معاون وزیر دفاع ژاپن از رئیس جمهور منتخب آمریکا درخواست کرد سیاست روشنی در قبال تایوان اتخاذ کند تا توکیو نیز بر آن اساس سیاست خود را تعیین کند.

ژاپن خواستار اعلام موضع شفاف بایدن در قبال تایوان شد

قدس آنلاین؛ «یاسوهیده ناکایاما» معاون وزیر دفاع ژاپن روز جمعه گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا باید موضع روشنی در حمایت از تایوان اتخاذ کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ناکایاما در مصاحبه‌ای از بایدن درخواست کرد در قبال تایوان موضعی مشابه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا اتخاذ کند که در دوره ریاستش بر کاخ سفید، فروش تسلیحات به تایوانی‌ها را به طور چشمگیری افزایش داد.

این مقام وزارت دفاع ژاپن افزود: «تاکنون از سوی جو بایدن سیاست یا بیانیه روشنی در قبال تایوان ندیده‌ام. تمایل دارم آن را سریع‌تر بشنوم تا ما هم بتوانیم پاسخ خود در قبال تایوان را بر همین اساس آماده داشته باشیم».

بایدن در طول کارزار انتخاباتی خود گفته بود خواستار تقویت روابط با تایوان و دیگر «دموکراسی‌های همفکر» است.

ژاپن، تایوان را به عنوان کشوری مستقل از چین به رسمیت نمی‌شناسد اما روابط غیر رسمی نزدیکی با این جزیره دارد.

این در حالی است که امروز (جمعه) «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است:‌ «مسائل مربوط به تایوان، جزو مسائل داخلی چین محسوب می‌شود. ما قویاً با دخالت هر کشور یا فردی در امور داخلی چین، با هر نیتی که باشد  مخالف هستیم».

چین مخالف افزایش حمایت‌های آمریکا از تایوان از جمله فروش تسلیحات جدید و ملاقات مقام‌های ارشد آمریکایی از این جزیره است.  پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها