حجت الاسلام علی پور گفت: گروه جهادی "بقیة الله"به جای اینکه ندای وا اسفا برای سواحلمان سر دهد، یک کار تبلیغاتی خود جوش و آتش به اختیار را در حوزه نشاط اجتماعی انجام می‌دهد.

آشنایی با فعالیت یک گروه جهادی که در حوزۀ شادی حلال فعالیت می‌کند

حجت الاسلام سید مرتضی پورعلی مسئول گروه جهادی "بقیة الله" که در حوزه تفریحات سالم فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین تصریح کرد: گروه جهادی ما از سال ۹۳ شکل گرفته و اولویت اصلی آن تبلیغ عمومی و سنتی است و با توجه به اینکه خودمان اصالتاً اهل مازندران هستیم و این استان در مناسبت های مختلف بسیار مسافر دارد، این سوال به ذهن ما خطور کرد که آیا ما می توانیم در مسافرت ها و تفریحات مردم و در بحث شادی و نشاط هم بسته فرهنگی داشته باشیم و از این فرصت خوب که از همه جای ایران در سواحل حضور می یابند، می‌توانیم برنامه فرهنگی و تبلیغی داشته باشیم یا خیر؟

حجت الاسلام پور علی با اشاره به فعالیت‌های گروه جهادی بقیة الله افزود: دغدغه ما این است که از قِبَل شادی و تفریحات مردم، آنها را به دین دعوت کنیم. امام صادق(ع) می‌فرمایند که شیعیان ما در عزای ما اندوهگین و در شادی ما خوشحالند، بنابراین ما باید بتوانیم از این فرصت برای دعوت به دین استفاده کنیم. این موضوع در اسلام بسیار مورد تأکید است، اما اینکه در جامعه ما بعضا مراسم عزاداری پررنگ تر است، به معنای آن نیست که در اسلام شادی و نشاط مطرح نیست، به همین خاطر ما به صورت جدی وارد این عرصه شدیم.

مسئول گروه جهادی بقیة الله ادامه داد: اولین مکان فعالیت ما ساحل دریا بوده است؛ زیرا در این مکان از همه طیف‌های جامعه با تفکرهای مختلف حضور دارند و فرصت مغتنمی برای تبلیغ دین است و یک طلبه هم هر جایی که انسان ها حضور دارند باید برای انجام ماموریت خود برود. آیا ما باید در این مکان‌ها منبر برویم یا میز و صندلی بگذاریم و سبک زندگی را بگوئیم؟ خیر ما پا را فراتر از این گذاشتیم و به خاطر اینکه مردم اینجا برای شادی و تفریح می‌آیند پس اگر قرار است فعالیتی انجام شود، باید متناسب با همین نیاز درست مردم باشد.بنابراین فعالیت های مختلفی در این راستا از جمله برگزاری جُنگ شادی، تفریحات سالم، مسابقات، نمایش، طنر و هر آنچه را که بلد بودیم و می‌شد با آن مردم را سرگرم کرد و در همین حین یک فعالیت تبلیغاتی هم داشته باشیم را انجام دادیم.

وی با تاکید بر استقبال مردم از این برنامه ها اضافه کرد: تقریبا همه اعضای گروه جهادی ما افرادی علمی، باسواد و مبدع هستند که علی رغم آنکه خودشان مشغله‌های زیادی دارند، اما چون استقبال خوبی از برنامه هایشان صورت گرفته، پنج سال است که پای کار هستند و نتیجه خوبی را از فعالیت خود گرفته‌ایم؛ هر چند ما مأمور به وظیفه‌ایم و به دنبال بازخورد و بازتاب نیستیم.

حجت الاسلام پورعلی در ارتباط با اینکه چگونه می توان فعالیت های شما را در زمره فعالیت های جهادی گنجاند گفت: غالبا تصور مردم از فعالیت جهادی این است که در حیطه ساخت و ساز یا مساعدت های مالی و معیشتی به ویژه در دوران کرونا اقدام کنیم؛ اما فعالیت جهادی می تواند معانی مختلفی داشته باشد و معنای اولیه آن این است که افراد به صورت خودجوش و بدون چشم داشت به مباحث مادی و غیره یک فعالیتی را در راستای نیاز مردم و جامعه انجام دهند. مثلا ساخت مدرسه و اماکن عمومی و منازل یک نیاز است، ما هم مبتنی بر اینکه شادی و نشاط نیاز جامعه و نیاز بسیار مهمی است فعالیت خود را آغاز کردیم و دوستان دغدغه‌مند طلبه دور هم جمع شدیم و به جای اینکه ندای وا اسفا برای سواحلمان سر دهیم، یک کار تبلیغاتی خود جوش در حوزه نشاط اجتماعی را انجام دادیم. بنابراین ما از این جهت جهادی هستیم که به صورت آتش به اختیار و بدون دستور از بالا دست در صدد رفع بخشی از نیاز جامعه مبتنی بر آموزه‌های اسلامی هستیم.

مسئول گروه جهادی بقیة الله در ارتباط با مشکلاتی که در مسیر این گونه فعالیت ها وجود دارد توضیح داد: ما تقریبا پنج سال است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت داریم و در این مدت برای ما مشخص شد که ما در این سال ها در حوزه شادی و نشاط مردم بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و به نوعی هیچ برنامه‌ای برای آن نداشته‌ایم؛ علی رغم آنکه اسلام تأکید زیادی بر این موضوع دارد، ولی ما آن را به روزرسانی و متناسب سازی نکرده ایم و در عرصه عملی دستمان خالی است.

وی افزود: از طرفی دیگر پی بردیم که اسلام چه راهکارهای زیبایی برای شاد کردن مردم دارد و انبوهی از احادیث و روایات در این زمینه وجود دارد، اما ما نتوانستیم این راهکارها را پیاده سازی و وارد جامعه کنیم. بنابراین باید بپذیریم که نهادهای تبلیغی و فرهنگی نتوانستند به آن اندازه که برنامه برای مراسم های عزاداری داریم، برای مراسم شادی اعم از اعیاد ملی و مذهبی مانند ولادت ائمه، عید نوروز و دیگر اعیاد، ۲۲ بهمن و .... کاری انجام دهند و خیلی ضعیف هستیم، در حالی که به ویژه در این ایام کرونا که مشکلات زیادی برای مردم وجود دارد و از آن طرف دشمن در حال جذب جوان‌ها و نوجوان‌های ما با هجمه های فرهنگی در فضای مجازی است، به شدت نیاز به فعالیت‌های شادی بخش و نشاط آور احساس می‌شود.

حجت الاسلام پورعلی در پایان با انتقاد از نهادهای فرهنگی دولتی و مذهبی گفت: متاسفانه ما در این پنج سال نتوانستیم تبلیغ در سواحل را نهادینه کنیم؛ ما سه استان ساحلی در شمال و چهار استان ساحلی در جنوب داریم که در همه ایام سال از همه نقاط کشور به این استان ها سفر می کنند و ظرفیت فوق العاده ای برای فعالیت فرهنگی وجود دارد، اما متاسفانه پیوست تبلیغی و فرهنگی مدون و هدفمندی را در سواحل نداریم. ما بارها به نهادهای فرهنگی و تبلیغی پیشنهادات لازم را مطرح کرده ایم، اما نهادهای مسئول خیلی محدود حمایت کرده و می گویند تبلیغ در سواحل اولویت مانیست و مثلا مسجد اولویت ماست؛ در حالی که اولویت ما باید تبلیغ دین باشد نه مکان تبلیغ. ما در سواحل افرادی را می‌یابیم که نه در مساجد هستند و نه در مدارس و امثال آن، اما متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها