ساری- هرچند وقت یک‌بار اخباری از دستگیری شهرداران به دلیل ارتکاب تخلف و معمولاً از نوع مالی در شهرهای مختلف کشور منتشر می‌شود موضوعی که بسیاری آن را مرتبط با عدم نظارت مناسب شوراها می‌دانند؛ البته در برخی دستگیری‌ها نیز علاوه بر شهردار برخی اعضای شورا نیز دستگیرشده‌اند همانند آنچه که در شهر ساری اتفاق افتاد.

یلدای تخلف در شهرداری های شمال کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها:تخلف مدیران شهرداری گرچه امسال بیش از سال‌های گذشته در شهر ساری سروصدا به پا کرده است اما این نخستین تخلف شهرداری ها در  این استان نیست.

نخستین تخلفات در این استان را باید به دهه ۹۰ نسبت داد که در آن سال شهردار رامسر و شهردار «کتالم» و «سادات شهر» به اتهام فساد مالی دستگیر شدند.

نامبردگان از یک سال پیش از بازداشت تحت عنوان سرمایه‌گذار در نقاط مختلف اداری و اجرایی اقدام به سوءاستفاده‌های مالی کرده بودند و لذا  این مسئله بیشتر نشان می‌دهد که فساد مالی در شهرداری‌های مازندران مربوط به امروز و دیروز نیست.

اگرچه در سال ۹۵ نیز شاهد تشکیل پرونده برای شهرداری‌های استان بودیم  اما سیل دستگیری ها را باید از سال ۱۳۹۷ در این استان دانست.

در اسفند سال ۹۷ بر اساس  اظهارات فرماندار رامسر یکی از اعضای شورای شهر رامسر به دلیل فساد مالی دستگیر شد و پای شهردار این شهر در پرونده تخلفات به دادگستری باز شد.

  در این سال هم‌چنین با بازداشت شهردار نور به دلیل تخلفات مالی پرونده دیگری در دادگستری برای تخلفات شهرداری‌ها گشوده شد.

در همان ماه بهمن یک منبع آگاه از دستگیری فرشاد اسدی شهردار نور به دلیل تخلفات مالی خبر داد و گفت: پرونده این فرد در دست بررسی است.

به‌غیر از شهرداری شهر نور در تابستان آن سال شهرداری‌های استان مازندران به دلیل تخلفاتی به دستگاه قضایی فراخوانده شدند که اطلاعی از پرونده‌های آن دوران در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت.

 گفتنی است در همان سال شهردار بابلسر باوجود تسلیم استعفا اما بلافاصله دستگیر شد.در مهرماه همان سال شهردار بابلسر که طی نامه‌ای به شورای شهر استعفا خود را اعلام کرده بود پس از موافقت شورا با این نامه بازداشت شد.

اعضای شورای اسلامی شهر بابلسر پس از موافقت با استعفای شهردار،صیادیان را به‌عنوان سرپرست جدید این شهرداری منصوب کردند.

این در حالی است که شفیعی شهردار مستعفی پس از استعفا توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به اتهامات مالی بازداشت شد اما مشخص نیست چه احکامی برای وی صادر گشت.

سال ۹۸

سال ۹۸ نیز شناسایی و برخورد با متخلفان با جدیت ادامه یافت تا آنجا که در مردادماه ۹۸ احتمالاً طوفانی‌ترین برخورد قوه قضائیه با اعضای شهرداری و شورای شهر ساری را شاهد بودیم. 

طبق گفته دادگستری مازندران در زمینه پرونده شورای شهر و شهرداری ساری تا آن زمان بیش از ۱۰ نفر از مدیران سابق شهرداری و ۵ نفر از اعضای شورای فعلی شهر ساری با عنوان اخذ رشوه، اختلاس، تضییع حقوق عمومی و سایر جرائم مالی دستگیر و بازداشت‌شدند.

شهریور ۹۸ بود که حجت‌الاسلام‌ اکبری، رئیس‌کل دادگستری استان مازندران از صدور حکم قطعی پرونده رئیس سابق سازمان عمران شهرداری ساری خبر داد و گفت: بر اساس شکایت اداره کل منابع طبیعی مازندران ورای قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، محکومیت فرد مذکور به اتهام تصرف عدوانی ۳۷ هزار و ۷۵۰ مترمربع از اراضی ملی بوده است.

رئیس‌کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: «ک-ا» رئیس سابق سازمان عمران شهرداری ساری با عنوان اتهامی فوق‌الذکر به یک سال حبس، رفع تصرف و اعاده به وضع سابق محکوم‌شده است.

آبان ۹۸ رئیس‌کل دادگستری استان مازندران از دستگیری ۵ مدیر متخلف در شهرستان نور خبر داده که بازهم نام رئیس شورای این شهر در کنار سایر متهمان به دلیل اخذ رشوه و دریافت‌های غیرقانونی و غیر مشروع به چشم می‌خورد.

سال ۹۹

در سال جاری با برکناری شهردار شهر سورک در شهرستان میان‌دورود طبق حکم قضائی برخورد با شهرداران متخلف ادامه یافت.

در همین راستا پرونده‌ای برای شهردار «سورک» تشکیل شد که در ادامه رسیدگی‌های قضائی و با پیگیری‌های دادستان میان درود با هفت اتهام ازجمله سو استفاده از موقعیت شغلی و پرداخت رشوه این شهردار از ادامه کار معلق شد.

پرونده تخلفات شهرداران در شهریورماه سال جاری با بازداشت ۸ نفر از عوامل اصلی باند گسترده فساد مالی در شهرداری و شورای شهر  سلمان شهر و دستگیری آن‌ها کلید خورد.

بر اساس اعترافات و اسناد و مدارک پرونده، متهمان با سوءاستفاده از موقعیت شغلی به بهانه تسریع در صدور پروانه، اقدام به تضییع بیش از ۸۰ میلیارد تومان حقوق بیت‌المال، دریافت و پرداخت رشوه‌های میلیاردی، جعل و صدور پروانه‌های ساخت‌وساز غیرقانونی کرده بودند.

در این عملیات بیش از ۵۰ پرونده و پروانه ساخت‌وساز غیرقانونی و جعلی، کشف و با حکم دادستانی عباس‌آباد حساب بانکی متهمان مسدود شد.

آخرین پرونده

و اما آخرین پرونده در طی ماه های گذشته نمونه آخرش رجبی شهردار ساری است که با شعار پاک دستی و مبارزه با فساد پا به میدان گذاشت و سپس به اتهام فساد روانه زندان شد.

در ۱۷ آبان ۹۹ نیز  شهردار ساری که با شعار پاک دستی، تلاش و سازندگی و انتقاد از وضعیت مالی و عملیاتی دوران عبوری به شهرداری ساری رسیده بود توسط سازمان اطلاعات سپاه  و به اتهام تخلفات اقتصادی و مالی دستگیر شد و این سرآغاز بسیاری از دستگیری‌های دیگر از جمله قریب به اتفاق اعضای شورای شهر شد.

برچسب‌ها