رئیس اتحادیه صنف چوب بران و چوب فروشان مشهد گفت: در سال جاری با یک افزایش قیمتی ۴۰ درصدی در بازار چوب نسبت به سال گذشته روبه رو بوده ایم که همین قضیه در آشفتگی بازار بی تاثیر نبوده است.

چوب امسال ۴۰ درصد افزایش قیمتی داشته است

 طرح تنفس جنگل یکی از پر سرو صدا ترین طرح هایی است که  در ماه های اخیر در فضای اخبار و رسانه ها مطرح شد که بجز ایجاد کلی موافق و مخالف مطمئنا در افزایش قیمت چوب در بازار هم نمی تواند بی تاثیر باشد.

محمد جواد صبوری رئیس اتحادیه صنف چوب بران و چوب فروشان مشهد در توضیح تامین چوب مورد نیاز استان در پی ایجاد این طرح بیان کرد:همانطور که می دانید اکثر کارخانه های چوب بری در شمال کشور قرار دارند و تنها کارخانه چوب بری مشهد در کیلومتر ۲۰ شهر قرار دارد که چوب مورد نیازش را از داخل استان و از چوب های سرشاخه و از باغات داخل استان تامین می کند و برای تامین مواد والیه و چوب خام وابستگی ندارد و حتی مازاد مواد مورد نیازش را هم به خارج از استان نیزصادر می کند. این در حالی است که متاسفانه اکثر کارخانجات چوب بری در شمال کشور مجبورند که بخشی از مواد خامشان را از کشورهای دیگر مثل روسیه، ترکیه، آفریقا و...تامین کنند.

صبوری در تعریف مزیت ها و معایب طرح تنفس جنگل گفت: اگر این طرح بتواند به طور کلی مانع دست درازی برخی از سودجویان در قطع درختان جنگل بشود مطمئنا طرح مفیدی است.

رئیس اتحادیه صنف چوب بران و چوب فروشان مشهد اضافه کرد: اگر بتوانیم مانند گذشته به جبران کمبود چوب در استان و البته کشور آن را به صورت چیپس از سمت روسیه وارد کنیم مطمئنا این قضیه هم می تواند به نفع مردم باشد و هم به منفعت کارخانجات چوب بری.

وی بیان کرد: البته ناگفته نماند که این کمبودها خیلی نتوانسته در کار کارخانجات چوب بری خللی ایجاد کند چون هزینه های هنگفتی را بابت تهیه  دستگاه هایشان متحمل شده اند. این قضیه که متاسفانه هنوز به قوت خود باقی است بحث قاچاق چوب است که بخشی  از چوب مورد نیاز کارخانجات هنوز هم از همین راه تامین می شود.

صبوری در توضیح وضعیت قاچاق چوب در داخل استان خراسان گفت: متاسفانه قاچاق چوب در استان به صفر نرسیده است ولی درحال حاضر نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد ولی متاسفانه هنوز کسانی هستند که چوب و هیزم از استان خراسان به صورت غیرقانونی به شهرهای دیگر صادر می کنند.

وی اضافه کرد: درهمین راستا مدتی است خیلی شدید تر پیگیر بحث قاچاق چوب استان هستیم که این هیزم ها بدون مجوز از استان خارج نشود چون به این شکل حداقل مشکلات کمتری را در بحث قطع برخی درختان ایجاد می کند.

صبوری با ابراز ناراحتی از افزایش قیمت چوب در سال جاری بیان کرد: صنعت چوب دارای شاخه های فراوانی است و در صورتی که حمایت شود می تواند اشتغال زیادی را ایجاد کند. هر چند متاسفانه در سال جاری با یک افزایش قیمتی ۴۰ درصدی در بازار چوب نسبت به سال گذشته روبه رو بوده ایم که همین قضیه در آشفتگی بازار بی تاثیر نبوده است.

وی گفت: گرانی بازار چوب یک طرف و شیوع ویروس کرونا هم این میان مزید بر علت شده است و باعث بیکاری خیلی از همکاران ما در این صنعت شده است. تا جایی که خیلی از همکاران ما جهت ابطلال پروانه کسبشان مراجعه کرده و خواستار لغو آن شده اند . همین قضیه باعث شده که متاسفانه در این مدت در بخش کارگاهیمان بیش از ۳۰ درصد ریزش داشته باشیم. 

انتهای خبر/

برچسب‌ها