«کیان» در «مختارنامه» داوود میرباقری، این بار در «سفیر عشق» عماد رحمانی در قد و قامت «مهران» حاضر شده است.

روایتی عاشورایی از نگاه «مهران» ایرانی

«مهران» گیمر را همراه داستان خود می‌کند تا او را به کوفه سال ۶۱ هجری و هنگامه حضور مسلم بن عقیل(ع) در این شهر ببرد. عماد رحمانی، مدیر پروژه و کارگردان بازی «سفیر عشق» و تیم ۲۵ نفری همراهش در استودیوی «رسانا شکوه کویر» یک بازی رایانه‌ای بزرگ و شناسنامه‌دار ساخته‌اند که در شب یلدا و همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار از نخستین سه‌گانه این بازی رایانه‌ای ایرانی اسلامی رونمایی شد.

«سفیر عشق» یک بازی اکشن سوم شخص در سبک Hack and slash است که فاز نخست آن با بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های روز بازی‌سازی دنیا در تمامی حوزه‌ها اعم از مدل‌سازی، ریگ، انیمیشن و… روی پلتفرم پی‌سی تولید شده است. یک بازی شمشیری قصه‌گو که به گفته رحمانی این همان دلیلی است که بازی «سفیر عشق» را برای مخاطب جذاب خواهد کرد و کاربر را با فضای تاریخ اسلام از یک منظر جذاب و تأثیرگذار آشنا می‌کند. او از آرزوی بزرگ تیمش هم گفته که با انتشار این بازی بتوانند یک بار دیگر بازی‌های پی‌سی و بزرگ را در ایران زنده کنند. در ادامه به بهانه رونمایی از «سفیر عشق» با این نویسنده و کارگردان جوان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

قرار بود این بازی همزمان با اربعین امسال منتشر شود، دلیل تأخیر در رونمایی چه بود؟

متأسفانه من و چند نفر از دوستانم به کرونا مبتلا شدیم و مجبور شدیم که گروه سازنده را برای مدتی قرنطینه کنیم، نسخه بازی در اواسط آبان ماه به پایان رسید اما منتظر مناسبت خوبی برای رونمایی بودیم که شب یلدا و ولادت حضرت زینب(س) بهترین زمان پیش رو بود.

چرا سراغ قصه‌ای مذهبی رفتید و دلیل اهمیت ورود قالب‌های نو برای روایت قصه‌های تاریخی و مذهبی را چه می‌دانید؟

وجود یک درام خوب برای بازی رایانه‌ای، مسئله مهمی است تا بتواند سرگرمی را به مخاطبش هدیه کند چون رسالت یک بازی رایانه‌ای این است که سرگرم‌کننده باشد. تاریخ ما هم بسیار غنی است و درام جذابی دارد. این‌ها فرصت خوبی برای روایت قصه‌ای جذاب از تاریخ را برای ما فراهم کرد.

قصه‌های تاریخی ما چقدر ظرفیت دراماتیک برای روایت دارند که شما را مجاب کرد سراغ این موضوع بروید؟

تاریخ کشورمان و تاریخ دینی و مذهبی ما از یک جایی با هم عجین می‌شوند، نکته مهم این است که بایستی مخاطب را از زاویه جدیدی با این روایت‌های تاریخی مواجه کرد. در پروژه «سفیر عشق» روایت مبتنی بر داستان یک جوان ایرانی به نام «مهران» است که سرگذشت غمباری دارد. مهران در سپاه امام حسن مجتبی(ع) بوده که از صلح اجباری سرخورده می‌شود و به ری برمی‌گردد اما باز هم مورد ظلم ظالمان زمانه‌اش قرار می‌گیرد و فرزندش را از دست می‌دهد، این بهانه‌ای می‌شود که به شهر شیعی کوفه مهاجرت کند اما مهاجرت او با ورود حضرت مسلم بن عقیل(ع) همزمان می‌شود که موجب قرار گرفتن او در شرایط سختی می‌شود از یک سو حمایتش از امام زمانش و بحران‌هایی که برای زندگی خودش به وجود می‌آید که یک ترومای روحی جدی در پیش دارد، وقتی این اتفاقات را کنار هم می‌گذاریم، داستان شکل روایی در آینه حوادثی را می‌گیرد که برای مهران ایرانی پیش می‌آید، این یعنی زاویه نگاه جدید به یک روایت تاریخی. وقتی وارد فضای گیم می‌شوید، می‌بینید که داستان مهران به روند بازی کمک می‌کند مثلاً در یکی از مراحل، حضرت مسلم در منزل جناب مختار حضور پیدا می‌کند و قرار است که نامه امام حسین(ع) را بخوانند، گیمر در این فضا قرار می‌گیرد و نامه قرائت نمی‌شود دلیلش این است که سه تا از سران شیعه نیامده‌اند که یکی از مأموریت‌های مهران آغاز می‌شود. در واقع خرده روایت‌ها در خط اصلی قصه شکل می‌گیرد.

این بازی در چند نسخه ساخته شده است؟

در حال حاضر سه نسخه برای این بازی در نظر گرفتیم ولی نسخه اول با عنوان «سفیر عشق» هشت مرحله دارد که حدود هفت ساعت گیم‌پلی به کاربر متوسط می‌دهد. رده‌بندی سنی این بازی هم مثبت ۱۵ سال است به همین دلیل بازی از نظر سختی در حد متوسط طراحی شده است. زمانی که این خرده روایت‌ها ادامه پیدا کرد، در نسخه دوم بازی به حوادث پس از واقعه کربلا می‌پردازیم که قیام مختار را می‌بینیم. در نسخه سوم، انتقام‌گیری است. سه‌گانه «سفیر عشق»، «مختار ثقفی؛ قیام» و «مختار ثقفی؛ انتقام» قصه را تکمیل می‌کنند که دو نسخه دیگر را در تابستان و زمستان سال آینده منتشر می‌کنیم.

مهران، یک شخصیت ساختگی است چرا سراغ یک شخصیت تاریخی واقعی نرفتید؟

در این بازی ایرانی برای نخستین بار، قهرمان‌سازی می‌شود و می‌خواستیم دستمان برای درام و شخصیت‌پردازی باز باشد. اگر شخصیتی واقعی را انتخاب می‌کردیم برای قصه‌پردازی محدود می‌شدیم. در ادبیات ما یک جنس از روایت وجود دارد که به داستان، یک مؤلفه را اضافه می‌کنید و در پایان آن مؤلفه را برمی‌دارید، این اتفاق لطمه‌ای به سیر تاریخی و فضای رئال نمی‌زند. ضمن اینکه به جز مهران، بقیه کاراکترها، شخصیت‌های تاریخی هستند.

ورود به تاریخ دینی و مذهبی با حساسیت‌هایی روبه‌رو است، با آگاهی از این موضوع چه ملاحظاتی را در طراحی قصه این بازی داشتید؟

ما از اول روزه شک‌دار نگرفتیم و یک سال و نیم کار تحقیقاتی داشتیم، از استادان حوزه علمیه مشورت گرفتیم و پس از تأیید نهایی، وارد مرحله تولید شدیم. ما در این قصه به یک مفهوم کلی پرداختیم که قصه مواجهه خیر و شر و تقابل زشتی و زیبایی است، این‌ها مفاهیمی جهان‌شمول و اخلاقی است.

تیزر بازی نشان می‌دهد که کار از گرافیک خوب و قابل رقابت با بازی‌های استاندارد جهانی برخوردار است، درباره بخش فنی بازی هم توضیح دهید؟

چهار سال یک تیم ۳۰نفره تلاش کردند و تولید دانش داشتند. افتخار ما خروجی «سفیر عشق» نیست، افتخار ما ادامه‌دار بودن این خروجی است چون یک دانش و سواد ایجاد شده است. عده‌ای می‌گفتند ما توان ساخت بازی بزرگ رایانه‌ای نداریم و باید برویم سراغ ساخت بازی‌های کوچک موبایلی ولی تیم ما سال‌ها خون دل خوردند و دانش را ایجاد کردند. ضمن اینکه روز به روز هم بهتر می‌شود و قطعاً بازی «قیام مختار» بهتر از «سفیر عشق» خواهد بود.

«سفیر عشق» نخستین بازی ایرانی با قصه‌ای مذهبی است و پرداختن به یک قصه ایرانی اسلامی یعنی شناسنامه‌دار کردن یک اثر. چقدر جای بازی‌های استاندارد شناسنامه‌دار از سوی ما در دنیای گیم خالی بود؟

اگر قرار بود که داستان نگوییم و محتوای شناسنامه‌دار نداشته باشیم، بازی‌های خارجی که فضای جذاب‌تری دارد ولی ما وارد این صنعت شدیم تا قصه خودمان را بگوییم. من در این سال‌ها خیلی فریاد زدم که باید بازی‌های بزرگ و جدی بسازیم چون از بازی‌های کوچک موبایلی، صنعت بازی ساخته نمی‌شود.

 اگر قصه نگوییم و فضاسازی نکنیم، همان بهتر که برویم سراغ بازی‌های خارجی! خدا را شکر این مسیر جدی گرفته شد و اکنون این اعتماد به نفس در گروه‌های تولید بازی ایجاد شده است. امیدوارم این اثر منجر به شکوفایی صنعت گیم ایران شود.

برچسب‌ها