وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهر تاریخی توس باید به یک قطب مهم گردشگری در کشور تبدیل شود.

شهر تاریخی توس باید به قطب گردشگری کشور تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر مونسان در مراسم افتتاح مسیر گردشگری آرامگاه فردوسی به ارگ کهن‌دژ توس افزود: توجه به شهر تاریخی توس و انجام اقدامات مختلف در بهسازی این منطقه و نیز آرامگاه فردوسی با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه انجام می‌شود.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های شهرداری مشهد در اجرای پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی و ایجاد مسیر گردشگری به سوی کهن‌دژ ادامه داد: تا قبل از این ۴۸۰ میلیارد ریال در اجرای این پروژه از سوی شهرداری مشهد در توس هزینه شده و امروز نیز ۸۰ میلیارد ریال دیگر به این مبلغ افزوده شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به برنامه‌ها و طرحهای دیگری که برای بازسازی و بهسازی این منطقه تاریخی و فرهنگی ارزشمند وجود دارد، اعتبار مورد نیاز در این زمینه معادل ۹۰۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه فردوسی حافظ زبان فارسی است و ارزش و جایگاه والا برای ایرانیان و فارسی زبانان دارد افزود: توجه و رسیدگی به این منطقه تاریخی بخشی از تلاشها برای ادای دین به فردوسی است و معتقدیم این منطقه تاریخی باید به یکی از مهمترین قطبهای گردشگری کشور تبدیل شود.

مونسان ادامه داد: ثبت شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی در فهرست جهانی یکی از خواسته‌ها و انتظارات به حق است که با توجه به محدودیت و امکان ثبت جهانی سالانه یک اثر از هر کشور، پرونده ثبت جهانی توس در حال تهیه و تدوین است و امیدواریم در سالهای آینده و نزدیک شاهد ثبت توس در فهرست آثار جهانی باشیم.

وی گفت: ساخت هشت مجسمه مربوط به داستانهای شاهنامه توسط هنرمندان و نصب آن در محدوده توس شایسته قدردانی است.

در این مراسم علاوه بر افتتاح مسیر گردشگری آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ، از مجسمه رستم و اسفندیار نیز در محل جلوخان آرامگاه فردوسی رونمایی شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها