در حالی‌ که این روزها بحث بودجه بسیار داغ شده و نمایندگان مجلس نیز در حال چکش‌کاری لایحه دولت درباره بودجه ۱۴۰۰ هستند، نشست دیروز سخنگوی شورای‌نگهبان با رسانه‌ها نیز از این موضوع بی‌بهره نبود و عباسعلی‌ کدخدایی در پاسخ به پرسش‌ها به تشریح موضع شورای‌نگهبان درباره بودجه و تغییرات احتمالی آن پرداخت.

بودجه باید کارآمد و منطبق بر نیازهای کشور باشد

به باور بسیاری از اقتصاددانان و صاحبنظران، بودجه ۱۴۰۰ با ایرادهای زیادی مواجه است و اعداد و ارقام مطرح‌ شده در آن، با واقعیات و شرایط اقتصادی کنونی کشور فاصله زیادی دارد. در همین رابطه، نمایندگان چندی پیش ‌طرح اصلاح ساختار بودجه را برای رفع ایرادهای فعلی نظام بودجه‌ریزی کشور در دستور کار قرار دادند و به ‌موازات بررسی لایحه بودجه در مجلس، روز ۲۵ آذر ماه نیز به ادامه بررسی خود درباره طرح اصلاح ساختار بودجه کل کشور پرداختند و طی آن، ماده‌واحده، بندها و اجزای طرح اصلاح ساختار بودجه را تصویب کردند.

اما همزمان با این موضوع، این نکته از سوی تحلیلگران و صاحبنظران مطرح می‌شود که در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح اصلاح ساختار بودجه و وقوع تغییرات اساسی در ماهیت سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت در پی آن، شورای‌نگهبان می‌تواند براساس قوانین موجود نسبت به رد اصلاح ساختار بودجه اقدام کند و با این اقدام، بار دیگر پرونده تغییرات ساختاری بودجه به بایگانی سپرده شود.

سال‌های گذشته نواقص بودجه‌ای را تذکر داده‌ایم

سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر اینکه آیا از نظر شورای نگهبان امکان اصلاح ساختاری بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد یا نه، اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم نسبت به بودجه سال آینده موضع‌گیری داشته باشیم، زیرا همه‌چیز در حال تغییر است. البته بررسی بودجه به تازگی در مجلس شتاب زیادی گرفته و رئیس مجلس نیز نامه‌ای را درباره اصلاحات ساختاری بودجه به رئیس‌جمهور نوشته‌اند. ما نگرانی‌هایی را درباره بودجه داریم و هر سال هم این نگرانی‌ها را اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بودجه باید کارآمد، واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و همه بخش‌ها را در بر بگیرد، در حالی‌ که متأسفانه نواقصی در این زمینه‌ها وجود دارد. این‌ها نواقصی است که ما سال‌های گذشته نیز آن را یادآوری کردیم و تذکر دادیم و امسال نیز خواهش ما این است این مسائل با دقت بیشتری مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ابراز نگرانی کدخدایی نسبت به بودجه و مشاهده برخی نواقص درباره آن، در حالی است که به تازگی رئیس مجلس نیز طی نامه‌ای در تاریخ ۲۵ آذر خطاب به رئیس‌جمهور، مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی، اصلاحات لایحه دولت را مطالبه کرده است تا بودجه با درآمدهای پایدار، حداقل وابستگی به نفت و اصلاحات ساختاری بودجه ارائه شود.

تدوین لایحه بودجه بدون اصلاح ساختاری محسوس

علاوه بر آن، مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود مطرح کرد لایحه بودجه ۱۴۰۰ نه‌تنها بدون هیچ‌گونه اصلاح ساختار قابل‌توجه تدوین ‌شده بلکه در اغلب شاخص‌های کلان (از جمله کسری تراز عملیاتی، نسبت درآمدهای مالیاتی به کل منابع، میزان وابستگی به نفت، سهم مخارج سرمایه‌ای و...) به مراتب بدتر از بودجه سال‌های گذشته است.

گرچه اظهارنظر صریح و کارشناسی مرکز پژوهش‌ها بر ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تأکید دارد، با این ‌حال کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری در همین زمینه، به ‌نوعی آب پاکی را بر دستان مجلس ریخت و درباره موضع احتمالی شورا درخصوص اصلاحات بودجه، اعلام کرد: شورای نگهبان تفسیری در این زمینه دارد و اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است. پیرو این تفسیر آورده شده که مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد و باید تغییراتش به ‌گونه‌ای باشد که شاکله بودجه تغییر نکند؛بنابراین اگر این مسئله براساس چارچوب تفسیر شورای‌نگهبان نباشد، این شورا ایرادی را به بودجه خواهد گرفت.

عزم مجلس برای اصلاح ساختار بودجه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، دیروز در جلسه با هیئت‌عمومی دیوان‌محاسبات کشور، بار دیگر بر عزم مجلس برای اصلاح ساختار بودجه تأکید کرد و گفت: هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب‌نشینی نمی‌کنیم. همان‌گونه که مقام‌معظم‌رهبری فرموده‌اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم، اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد. اصلاح ساختار بودجه را نمی‌توان یکساله انجام داد، اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها