی است که در دو دهه گذشته با تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری بر لزوم سرمایه‌گذاری در عرصه پژوهش و سخت‌کوشی محققان و دانشمندان داخلی فراهم آمده است. این در حالی است که قدرت‌های بیگانه و نظام استکباری همواره مانع رشد و پیشرفت علمی در کشور شده‌اند و برخی جریان‌های داخلی هم میل به مصرف کالاهای خارجی داشته‎اند.
مقام معظم رهبری هدف پژوهش را دو چیز می‌دانند؛ نخست رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری دنیا و دوم حل مسائل کنونی و آینده کشور. رویکرد ایشان آن است که ما باید علم را به عنوان یک جهاد دنبال کنیم و علم باید با ایمان و اخلاق همراه باشد؛ شاخص‌های پژوهش باید بر تولید، مصرف، صادرات و واردات تاثیر بگذارد. یعنی پژوهش عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را می‌تواند مدیریت کند.
گفتمان عمومی درباره پژوهش گام مهمی است که می‌تواند به این جریان کمک کند. حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، استادان، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های فناوری، طرح‌های نخبه‌پروری و نهضت‌های علمی و پژوهشی در کشور از سطوح بالا تا مقاطع پایین همه باید آهنگ پژوهش را ساز کنند.
باید به خاطر داشته باشیم ساحت پژوهش ‌‎تنها فناوری‌های صنعتی نیست، حوزه‌های علوم انسانی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، فلسفه، الهیات و پژوهش‌های علوم اسلامی در عرصه پر گستره پژوهش جای مهمی دارند. در مشکل عمومی کرونا که تمام دنیا با آن دست به گریبان هستند چاره اصلی در پژوهش است تا واکسن و داروی لازم شناخته شود.
دولت و مجلس و تمام افراد موثر در فرهنگ عمومی باید با حمایت از مراکز پژوهشی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مناسب با نگاهی رو به جلو عرصه پژوهش را مورد توجه و عنایت جدی قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها