دو شرکت فایزر و مدرنا، آزمایشات خود برای بررسی کارایی واکسنهای کرونای تولید خود بر روی کرونای جهش‌یافته انگلیسی را آغاز کردند؛ بیم آن می‌رود که با جهش‌های دیگر ویروس، دیگر هیچکدام از این واکسنها کارایی لازم را نداشته باشند!

آیا واکسن‌های آمریکایی، روی نوع جدید کروناویروس تاثیرگذار است؟

قدس آنلاین: مقامات بهداشتی انگلیس از شیوع نوع تازه‌ای از ویروس کرونا در این کشور خبر دادند که باعث شده محدودیت‌های قرنطینه‌ای در این کشور شدیدتر شود؛ به دنبال همین موضوع مقامات انگلیسی ورود و خروج پروازهای خارجی به این کشور را ممنوع کردند و ایران هم هرگونه سفر به این کشور را تا دو هفته لغو کرده است.

قدرت سرایت ویروس جدید به مراتب بیشتر است تا جایی که وزیر بهداشت بریتانیا آن را مهارناپذیر عنوان کرده است؛ فعلا اطلاعات زیادی از ساختار و عملکرد این گونه جدید از ویروس وجود ندارد اما آنچه مشخص است، این ویروس به سرعت در حال جایگزینی با گونه قبلی است و میزان تخریب سلولی آن هم بیشتر شده است.

انگلیس فعلا به اعمال قرنطینه سخت‌تر بسنده کرده تا شناخت نسبی از گونه جدید کرونا کسب کند؛ این گونه جدید به سرعت در دو سوم مبتلایان کرونای انگلیس وجود دارد؛ با بررسی روند ابتلای گونه جدید مشخص شده که سرعت انتشار آن ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است! گزارشاتی مبنی بر ابتلای بیماران به این گونه جدید در کشورهای دانمارک، استرالیا و هلند هم وجود دارد.

جهش در پروتئین ویروس

جهش‌های مشخص شده در گونه جدید کرونا شامل تغییر در پروتئین اصلی ویروس که عامل سرایت به سلول است، جهش در قابلیت اتصال ویروس به سطح سلولی بدن و ۱۵ تحول دیگر است که باعث تطبیق‌پذیری بیشتر آن در بدن می‌شود همچنین آنتی‌بادی بهبود یافتگان تأثیر بسیار اندکی در بهبودی مبتلایان به گونه جدید خواهد داشت.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ممکن است ویروس در بدن شخصی با مقاومت پایین جهش یافته باشد و ناتوانی این بدن باعث شکلگیری نوع جدیدی از ویروس شده باشد. حال سوال اصلی این است که آیا واکسن‌های تولید شده برای مقابله با کرونا که با صرف هزینه‌های گزاف تولید شده‌اند توان رویارویی با گونه جدید کرونا را خواهند داشت؟

به دنبال این سؤال اساسی که برای مردم جهان ایجاد شده است، دو شرکت فایزر و مدرنا از آغاز تحقیقات برای بررسی کارایی واکسنهای تولید شده در راستای آزمایش کارایی نسبت به کرونای انگلیسی خبر داده‌اند.

با وجود اینکه هنوز این کارایی مورد تأیید یا حتی بررسی قرار نگرفته است، بیم آن می‌رود که با جهش‌های دیگر ویروس، دیگر هیچکدام از این واکسنها کارایی لازم را نداشته باشند!

دانشمندان با صرف زمان و هزینه‌های چند میلیون دلاری به ساخت واکسنهای اخیر رسیده‌اند و اگر کارایی لازم بین این واکسنها وجود نداشته باشد ممکن است فرآیند ساخت واکسن باز هم به عقب بیفتد.

با وجود اینکه هنوز تحقیقات دقیقی برای کارایی این واکسنها انجام نشده، شرکت مدرنا ادعا کرده واکسن تولید شده‌اش کارایی لازم را برای مقابله با این گونه جهش یافته خواهد داشت و با این پیش فرض دست به آزمایشات دیگر خواهد زد.

فایزر هم همین نگاه را نسبت به واکسن تولید شده‌اش دارد اما هنوز آن را تأیید نکرده و در حال دریافت نمونه‌های خونی افرادی است که پیش از این واکسینه شده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها