گلستان-برداشت بی‌رویه و غیراصولی قارچ‌های سیاه به نام «ترافل» که مدت‌هاست روزگار جنگل‌های گلستان را سیاه کرده است حالا با محدودیت‌هایی که برای برداشت و خریدوفروش آن اعمال‌شده است روزنه‌ای از امید در دل دوستداران محیط‌زیست ایجاد کرده که شاید از تخریب جنگل‌های هیرکانی کاسته شود.

قارچ‌های سیاه‌روزگار جنگل‌های هیرکانی را سیاه کرد

 قدس آنلاین-گروه استان ها- بابک رحیمیان:  روزانه تعداد زیادی از روستائیان با کج‌بیل‌هایی که یک‌سوی آن چنگک تعبیه‌شده است روانه جنگل‌های هیرکانی و به‌ویژه در منطقه «مراوه‌تپه» می‌شوند تا خاک جنگل را برای یافتن قارچ‌های سیاه شخم بزنند.

این افراد آن‌قدر  حاشیه ریشه درختان را مورد کندوکاو قرار می‌دهند تا با پیدا قارچ‌های ترافل که به قارچ «دنبلان» هم شهرت دارد به ازای یک کیلو مبلغی به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به دست قاچاقچیان برسانند غافل از اینکه ریشه درختان هیرکانی با قدمت ۵ میلیون سال را می‌خشکانند.

این قارچ که در مجاورت ریشه درختان بلوط رشد می‌کند و به‌طورمعمول در اندازه یک گردو و شاید بزرگ‌تر است رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاهی دارد که خریداران آن در آن‌سوی مرزها حاضرند بابت آن تا کیلویی دو تا سه هزار یورو یعنی معادل ۹۰ میلیون تومان بابت آن پول برداشت کنند!

این در حالی است که این قارچ از افراد محلی به بیش از ۱۵۰ هزار تومان خریداری‌نشده و بیشترین سود را در این میان به جیب دلالان رفته و البته بیشترین ضرر را منابع طبیعی کشور نصیبش می‌شود که عده‌ای ریشه این درختان را با  بی‌رحمی می‌خشکانند.

ترافل انواع مختلفی دارد و در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود که در دشت‌های «مراوه‌تپه» و «گلیداغ» گلستان اغلب قارچ ترافل قهوه‌ای آن‌هم در مقطع کوتاهی از فصل بهار جمع‌آوری می‌شود.

اقدام به قاچاق قارچ ترافل که در ریشه درختان جنگل‌های هیرکانی می‌رویند موجب خشک شدن و نابودی درختان آن ناحیه می‌شود لذا  تصرف در انفال و اموال عمومی و تخریب غیرقابل‌جبران محیط‌زیست است و باید با آن برخورد شود

​محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به‌ویژه گالیکش است هرچند در مناطقی از مینودشت ، علی‌آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش‌شده است.

ممنوعیت صادرات علاج کار نیست

اگرچه تا پیش‌ازاین اقدامات جست و گریخته‌ای برای مقابله با سودجویان  و قاچاقچیان این قارچ انجام‌شده اما بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان تا زمانی که راه‌های صادرات و یا مسیرهای غیرقانونی برای خروج  این محصول در کشور مسدود نشود لذا نمی توان به جلوگیری از برداشت توسط افراد محلی دلگرم بود.

در همین حال لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست نوشته است اقدام به قاچاق قارچ ترافل که در ریشه درختان جنگل‌های هیرکانی می‌رویند موجب خشک شدن و نابودی درختان آن ناحیه می‌شود لذا  تصرف در انفال و اموال عمومی و تخریب غیرقابل‌جبران محیط‌زیست است و باید با آن برخورد شود.

وی هم‌چنین خواسته است تا در قانون گمرک یا قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها قارچ ترافل کالای ممنوع‌الصدور اعلام شود.

در حالی معاون رئیس‌جمهوری خواستار ممنوعیت صادرات این قارچ شده که گزارش‌های رسیده حاکی از قاچاق این محصول از طریق گلستان به شهر خوی و سپس به شهر قطور منتقل  و سپس از طریق روستاهای مرزی به‌طور قاچاق به ترکیه حمل می‌شود و لذا بسیاری از دوستداران محیط زیست در این راستا معتقدند که جلوگیری از تخریب جنگل با یک دستور العمل قابل اجرا نیست.

برچسب‌ها