۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 733733

ترامپ و بی‌اعتباری برند آمریکا

دکتر علیرضا رضاخواه

این روزها به جرئت می‌توان ادعا کرد ترامپ هم دیگر امیدی به حضور مجدد در کاخ سفید ندارد. کالج الکترال نتایج انتخابات را تأیید کرده، تمام شکایت‌های تیم حقوقی ترامپ در دادگاه‌های ایالتی و فدرال و حتی دیوان عالی رد شده، جمهوری‌خواهان به‌تدریج پشت ترامپ را خالی و حتی مایک پنس، معاون رئیس جمهور نیز مقدمات تحویل رسمی قدرت را فراهم کرده است. در همین حال رسانه‌های جریان اصلی در حال ساخت روایتی جدید از دوران ریاست جمهوری ترامپ و شخص وی هستند، شبیه به همان روایتی که درباره «اندرو جکسون» (چهره‌ای پوپولیست و جنجالی همچون ترامپ که به‌عنوان هفتمین رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شد) و یا مک کارتی ارائه دادند. در این روایت ترامپ به‌عنوان یک «نیروی شر» یک استثنا در عرصه سیاسی آمریکاست که توسط ائتلافی از «نیروهای خیر» شکست خورده و باید جامعه آمریکا نسبت به تکرار آن حساس باشد.

بر اساس یافته‌های جدیدترین نظرسنجی که به صورت مشترک توسط پایگاه خبری یو اس‌ای تودی و همچنین دانشگاه سافولک بریتانیا انجام شده، ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که تاریخ، دونالد ترامپ را به عنوان رئیس جمهوری «ناکام و شکست خورده» به یاد خواهد آورد.

هیئت حاکم بر نظام سیاسی آمریکا به خوبی می‌داند در دنیای امروز و در عصر ارتباطات، مهم‌ترین مؤلفه برای تثبیت هژمونی و مدیریت تصویر و برند یک حاکمیت «کنترل روایت» است. اندیشکده آمریکایی رند ۲۰ سال پیش در کتابی به نام جنگ‌های شبکه‌ای نوشت: «آنچه در جنگ‌های آینده طرف پیروز منازعه را مشخص می‌سازد، مالکیت بمب بهتر نیست بلکه برخورداری از روایت بهتر است». جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند «روایت بسازد»، «کنترل روایت» را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. اما در مقابل، ترامپ نیز تلاش دارد روایتی متفاوت از خود و آمریکا ارائه دهد. او با ارائه تصویر یک قربانی از خود، شکستش را در انتخابات، محصول تبانی نظام سیاسی حاکم و فاسد مسلط بر آمریکا معرفی می‌کند. ترامپ می‌گوید نهادهای سیاسی و امنیتی همچون کنگره، نظام انتخابات، اف‌بی‌آی و نهاد قضایی این کشور به‌ویژه دیوان عالی همه فاسد هستند و هیچ کدام وظایف ذاتی خود را انجام نمی‌دهند. او در توییت اخیر خود سیستم انتخاباتی آمریکا را همچون سیستم انتخاباتی یک کشور جهان سومی معرفی می‌کند که حتی از نظام انتخاباتی افغانستان هم بی‌اعتبارتر است. ترامپ تصریح دارد آزادی مطبوعات در آمریکا از بین رفته و رسانه‌های جعلی بر این کشور حاکم هستند. روایت ترامپ از آمریکا با توجه به جایگاه حقوقی رئیس جمهور روایتی استثنایی، دسته اول و معتبر است. برای همین است که تلاش زیادی از سوی رسانه‌های جریان اصلی برای بی‌اعتبار کردن این روایت از طریق مشروعیت‌زدایی از شخص ترامپ صورت می‌گیرد. با این حال پایان عصر تسلط «ابررسانه‌ها» از یک سو و قطبی شدن فضای سیاسی آمریکا از سوی دیگر سبب شده روایت ترامپ به‌عنوان یک روایت رقیب از آمریکا در دنیا دیده شود. امری که «برند آمریکا» به‌عنوان یک الگوی حکمرانی مطلوب و بی نقص را مخدوش ساخته است.

برچسب‌ها