وقتی دفتر بزرگ اجاره‌بهای املاک منطقه را باز می‌کنند و ورق می‌خورد، مبالغ کرایه‌ها حداکثر عددی حدود ۷۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد. ولی این ارقام برای قشر کارگر و کم‌بضاعت منطقه حاشیه‌نشین طرق، ارقامی نجومی به حساب می‌آید و پرداخت آن برای خیلی‌ها ممکن نیست.

حساب‌هایی که با «مهر» تسویه شد

در یک سالی که از همه‌گیری کرونا می‌گذرد، افزایش تصاعدی قیمت‌ها بر همه ارکان زندگی مردم تأثیر نامطلوبی گذاشته ولی افزایش نامعقول و چندبرابری اجاره‌بهای منازل به‌ویژه در کلان‌شهرها بیش از سایر تغییرات، زندگی را برای اقشار کم‌توان جامعه دشوار کرده است.

در این مدت، مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی با حمایت از این اقشار به عناوین مختلف، تلاش کرده است در حد بضاعت خود، باری از دوش طبقه کم‌برخوردار بردارد. در این راستا، چند مرحله  طرح حمایتی «آقا حساب کردند» را با محوریت پرداخت حساب دفتری فروشگاه‌ها، پرداخت معوقات قبوض آب و برق و گاز، و نیز تسویه معوقات اجاره‌بهای منازل مسکونی اجرا کرده است.

سایه مهرش بر ماست

این بار، مقصد یکی دیگر از مراحل طرح‌ «آقا حساب کردند» در حاشیه شهر مشهد، منطقه طرق است، آن هم بیرونی‌ترین جای آن که خود، حاشیه این شهرک محسوب می‌شود و بیشتر ساکنانش از قشر مهاجر روستایی و با مشاغلی از رسته کارگری هستند.

مسجد امام حسین(ع) در مرکز خیابان صاحب‌الزمان(عج)، به عنوان پایگاه دینی و مردمی این بخش از شهرک طرق، محور فعالیت‌های خیر و خداپسندانه است. به‌ویژه از چند سال پیش که حاج‌آقای پاکدامن امام‌جماعت و مسئول کانون خدمت رضوی مسجد شده، به اعتراف اهالی محل، اتفاقات خیر و مبارکی به نفع ضفعا و محرومان رقم خورده است.

حاج‌آقای پاکدامن جوان است و دلسوز و پای کار مردم. می‌گوید از ابتدای امسال، با تغییر شرایط کار و زندگی، و افزایش ارقام اجاره‌ها، تماس‌ها با تلفن همراهش بیشتر شده است و روزانه چند نفر به عناوین مختلف، برای پیدا کردن یک سرپناه، از او چاره‌جویی و درخواست کمک می‌کنند که بدون همراهی همه اهالی، کار چندانی از دستش برنمی‌آید.

با همه این احوال، در این دوران کرونایی، کارهای خیر زیادی هم به یمن نام ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) در قالب این کانون خدمت رضوی به نفع اقشار بی‌بضاعت انجام شده است که به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کند: این کانون با حدود ۳۰۰ خادمیار خواهر و برادر، ضمن چند ساعت خدمت در حرم رضوی، به نام حضرت رضا(ع) و به انحای مختلف، به مردم محل خود خدمت ارائه می‌کنند. ضدعفونی منازل و معابر، مشارکت در پویش کمک‌های مؤمنانه، ذبح و توزیع ماهانه گوشت تازه بین نیازمندان، توزیع هزار و ۵۰۰ بسته مواد غذایی، دایر شدن ۴ نانوایی صلواتی، اجرای طرح «ضیافت مهربانی» با ۳۰ هزار اطعام شبانه در ماه رمضان، تعمیر منازل فرسوده و تأمین لوازم منزل از جمله خدمات ارائه‌شده از آغاز شیوع کرونا از سوی این کانون خدمت رضوی است.

او شهریورماه را آغاز مراحل مختلف طرح «آقا حساب کردند» در منطقه طرق بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: امروز بدهی معوق منازل ۸ خانوار کمبضاعت طرق به برکت حضور خادمان آستان مقدس رضوی، به مبلغ ۸ میلیون تومان تسویه می‌شود. مبالغ معوقات برای ۳ ماه با اجاره‌ای بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

حاج‌آقا با تأکیدی از سر دغدغه‌مندی برای اوضاع مردم اضافه می‌کند: فکر و خیال بدهی‌ها خواب و خوراک و آسایش را از آن‌ها سلب کرده است. خدا را شکر می‌کنیم که سایه آقا امام هشتم بر سر ماست و با این نوع طرح و برنامه‌های خداپسندانه، دردی از مردم دوا می‌شود.  

همه باید پای کار بیایند

اما قرار تسویه حساب‌ها در یکی از دفاتر املاک است. وقتی صاحب املاک دفتر بزرگ اجاره‌بها را باز می‌کند و ورق می‌زند، ارقام بالای اجاره‌ها هم ربطی به سطح مالی ساکنان این حاشیه‌های دور از مرکز شهر ندارد. او دلیل این ارقام غیرمنطقی را تورم ناگهانی ۲ سال اخیر بیان می‌کند و می‌گوید: به این دلیل که ۹۰ درصد ساکنان از قشر کشاورز و کارگر کارخانجات هستند، چند ماه کار هست و بقیه سال بیکارند. تا همین چند وقت پیش، کرایه خانههای اینجا بیش از ۲۰۰ هزار تومان نبود ولی متأسفانه با تورمی که در اجاره‌بهای منازل سطح شهر مشهد اتفاق افتاد، اینجا هم یک‌دفعه مبلغ اجاره‌ها اوج گرفت.  

بعد اضافه می‌کند: خدا خادمان آستان قدس را خیر بدهد که چند وقت یکبار خودشان پیگیر می‌شوند و غذای گرم متبرک حضرت رضا(ع) را بین خانواده‌های ضعیف توزیع می‌کنند. از وقتی مسجد محل مرکز فعالیتهای خادمیاری شده، کارهای خیر زیادی با همراهی نیکوکاران برای این مردم انجام شده است ولی برای عبور از این مرحله سخت، همه باید پای کار باشند و کمک کنند.

روزی خیر پس از خدمت

گوشه‌ای از دفتر املاک، ۲ نفر در حال خوش‌وبش با همدیگر نشسته‌اند. صاحب دفتر املاک، یکی از آن ۲ را به نام آقاجواد جهانگشته مالک خانه و طرف حساب طرح «آقا حساب کردند» معرفی می‌کند. در همان نگاه اول، مرد مهربان و متبسمی به نظر میرسد. او می‌گوید خادم حرم مطهر حضرت رضا(ع) است و هنوز از گرد خدمت حرم نرسیده، یک‌راست آمده است تا قدم دیگری برای رضای خدا و امام هشتم بردارد.  

جالب‌تر اینکه کسی که همراهش با صمیمیت و خوش‌رویی در حال گفت‌وگوست مستأجرش است. آن‌قدر از همدیگر تعریف می‌کنند که به بدهکار و طلبکار شباهتی ندارند. باز آقای جهانگشته ادامه می‌دهد: این مستأجر ۲ سال است که در خانه‌ام نشسته. همیشه حساب و کتابش درست و سر وقت بود. پس از شروع بیماری کرونا، من کرایه را بالا نبردم و با همان مبلغ سال قبل قرارداد را بین خودمان تمدید کردیم. مرد خوش‌حسابی است ولی بعد بیکار شدنش، چند ماه اخیر نتوانسته اجاره‌ها را بپردازد. من و مستأجرم از اینکه اجاره‌های عقب‌افتاده به واسطه حضرت رضا(ع) پرداخت شد، خوشحالیم.

از مستأجرش که اوضاع را جویا می‌شویم، تعریف می‌کند که صاحب خانه‌اش مرد خداشناسی است و همه‌جوره هوایش را دارد. به همین علت، بدون اینکه به دفتر املاک مراجعه کنند و او مجبور باشد مبلغی را هم به عنوان حق‌المعامله پرداخت کند، قراردادِ منزل را ۲ سال است که بین خودشان تنظیم می‌کنند و به آن پایبند هستند.

او از اوضاع و احوال این روزهایش بیشتر می‌گوید: از چند روز پیش که خبر دادند قرار است با کمک خادمان آقا امام رضا(ع) بدهی خانه‌ام تسویه شود، خیالمان راحت شده است. خدا خیرشان بدهد.    مدیون محبت

با اینکه در این حرکت، اجارهبهای عقب‌افتاده چند برج ۸ خانواده کم‌برخوردار تسویه شد، به دلیل توان کم ساکنان این منطقه، هنوز کم نیستند خانوارهایی که نیاز دارند از چنین حمایتی برای پرداخت اجاره‌بهای سنگین و خارج از توانشان‌ برخوردار شوند.

با همه این احوال، با کشیدن کارت بانکی به دست جواد نداف ‌شرف، خادم بارگاه منور رضوی، بعد از چند ماه، بالأخره لبخند رضایت روی صورت مستأجر جا خوش می‌کند و چند روز مانده به شب یلدا، این ابیات خواجه شیرین‌سخن شیرازی از ذهنمان می‌گذرد و کاممان شیرین می‌شود:

دل سراپرده محبت اوست

دیده آیینه‌دار طلعت اوست

من که سر درنیاورم به دو کون

گردنم زیر باز منت اوست

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها