مدیر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یک میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب آب در بارندگی های اخیر وارد دریاچه سدهای استان شده و ذخیره گردید.

ذخیره یک میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب آب پشت سدهای خراسان رضوی طی بارندگی های اخیر / احتمال سرریز سدها وجود دارد

مهندس ادریس قائمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص میزان حجم ورودی آب به مخازن سدهای استان درپی بارندگی های اخیر عنوان کرد: از ابتدای زمستان امسال تاکنون و با بارندگی هایی که دراستان صورت گرفته است، یک میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب آب دردریاچه سدهای خراسان رضوی ذخیره شده و اگر رویه بارش ها به همین منوال باشد احتمال سرریز آب از بیشتر سدهای استان در سال جاری آبی، دور از ذهن نیست.  

وی ادامه داد: سرریز شدن سدهای استان معمولا در فصل بهار اتفاق می افتد. خوشبختانه بهار امسال، وضعیت بارندگی ها به نحوی بود که اکثر سدهای استان سرریز کردند.

وی ابراز داشت: به خاطر مدیریتی که برمنابعی آبی سدهای استان انجام شد، حجم آب ذخیره شده در پشت سدها افزایش یافت و با بارندگی های مناسبی که صورت گرفت شاهد سرریز شدن اکثر سدهای خراسان رضوی بودیم.

این مقام مسئول با بیان این نکته که باید توجه داشت که گاهی اوقات سریز شدن سدها خساراتی را هم به همراه دارد، ابراز داشت: به عنوان مثال سریز سدکمایستان که دربهار گذشته اتفاق افتاد، خسارات مالی زیادی را به همراه داشت. متاسفانه ظرفیت ذخیره آب در مخزن سد کمایستان پایین است. ضمن اینکه رسوب زیادی نیز از سالیان گذشته پشت این سد اتفاق افتاده بود، باعث شد که این سد توانایی ذخیره حجم کمتری از آب را داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این موارد، حجم بارندگی که در بالادست این سد اتفاق افتاد بسیار زیاد و با دوره تناوب ۲۰۰۰ ساله بود. دبی سیل ورودی به دریاچه سد، به صورت لحظه ای ۷۰۰ مترمکعب و به صورت میانگین ۵۰۰ مترمکعب بود. درواقع ظرفیت سد کمایستان، به هیچ عنوان جوابگوی این حجم آب نبود و امکان کنترل سیلاب با تجهیزات موجود فراهم نبود.

قائمی تصریح کرد: اما ظرفیت برخی دیگر از سدهای استان مانند سد دوستی بسیار زیاد و مناسب است و احتمال سرریز شدن آن را پایین می آورد. میزان حجم آب موجود در برخی سدهای دیگر استان نیز مانند سد کارده آنقدرکم است که احتمال سریز اصلا وجود ندارد.

وی مدعی شد: به عنوان مثال با بارندگی های زیادی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در مشهد اتفاق افتاد، سد طرق پس از بیست سال سریز شد اما میزان حجم آب ذخیره سد کارده که مانند سدطرق متعلق به شهرستان مشهد است نهایتا به نصف گنجایش مخزن رسید. درواقع وضعیت حوضه آبریز سد کارده و یا سد شهید یعقوبی تربت حیدریه و بارش های انجام شده به گونه ای بود که حجم بارندگی زیادی راهی مخزن سدها نشده و از حوضه آبریز خارج می شد.

مدیر نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان بیان کرد: باتوجه به وضعیت مناسبی که بیشتر سدهای استان در سال جاری داشته اند و مصرف آنچنانی از آن ها صورت نگرفته است، این احتمال وجود دارد که با چندین بارندگی پرحجم و مناسب برخی از آنها در ماه های آینده سریز شوند. اما باید گفت که اکنون بیش از پنجاه درصد از ظرفیت سدهای استان خالی است و فاصله زیادی با سریز سدهای استان داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها