حجت الاسلام تقوی گفت: حضرت زینب(س) پرستار وقایع کربلا و همه حوادث و خطرات نهضت و قیام حضرت اباعبدالله(ع) بودند و پرستاری که حرف، رفتار، سلوک، مشی و مرام و سیره اش زینبی باشد قطعاً فردای قیامت سرفراز خواهد بود.

حضرت زینب(س) پرستار و حافظ نهضت کربلا بودند/پرستاری که سیره و مرامش زینبی باشد، قطعاً سرافراز خواهد بود

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل، کرامات و ابعاد شخصیتی حضرت زینب سلام الله علیها پرداخت و گفت: شخصیت حضرت زینب کبری سلام الله علیها جزء بی بدیل‌ترین افرادی است که از آغاز آفرینش انسان تابه امروز قدم به عرصه حیات نهاده اند. در میان بانوان عالم تعداد محدودی از شخصیتهای جهان آفرینش هستند که می توان از آنان به عنوان خلیفه الله در زمین یاد کرد که یکی از آن افراد حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

حجت الاسلام تقوی افزود: حضرت زینب(س) دارای ابعاد مختلف شخصیتی هستند که هر کدام از این ابعاد نیازمند مقالات، کتاب ها، سخنرانی ها و بیانات گوناگون و طولانی است. در میان بانوان عالم شخصیتی که بتواند از نظر علمی در جان رکورددار باشد، بدیلی برای حضرت زینب(س) یا وجود ندارد یا کم وجود دارد. شخصیت حضرت زینب کبری سلام الله علیها به‌عنوان یک عالمه فهیمه عقیله و یک مفسر قرآن در میان اعراب عموماً و در میان مردم حجاز و عراق خصوصاً شناخته می شود. حضرت زینب سلام الله علیها از نظر علمی در زمان خودشان بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها نمونه و بدیلی در جمع زنان حجاز و عراق نداشتند.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) تفسیر قرآن را به راحتی برای بانوان مدینه و برای اطرافیانشان مطرح می‌کردند، تصریح کرد: ایشان در تفسیر آیات ید طولایی داشتند و تمام آنچه که از محضر پدر و مادر بزرگوارشان به عنوان دو شخصیت بی بدیل عالم خلقت و آفرینش آموخته بودند همه را به عنوان روایت و حدیث منقول از امیرالمومنین و فاطمه زهرا سلام الله علیها به دیگران منتقل می کردند. از نظر تقوا و توجه به مبانی دینی و معتقدات نظیری برای ایشان در جوامع جهانی و خصوصاً در زمان خودشان یا سراغ نداریم یا کم سراغ داریم. انسانی صبور که صبر او شهره آفاق و زبانزد خاص و عام است و انسانی متواضع که تواضع ایشان در مدینه و میان مردم حجاز معروف است. عنایت، توجه و محبت به پدر و مادر تاریخ هرچه نگاشته هنوز گوشه‌ای از اطاعت و تبعیت پذیری حضرت زینب از پدر و مادر است، در زمینه شوهرداری، محبت به شوهر و جلب رضایت شوهر شاید تاریخ نمونه و بدیل ایشان را ندارد.

وی حضرت زینب(س) را الگوی یک مادر نمونه برای زنان ما توصیف کرد و افزود: در جهت مادر بودن و تربیت و پرورش فرزندان رشیدی که عموماً در واقعه کربلا هم حضور فداکارانه ای داشتند، حضرت زینب سرآمد زنان زمان خود و شاید سایر ازمنه و تاریخ بودند، در حالی که از خاندان بزرگی سر بر آوردند اما با مردم عادی و عمومی با مهر و محبت و عاطفه می‌نشستند و می‌گفتند و برمی خاستند و معاشرت اجتماعی و عمومی حضرت زبانزد خاص و عام است. در عین حالی که از علوم و فنون مختلفی برخوردار بود و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشت اما در برابر خداوند عبد بود و بنده بود و به فرمایش پدر بزرگوارش در برابر ذات اقدس سر تعظیم و سجده فرود می‌آورد. ایشان در هر بُعدی از ابعاد شخصیتی حضرت زینب بخواهیم سخن بگوییم قطعاً هم یارای سخن گفتن نیست و هم قلم و کاغذ عاجز از بیان فضائل و مراقب این شخصیت بی بدیل است، اوج بروز و ظهور این شخصیت در واقعه کربلاست.

