چهار محال و بختیاری- آلودگی های نفتی در طول سه دهه گذشته در منطقه «سرخون» موجب اعتراض بسیاری از مردم این منطقه و هم چنین درخواست دریافت غرامت بابت کسب و کار از دست رفته شده است.

مردم «سرخون» خواهان دریافت غرامت هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها:چهار محال  و بختیاری-روز یکشنبه۲۳ آذرماه خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندم‌کار شهرستان اردل دچار شکستگی شد و دقایقی نگذشته که این شکستگی با حریق و آتش‌سوزی همراه شد.

گرچه شعله‌های ناشی از آتش‌سوزی این خط انتقال نفت بسیاری از دام‌های روستائیان را تلف کرد اما جاری شدن نفت آن‌هم در رودخانه سرخون که هزاران هکتار باغ، اراضی کشاورزی، گلخانه و هم‌چنین دام‌ها از آن تغذیه می‌شوند موجب واردکردن آسیب جدی به حوزه کشاورزی شد.

به گزارش قدس پیش‌ازاین نیز به دلیل آلودگی نفتی تعداد۵۷ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲هزار تن در سال در این منطقه از بین رفت که حالا با آلودگی چند روز گذشته به‌احتمال‌زیاد باید به آمار این تعطیلی‌ها افزود.

گفتنی است این حادثه موجب شده تا مردم سر خون ضمن اعتراض به آلودگی‌های ایجادشده از قوه قضائیه و دولت خواستار رفع نقص همیشگی لوله‌ها و هم‌چنین دریافت خسارت بابت ضایعه به وجود آمده شوند.

بی‌اعتنایی مسئولان شرکت نفت

رضا حیدری یکی از اعضای شورای شهر سر خون  بابیان اینکه ساکنان این منطقه از دهه ۶۰ با مشکلات آلودگی نفتی در این منطقه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: لوله نفت تلمبه‌خانه شماره شش گندم‌کار چندین بار دچار شکستگی شده است و در هر حادثه نیز خسارات فروانی به مردم منطقه واردشده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون دچار شکستگی شد، مسئولان وقت در منطقه میانکوه حاضر شدند و برای حل مشکل مصوباتی نیز در جلسات داشتند، اما هیچ‌کدام از مصوبات اجرایی نشد، همچنین مردم این منطقه به مدت سه سال از کشت برنج به علت آلودگی نفتی محروم شدند، اما هیچ اعتباری به کشاورزان پرداخت نشد.

در سال ۱۳۹۱ لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون دچار شکستگی شد، مسئولان وقت در منطقه میانکوه حاضر شدند و برای حل مشکل مصوباتی نیز در جلسات داشتند، اما هیچ‌کدام از مصوبات اجرایی نشد

حیدری گفت: طی مصوبه‌ای از سوی وزارت نیرو مقرر شد وزارت نفت نسبت به رفع آلودگی نفتی در منطقه میانکوه اردل و شهر سرخون اقدام کند، اما وزارت نفت به این مصوبه بی‌اعتنایی کرد، در پی این آلودگی نفتی خسارات فروانی به شیلات، باغات، اراضی کشاورزی، منابع آبی و ... وارد شد، اما کسی این خسارات را جبران نکرد.

پیگیری مطالبات مردم از طریق قوه قضائیه

در همین حال قدرت الله حمزه نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای جبران خسارات وارده به منطقه میانکوه از طریق رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس خبر داد و اظهار کرد: دستورات لازم در این خصوص به مسئولان مرتبط از سوی رئیس‌جمهور داده‌شده است.

وی بیان کرد: خسارات وارده به اراضی کشاورزی، شیلات، محیط‌زیست، منابع طبیعی و سلامت مردم در حال برآورد است، پس از ارائه گزارش و تخصیص اعتبار به استان، پرداخت خسارات آغاز می‌شود.

حمزه تأکید کرد: باید مشکل آلودگی نفتی منطقه سرخون به‌صورت اساسی توسط وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط حل شود تا دیگر شاهد این‌گونه حوادث در منطقه میانکوه نباشیم.

برچسب‌ها