همزمان با هفته پژوهش «قدیمی ترین کتاب‌های مصور چاپ سنگی» گنجینه رضوی معرفی و رونمایی شد.

کتب چاپ‌سنگی ۱۹۰ساله کتابخانه رضوی رونمایی شد‎

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی این نسخ نفیس که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن تأکید بر جایگاه پژوهش در تعالیم اسلامی، به نقاط ضعف پژوهش در مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور اشاره داشت و راهکار برون رفت از این چالش ها را برشمرد.

مجید غلامی جلیسه، پژوهشگر و استاد در حوزه چاپ سنگی، کتاب شناسی نیز طی سخنانی با اشاره به پیشینه صنعت چاپ سنگی، جایگاه این صنعت و ورود آن را به ایران مورد بررسی قرارداد و این صنعت را عاملی در گسترش علم در سطح جهان دانست.

وی اولین کتابی را که به روش چاپ سنگی در ایران به چاپ رسید قرآن نفیسی عنوان کرد که ۲۵ رمضان ۱۲۴۹ هجری قمری در تبریز در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار به چاپ رسیده است.

جلیسه ادامه داد: این قرآن با توجه به آن چه در مرقومه آن درج شده است توسط محمد به صالح خان حاجی باقر شیرازی که واردکننده این صنعت از روسیه به ایران بوده است به چاپ رسیده است.

در ادامه این جلسه چند اثر نفیس چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی معرفی شد. کتاب «جامع بهادرخانی» قدیمی ‌ترین کتاب مصور چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی تألیف غلامحسین جونپوری (۱۷۹۰-۱۸۶۹م) که دایره المعارف مفصلی در علوم ریاضی و نجوم به زبان فارسی است یکی از نفایس مصور کتاب های چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی است که در این برنامه به معرفی آن اقدام شد.

کتاب مذکور شامل یک مقدمه، شش خزینه(مقاله) و هر خزینه در بردارنده بخش های کوچکتری با عنوان حرز است. این کتاب در چاپخانه لیتوگراف کلکته در سال ۱۲۵۰ هجری قمری به خط نستعلیق با ابعاد ۳۳ در ۲۴ سانتی متر در ۷۲۰ صفحه به چاپ رسیده و در سال ۱۳۰۹ به کتابخانه آستان قدس رضوی اهداء شده است.

از دیگر کتاب های قدیمی مصور گنجینه رضوی که در این برنامه به معرفی آن اقدام شد کتاب «انوار سهیلی» ملاحسین کاشفی؛ از نویسندگان عصر صفوی و به زبان فارسی است. این کتاب در چهارده باب تألیف شده و اجتناب از استماع قول ساعی و نمام، سزا یافتن بدکاران، منافع موافق دوستان، ملاحظه ‌کردن احوال دشمنان، در مضرت غافل شدن، آفت تعجیل، در بیان جزای اعمال به طریق مکافات، مضرت افزون طلبیدن، فضیلت حلم، اجتناب ملوک از اهل غدر، عدم التفات به انقلاب زمان، از ابواب آن به شمار می رود.

این کتاب به خط نستعلیق محمد باقرخوانساری است که در سال ۱۲۶۱ هجری قمری به اهتمام عباس ‌علی در چاپخانه معتمدالدوله به چاپ رسیده است.

کتاب نفیس مصور دیگر این کتابخانه، «حمله حیدری» از تألیفات ملابمانعلی راجی کرمانی از شاعران پارسی گوی سده دوازدهم و سیزدهم هجری قمری است.

منظومه حمله حیدری در تبیین تاریخ صدر اسلام، زندگانی حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و نبردهای ایشان و واقعه کربلا است. این کتاب به زبان فارسی است و توسط علی اصغر تفرشی به خط نستعلیق در ۴۱۴ صفحه کتابت شده و در سال ۱۲۶۴ هجری قمری به چاپ رسیده است.  

گفتنی است کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان اسلام و ایران، دارای مجموعه ‌ای غنی از کتاب های چاپ سنگی نفیس و ارزشمند است.

در حال حاضر در مرکز نسخ خطی این کتابخانه حدود ۵۲۰۰۰ کتاب چاپ سنگی به زبان های عربی، فارسی، اردو و ترکی در موضوع های ادبیات، فقه، تفسیر، احادیث، طب، اصول، منطق، معانی و بیان، صرف و نحو، کیمیا، اخلاق، ادعیه، تاریخ، جغرافیا و ریاضیات نگهداری می ‌شود که در این بین آثار نفیس مصور نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها