سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا علی‌رغم فضاسازی اخیر چهار کشور اروپایی علیه ایران، گفت مذاکرات اجرایی درباره برجام، طبق برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

تعویق فروم اقتصادی ایران و اروپا ربطی به برجام ندارد/ جلسه کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود

قدس آنلاین:  یک سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت مذاکرات درباره برجام شامل جزئیات اجرایی طبق برنامه‌ریزی علیرغم مجازات اعدام انجام شده در ایران انجام خواهد شد.

این مقام اروپایی همچنین در ادامه دخالت کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران، خواستار لغو حکم اعدام «احمدرضا جلالی» شد که به دلیل جرایم امنیتی به اعدام محکوم شده است.

در حالی که چهار کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به بهانه اجرای یک حکم قضائی در ایران و با هدف افزایش فشار اقتصادی بر تهران، از حضور در نشست شورای روابط اقتصادی با ایران تا اطلاع ثانوی انصراف دادند، این سخنگو در ادامه مدعی شد «این دو موضوع را با یکدیگر قاطی نمی‌کنیم. نمی‌توانید آن‌ها را با هم ارتباط دهید یا حتی آن را با اهداف نشست (شورای روابط اقتصادی) مقایسه کنید.

وی در ادامه گفت که مشخص می‌شود نشست تجاری اتحادیه اروپا-ایران برای چه زمانی دوباره برنامه‌ریزی خواهد شد.

این دیپلمات اروپایی افزود: این نشست لغو نشد، به تعویق افتاد زیرا شرایط مناسب نبود. و تا زمانی که حس کنیم زمان مناسب و مفید است برگزار نخواهد شد.

بنابر گزارش «ای‌یو آبزرور»، ممکن است اتحادیه اروپا به دلیل اجرای این حکم، تحریم‌هایی را شامل ممنوعیت روادید و مسدود کردن دارایی به بهانه نقض حقوق بشر متوجه برخی مقامات ایرانی کند.  

وی در این خصوص گفت: این کشورهای عضو هستند که باید تصمیم بگیرند که باید [تحریم‌های اروپا را] در این زمینه خاص اعمال کنند یا خیر، اما هر چیزی در صورت موافقت کشورهای عضو ممکن است.

بعد از مداخله‌جویانه سران چند کشور اروپایی در امور امنیتی داخلی ایران به بهانه اعدام شدن یک سرشبکه ضد انقلاب و معاند جمهوری اسلامی، فشار اقتصادی بر تهران نیز در دستور کار این کشورها قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت فرانسه شامگاه یکشنبه اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران، در نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا-ایران در هفته جاری، شرکت نمی‌کند. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت نمایندگان کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا نیز در این نشست که قرار بود امروز (دوشنبه) برگزار شود، شرکت نمی‌کنند.

مسئولان چند کشور اروپایی شورای روابط اقتصادی اروپا-ایران نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند که نشست امروز تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه روز شنبه در پی اعدام «روح‌الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز که سحرگاه ۲۲ آذر ماه به دار مجازات آویخته شد، بیانیه‌های مداخله‌جویانه‌ای صادر کردند.

بعد از آن بود که سفرای آلمان و فرانسه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شده و مراتب اعتراض تهران درباره این اظهارات مداخله‌جویانه به آنها ابلاغ شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها