بعد از تعطیلی دو هفته‌ای اصناف این روزها با نزدیک شدن بلندترین شب سال، شهر شلوغ‌تر از همیشه به نظر می رسد. گرانی میوه از یک طرف و جیب خالی برخی که توان خریدشان بیش از پیش کم شده است از طرف دیگر امسال جذابیت بلند ترین شب سال را کم رنگ تر کرده است.

گرانی یا گرانفروشی؛ پیدا کنید پرتقال فروش را!

به گزارش قدس آنلاین، بانوی میانسالی شاکی از  افزایش این روزهای قیمت میوه گفت: من یک بازنشسته ام با حقوق کم و توان خرید اندک و البته کلی نوه و نبیره که شب یلدا به دیدنم می آیند با این قیمت ها باید چکار کنم؟ این ماه تقریبا همه حقوقم را برای تدارکات شب یلدا کنار گذاشته بودم. بچه ها ونوه هایم به من لطف دارند و همگی می خواهند مثل هر سال شب یلدا مهمان من باشند. نمی دانم با این گرانی ها از هر قلم میوه باید چند دانه بخرم که هم آبروداری کرده باشم هم جیبم جوابگوی این قیمت های سر سام آور باشد.

شهروند دیگری شاکی از قیمت بالای میوه  با ابراز ناراحتی از آشفتگی در بازار میوه گفت: پسر بیماری دارم که باید بخشی از ویتامین های لازم بدنش را روزانه از میوه تامین کند. میوه برای او حکم دارو دارد. هر روز که برای خرید می آیم با قیمت های جدیدی نسبت به روز گذشته مواجه میشوم. نمی دانم با این وضعیت تا چند روز دیگر می توانم میوه بخرم.

تولید میوه امسال خیلی کمتر از سال قبل بوده است

در توضیح گرانی های بازار میوه حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد بیان کرد: گرانی میوه ربطی به کمبود آن ندارد .خوشبختانه هیچ کمبود میوه ای در بازار وجود نداشته چه بسا حجم بسیار بالایی از میوه ها هست که هنوز در انبار های شهرهای تولید کننده و مبدا نگهداری می شوند. این گرانی ها دلایل دیگری دارد که از آن می توان به افزایش قیمت نهاده های تولید که آنهم به خاطر تورمی است که وجود دارد اشاره کرد .

وی ادامه داد: درواقع پرتقال در این فصل نباید با این افزایش قیمتی در بازار عرضه میشد اما علت گرانی پرتقال این است که وقتی این میوه هنوز زمان برداشتش نرسیده است فراوری می شود و به کشورهای اطراف صادر می شود. طبیعی است که قیمت در داخل گران شود ما مشابه این داستان را در بازار انار هم داریم.

ساکن برجی افزود: اما وقتی تولید زیاد باشد این اتفاق شدت کمتری دارد ولی تا جایی که من میدانم متاسفانه حداقل تولید پرتقال امسال نسبت به سال گذشته کمتر بوده است که این قضیه هم در گرانی این میوه در این مدت بی تاثیر نبوده است.

رئیس اتحادیه بار فروشان مشهد گفت: اما میوه هایی مانند  موز و آناناس به این دلیل گران است که  ارز دولتی به آن تعلق نمی گیرد و از آن جایی هم که این ها میوه ها وارداتی است و در حال حاضر به صورت قطره چکانی و فقط همان سفارش هایی که از قبل ثبت شده است  وارد می شود ما شاهد افزایش قیمتی آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فاصله قیمتی میدان بار تا سطح شهر حداقل دو برابر است گفت: اگر قیمت بالای میوه ها را با توجه به افزایش تورم در نظر بگیرید خیلی هم زیاد نیست. در حال حاضر بهترین و با کیفیت ترین پرتقال در میدان بار کیلویی ۱۲ هزار تومان است ولی اینکه این میان تا رسیدن به دست مصرف کننده حداقل قیمت دو برابر می شود متاسفانه سیاست های ثانویه در این قضیه دخیل است.

میوه امسال نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰۰درصد گران تر شده است

حسین مصدق، رییس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه مشهد اما صادرات را دلیل اصلی گرانی های بازار میوه دانست و گفت: متاسفانه مدتی است که صادرات ما به صورت بی رویه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان و... انجام می شود که می تواند یکی از دلایل گرانی های بازار میوه باشد. البته افزایش کرایه حمل و نقل، کارگرو هزینه های نهاده های کشاورزی و...امسال نسبت به سال گذشته هم درایجاد این گرانی ها بی تاثیر نیست.