حجت الاسلام تقوی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا حضرت زینب(س) این همه سختی و مشقت را متحمل شده و تا این حد ایثار و فداکاری داشته باشد تصریح کرد: این همه سختی و مشقتی را که ایشان در مسیر کربلا متحمل شدند و همراهی با امام زمان خودشان کردند نشان از همان عبودیت و خلوص و تقوا و علم و خداباوری و دین باوری و قرآن مداری ایشان دارد. حضرت زینب سلام الله علیها زمان شناس بود امام شناس بود مکان شناس بود بصیر بود و می دانست که امروز باید از امام زمانش حمایت کند، می دانست که امروز باید امام زمانش رو تنها نگذارد و امروز روزی است که اگر رهبر و فرمانروای جامعه شیعی و دینی تنها گذاشته شود و یاری نشود فعلی الاسلام السلام؛ لذا با تمام توان پای به میدان گذاشت خود و فرزندانش رو به میدان جهاد و مبارزه فرستاد و تمام توان و تلاش خود را در نهضت امام حسین علیه الصلاة و السلام ظهور و بروز داد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: به طور قطع یقین اگر نبود صبر و مقاومت، پشتکار و فداکاری، خطبه خوانی و سخنرانی‌های حضرت زینب در واقعه کربلا، انقلاب امام حسین یا به ثمر نمی نشست یا کم اثر می شد. تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در بقا و دوام و اوج‌گیری نهضت اباعبدالله، شخصیت بارز حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود؛ مقاومت، همراهی، تبلیغات، خطبه خوانی ها و دفاع ایشان از امام زمانشان و توجه به زمان و مکانی که در آن زمان و مکان لب به سخن می گشود و از دین و قرآن و عترت و مبانی و معارف دینی دفاع و حمایت می‌کردند همه بیانگر شخصیت استثنایی و منحصر به فرد حضرت زینب کبری سلام الله علیهاست و چه زیباست که این شخصیت و سالروز ولادت ایشان را بعد از انقلاب به عنوان روز پرستار نامگذاری کردند. کسی که به معنای واقعی الگوی پرستاری در عالم خلقت است و بعد از واقعه کربلا از بسیاری از اسیران پرستاری، حفاظت و نگهداری کرد، در غم‌ها سنگ صبور و آنها بود، در مشکلات مشکل گشا بود و در کنار آنان ایستاد و با تمام توان از اطفال و از اسرا و از کسانی که در غم و مصیبت و فراق از دست دادن عزیزان به سوگ و ماتم نشسته بودند و مورد حمله بیرحمانه دشمنان و خدانشناسان بودند از آنان حمایت کرد .

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) انتخاب روز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها به عنوان روز پرستار را یکی از بهترین انتخاب‌های پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: حضرت زینب(س) پرستار وقایع کربلا و همه حوادث و خطرات نهضت و قیام حضرت اباعبدالله(ع) بودند. چه افتخاری بالاتر از این که پرستاران جامعه ما، خانم‌ها و آقایانی که در مراکز درمانی کشور به حفاظت و حراست از مردان و زنان و فرزندان و کودکان میهن عزیز و اسلامی ما مبادرت و از آنها حفاظت و نگهداری می‌کنند، مزین به نام حضرت زینب کبری سلام الله علیها باشد و چه افتخاری بالاتر از این که پرستار خودش رو پیرو این الگوی عالم خلقت و هستی بنامد، پرستاری که حرف آخرش زینبی، جانش زینبی، اخلاقش زینبی، حمایت و رفتارش زینبی، سلوک و مشی و مرام و سیره اش زینبی باشد قطعاً فردای قیامت سرفراز است، قطعاً در دنیا سربلند است، قطعاً کسی که مخصوصاً در ایامی مثل امروز که کرونا مشکلات زیادی را برای ملت عزیزمان به بار آورده است، افتخار خدمت به جامعه اسلامی و شیعی را دارد بسیار خوشبخت است؛ به ویژه آنکه رهبر بزرگوار انقلاب پرستاران خدمتگزاران و کادر درمان و پزشکی رو به عنوان مجاهدان عرصه حفاظت و حراست از انقلاب نامیده‌اند و بعضاً آنقدر عظمت و مقام برای این عزیزان قائل شده اند که درگذشتگان از این وادی را به عنوان شهید دفاع سلامت جامعه قلمداد فرموده‌اند.

حجت الاسلام تقوی در پایان تاکید کرد: چه افتخاری بهتر از این که انسان خدمتگزار مردمی مهربان مردمی وفادار مردمی دلسوز و دلسوخته باشد و پرستاری چنین مردمی را به عهده بگیرد؛ قطعاً بهترین خاصیتهای او که عشق به خدا و مردم و نیز خدمت به جامعه است، تبعیت از سیره حضرت زینب کبری(س) به شمار می‌رود. مهمترین تابلو راهگشایی که از زندگی، شخصیت و سیره آن بزرگوار می شود به دست آورد این است که امروز صبورانه در برابر دفاع از ناملایمات و سختی ها به پیش برویم و بدانیم که اگر زینب کبری(س) پیروز شد، به خاطر صبوری و ایمان و اعتقاد ایشان به خدا بود، اگر ۱۴۰۰ سال نام او در عرصه تاریخ درخشیده و خواهد درخشید نتیجه و ثمره صبر و بردباری و مقاومت و بزرگوار بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها