دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور صنعتی خراسان رضوی گفت: در این استان ۱۰ هزار تن پودر گوشت تولید می‌شود که با این شرایط می‌تواند به قطع وابستگی ما به کنجاله سویا بیانجامد.

پودر گوشت می‌تواند به قطع وابستگی به کنجاله سویا منجر شود

به گزارش قدس آنلاین، روح‌الله محمدپور دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور صنعتی خراسان رضوی در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان گفت: در سطح استان ۱۴ کشتارگاه فعال است و روزانه حدود ۵۰۰ تن مرغ و بوقلمون کشتار می‌شود که از این مقدار ۱۲۵ تن ضایعات است و باید برای فرآوری آن چاره اندیشی شود.
او با بیان اینکه در سال ۳۷ تا ۴۰ هزار تن ضایعات در کشتارگاه‌ها به وجود می‌آید، افزود: هم‌اکنون این ضایعات در دیگ‌های پخت به مدت ۷-۸ ساعت پخت و به پودر گوشت تبدیل می‌شود. بدین ترتیب در استان ما ۱۰ هزار تن پودر گوشت تولید می‌شود که در این شرایط می‌تواند به قطع وابستگی ما به کنجاله سویا بیانجامد. در این پودرها ۵۶ تا ۶۰ درصد پروتئین موجود است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کنجاله باشد.

دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور صنعتی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه درخواست ما خارج از موضوع پودر گوشت است، ادامه داد: نخستین موضوع در بحث «سر مرغ» در میان ضایعات کشتارگاهی است؛ دو سال قبل با حمایت اداره کل دامپزشکی، کمیته‌ای فنی در انجمن کشتارگاه‌های طیور استان فعال کردیم و به تمامی این موارد در انجمن رسیدگی شد. بعد از جلسات بسیار، قرار شد سر مرغ را با برنامه ریزی به سیکل مصرف وارد کنیم و به عنوان یک ماده غذایی استفاده شود. در آذرماه سال ۱۳۹۸ جزوه‌ای تهیه کردیم و به تمامی جوانب کار درباره سر مرغ پرداختیم. همان طور که در بسیاری از کشورها قابل خوردن است و مصرف می‌شود.
محمدپور بیان کرد: با گذشت یکسال، طرحی که تهیه کردیم، بدون هیچ منطق و کارشناسی از تهران رد شده و دلیل رد این موضوع را به ما اعلام نکردند.
او تصریح کرد: هر شب ۱۱۲.۵ تن سر مرغ داریم که تبدیل به پودر مرغ می‌شود و ارزشی برای انسان ندارد. هر کیلو سر مرغ ۶ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و در حال حاضر کشتارگاه‌ها می‌توانند ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این محل در سال درآمد داشته باشند.

استخراج کلاژن نوع ۲ از پای مرغ

دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد: روزانه ۱۵ تن پای مرغ در استان و ۱۵۰ تن در کشور تولید میشود. این پای مرغ که بخشی از آن در داخل مصرف می شود و بخشی به دیگر کشورها صادر می شود، خواص ارزشمندی دارد.
محمدپور اظهار کرد: یک شرکت دانش بنیان پیگیر این موضوع شده و کلاژن نوع ۲ را از پای مرغ استخراج کردند و مراحل تولید آزمایشگاهی، تولید صنعتی و ثبت اختراع صورت گرفته است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ژلاتین کشور ما از دیگر کشورها وارد می شود و از منابعی که حتی از نظر شرعی ممکن است چندان مطمئن نباشد درحالیکه پای مرغ ۸ درصد ژلاتین تولید میکند.
او افزود: یک شرکت دانش بنیان در این زمینه مطالعاتی داشته و ما با سرمایه گذاران مختلف در خصوص آن صحبت کردیم. با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد تومانی میتوان مشکل استان را حل و پای مرغ را به کلاژن تبدیل کرد و بدین ترتیب وابستگی صد در صدی به کلاژن را از بین برد.
انتهای خبر/

برچسب‌ها