وی ادامه داد: خود ما هم می دانیم که میوه گران است ولی کاری از ما ساخته نیست فقط می توانیم با نظارت های مضاعف از گران فروشی بیشتر و هر گونه تخلفی جلوگیری کنیم. هر چند هیچ کمبودی در بازار میوه وجود ندارد ولی با توجه به همان عواملی که از آن یاد کردم  امسال قیمت میوه نسبت به سال گذشته در برخی از اقلام  ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد هم افزایش  داشته است.

شکایات مردمی جهت رسیدگی در اولویت کار ما است

امیر دلداری مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان خراسان رضوی نیز در توضیح وضعیت بازرسی های اتاق اصناف بر بازار گران میوه گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت میوه طرح تشدید نظارتی در این خصوص در حال برگزاری است به همین منظور ۱۱ پایگاه بازرسی در سطح شهر ایجاد شده است که ازاین تعداد ۶ پایگاه در اختیار بازرسی اصناف است که با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا با حضور ۷۰ بازرس و  تشکیل ۳۵ تیم بازرسی این روزها بیشتر بر روی بازار میوه متمرکز  هستیم.

وی ادامه داد: ازنظر اداره بازرسی اصناف در زمان مراجعه به مرکز خرید، این فاکتور است که برای ما سندیت دارد قیمت فاکتور به علاوه یک درصد سود مجاز که در خرید میوه درهم ۲۰ درصد و در خرید میوه دستچین فروشنده مجاز به اعمال ۳۵ درصد سود است قابل استناد است اگر از این مقدار بیشتر باشد گران فروشی است که در این صورت واحد صنفی به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.

دلداری افزود: منکر تخلف در سطح بازار نیستیم ولی با این همه بازار به شدت و خیلی دقیق تحت نظارت همکاران ما است و قیمت ها روزانه در میدان بار رصد می شود. در هر صورت گزارش ها و شکایات مردمی جهت رسیدگی به هر گونه تخلفی که از طریق سامانه ۱۳۵، ۱۲۴، ۳۱۷۳۰ به دست ما می رسد برای ما در اولویت قرار دارد.

صادرات هیچ نقشی در گرانی بازار میوه ندارد

جواد آهویی معاون بازرگانی و امور اقتصادی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد نیز در توضیح دلایل گرانی میوه بیان کرد: خوشبختانه امسال تر سالی بوده  و ما هیچ مشکلی در خصوص تولید میوه نداشته ایم و حتی می توانم بگویم که وضعیت تولید امسال نسبت به سال گذشته خیلی هم بهتر بوده است. پس وضعیت حال حاضر میوه و افزایش قیمت ها هیچ ربطی به کمبود میوه ندارد.

آهویی در پاسخ به این سوال که صادرات تا چه میزان در گرانی میوه تاثیر گذار است گفت: صادرات هیچ تاثیری در افزایش قیمت ها نداشته و ندارد چون همیشه بوده است. حتی می توانم به جرات بگویم که امسال با توجه به تحریم ها صادرات میوه نسبت به سال گذشته خیلی هم کم تر بوده است پس این نمی تواند دلیل محکمی برای گرانی میوه بوده باشد.دلایل محکمتر دیگری در این میان وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه نمی شود منکر گرانی و افزایش قیمتی در بازار میوه شد ولی این قضیه می تواند به دلایل متعددی از جمله افزایش هزینه های تولید، نهاده های کشاورزی و کودهای شیمیایی و...باشد. بیشتر از هر چیزی این خود تحریمی ها است که باعث گرانی بازار میوه شده است.  با این وضعیتی که پیش آمده این گونه به نظر می رسد که در این میان عده ای هستند که متاسفانه از وضعیت آشفته بازار سوء استفاده می کنند و با انبار کردن میوه ها جهت گران تر کردن قیمتشان برای سال جدید مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده اند. به نظر من باید دستگاه های نظارتی به این قضیه ورود پیدا کنند و دست این واسطه ها را از بازار کوتاه کنند.

وی در توضیح عملکرد سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در جهت کنترل قیمت میوه در بلندترین شب سال بیان کرد:در همین راستا سازمان ساماندهی مشاغل شهری با ایجاد ۲۴ غرفه در ۲۴ نقطه از شهر مشهد میوه مورد نیاز همشهریان را به قیمت میدان بار یا به اصطلاح همان تنظیم بازار عرضه می کند همچنین در ۱۴ بازار میوه که شامل ۴۲ غرفه می شود هم ۷ قلم میوه را برای استفاده مردم در شب یلدا به قیمت تنظیم بازار بدون کمترین سودی ارائه کرده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها