کارشناس مسائل بین الملل گفت: مهمترین موضوع و اصلی که در سیاست و دیپلماسی باید به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهیم از دست ندادن زمان است. وقتی فرصتی به ما رو کرده و آمریکا به برجام بازمی گردد ما نیز باید از فرصت به دست آمده بنحو احسن استفاده کنیم.

ایران تهدید ترامپ را با صبر استژاتژیک به فرصت تبدیل کرد

محمد علی بصیری کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و استراتژی جمهوری اسلامی دراین باره گفت: آقای ترامپ تلاش کرد تا با تحریم‌های گسترده و فشار حداکثری که به ایران وارد می کند ظرف شش ماه تا یک سال ایران را با تحمیل شرایط مورد نظر خود به پای میز مذاکره بکشاند، در حالی که نمی‌دانست ایران و ایرانی به هیچ وجه زور را نمی‌پذیرد از این نظر بود که ترامپ و سیاستش علیه ایران عملا شکست خورد.

وی دراین باره افزود: بعد از شکست ترامپ وانتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا، منتخب تازه مردم آمریکا متوجه این مساله مهم شد که با زور و فشار نمی‌تواند ایران را به هیچ موضوعی متقاعد کند لذا خود سخن از بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کرد، ضمن اینکه بایدن تاکنون شروط دوازده گانه تحقیر آمیز ترامپ و پمپئو را مطرح نکرده است.

کارشناس مسائل بین الملل دراین باره خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت موضع بایدن با موضع ترامپ متفاوت است از این جهت با توجه به اینکه آمریکا زیر برجام زد و جمهوری اسلامی پایبند به تعهدات خود ماند انتظار می‌رود آمریکا بدون گذاشتن هیچ پیش شرطی به برجام بازگردند.

محمد علی بصیری دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال راه دشواری پیش روی رئیس جمهور بعدی آمریکا قرار دارد، وی باید دیوار اعتمادی که ترامپ آن را ویران کرد درمعاهده برجام بازسازی کند تا زمینه های اعتماد سازی را در بین مقامات و مردم جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود: به هر حال مهمترین موضوع و اصلی که در سیاست و دیپلماسی باید به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهیم از دست ندادن زمان است. وقتی فرصتی به ما رو کرده و آمریکا به برجام بازمی‌گردد ما نیز باید از فرصت به دست آمده بنحو احسن استفاده کنیم.

وی درپایان خاطر نشان کرد: تبدیل تهدیدها به فرصت که ایران با مقاومت وصبر استراتژیک نشان داد تهدیدات ترامپ راخنثی کرد یک دستاورد برای ما به شمار می‌رود لذا باید روی راهبرد جدید تمرکز کنیم اگر فرصتی به ما رو کرده برای از میان برداشتن تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی از آن استفاده کنیم. گرچه ادامه مسیر خیلی سخت است و موانع  مختلفی در پیش پای ما وجود دارد اما عبور از مشکلات اقتصادی و بازگشت به رشد اقتصادی با استفاده از شرایط جدید محتمل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها