بندرعباس- گرچه به قول جنوبی‌ها دریا هیچ صیادی را دست‌خالی نمی‌گذارد اما در طی سال‌های گذشته فعالیت بی‌رویه برخی صیادان غیرمجاز که بدون هیچ ملاحظه‌ای دریا را برای منافع خود جارو کرده و به آبزیان ریزودرشت رحم نمی‌کنند مدتی است آن‌ها را دست‌خالی می‌گذارد.

صید غیرمجاز و تور خالی صیادان مجاز

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد اما در طی سال‌های گذشته افزایش جامعه صیادی به شکل قارچ گونه حالا دغدغه‌هایی را هم به همراه دارد.

بنا بر گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان  آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد افزون بر ۱۱ هزار شناور غیرمجاز صیادی در استان فعالیت می‌کنند که این صیادان با صید بچه ماهی، میگو و مولدهای ماهی جلوی رشد و تکثیر آبزیان در دریا را می‌گیرند و ادامه این روند نابودی و کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان را به دنبال داشته و خواهد داشت.

وضعیت بحرانی

در همین راستا مدیرکل شیلات هرمزگان، شناسایی و تخمین حدود ۱۰ هزار شناور قایق صیادی غیرمجاز در سطح استان در برابر چهار هزار و ۵۰۰ شناور مجاز را نشانگر وضیعت بحرانی ذخایر آبزیان میداند.

عبدالرسول دریایی  بابیان اینکه از این تعداد شناور غیرمجاز قایق افزون بر بیش از یک‌هزار و۵۰۰ فروند آن در شهرستان جاسک قرار دارد اظهار می‌کند: در همین راستا تخمین زده می‌شود ۱۰۰هزار تن صید غیرمجاز سالانه توسط شناورهای غیرمجاز در این استان  برداشت شود و لذا این موضوع کنترل را بسیار سخت کرده ست.

وی بابیان اینکه دریا توان افزایش‌های بهره‌برداری از ذخایر را ندارد و اگر فکری نشود ذخایر ژنتیکی از بین می‌رود، تصریح می کند: متأسفانه روش‌های صید مخرب و بی مجوز به ساحل و نوار ساحلی نیز رسیده است که متأسفانه با ادوات صید نامناسب و غیرمجاز آبزیان مولد و نابالغ را صید می‌کنند.

وی آسیب‌های این صید را بسیار جبران‌ناپذیر دانسته و می‌گوید: بیکاری، خشک‌سالی، کمبود فرصت‌های شغلی در سواحل، سوددهی صید غیرمجاز، ارزان بودن ادوات صید غیرمجاز در فروشگاه‌ها، فراوانی کارگاه‌های غیرمجاز ساخت شناور همگی برافزایش صیادان غیرمجاز تأثیر گذاشته است.

وی بابیان اینکه دریا جوابگوی این هجمه صید غیرمجاز نیست بیان می‌کند: خسارت به جامعه صیادی مجاز، فشار بیش‌ازحد به ذخایر آبزیان، ورود شناورهای لنج  ترال از استان‌های مجاور، استفاده از اتباع بیگانه بر روی شناورهای غیرمجاز و نبود سامانه ردیابی بر روی شناورهای صید سنتی از مشکلات پیش رو در این حوزه است.

خسارت به جامعه صیادی مجاز، فشار بیش‌ازحد به ذخایر آبزیان، ورود شناورهای لنج  ترال از استان‌های مجاور، استفاده از اتباع بیگانه بر روی شناورهای غیرمجاز و نبود سامانه ردیابی بر روی شناورهای صید سنتی از مشکلات پیش رو در این حوزه است

وی بیان می‌کند: حالا شما مشکلات دیگر را نظیر قاچاق آبزیان، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی را نیز باید به این مشکلات بیفزایید.

پاک‌سازی دریا

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان برای حل این مشکل اظهار می‌کند: درراستای حمایت از جامعه صیادی و حفاظت از ذخایر ارزشمند آبزیان طرحی را با کمک یگان حفاظت به مرحله اجرا گذاشتیم تا بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم.

ابراهیم عالی زاده با اشاره به پیامدهای بی‌شمار صید غیرمجاز و اصلی‌ترین عامل نابودی ذخایرآبزیان درهرمزگان از صید غیرمجاز به عنوان یکی از عوامل مهم در بازدارندگی توسعه صیادی و صید پایدار استان یاد کر د و گفت:  حمایت جامعه صیادی و مسوولان نقش مهمی در ادامه آن خواهدداشت.

وی بابیان اینکه به همین منظور طرحی در بنادر استان باهدف پاک‌سازی از صیادان غیرمجاز به مرحله اجرا گذاشتیم ادامه داد:  شیلات هرمزگان تمامی تلاش و امکانات خود را برای کنترل و کاهش صید غیرمجاز و زیان به بار آمده به کار گرفته است که رفع و کنترل آن نیازمند همکاری و توجه همه مسئولان و مردم با نگاهی استانی و ملی است.

ضرورت نصب سیستم ردیاب

در همین راستا معاون سیاسی استاندار هرمزگان معتقد است که باید سیستم رصد شناورهای صیاد بر روی تمامی شناورهای صیادی که مجاز به صید در آب‌های استان هستند، نصب شود تا دستگاه‌های نظارتی بر صید در آب‌های استان به‌منظور حفظ مسائل زیست‌محیطی و ذخایر آبزیان منطقه افزایش یابد.

سعید ناجی  تأکید می‌کند: برخورد با متخلفان صید غیرمجاز باید با قاطعیت صورت گیرد تا بتوان از بروز آسیب زدن به ذخایر آبزیان آب‌های استان جلوگیری کرد به همین منظور باید محدوده مجاز صید ترال برای شناورهای که مجوز چنین صیدی رادارند مشخص و اعلام شود تا بتوان نظارت بیشتری در این حوزه داشت.

برچسب‌ها