۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 733739

خشنودی فاطمه زهرا(س) معیار رضایت پروردگار جهان

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری / عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

فاطمه زهرا(س) مقام عالی و جایگاه بلندی در بین زنان جهان دارد. این بانوی نمونه جهانی و دارای شخصیت الهی را باید شناخت و به رفتار و گفتار فاطمی آراسته شد. منبع نخستین و اصلی شناخت صفات و امتیازات الهی حضرت فاطمه(س) متون دینی و نصوص و سخنان صریح پیامبر خدا(ص) و امامان(ع) است.

ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) و پدر و جد ایشان نقل کرده است که پیامبر خدا(ص) فرمود: ان الله لیغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها یعنی خداوند با غضب و خشم گرفتن فاطمه خشمگین می‌شود و با رضایت و خرسندی فاطمه خشنود می‌گردد. این حدیث نبوی صحیح و با سند معتبر، جایگاه بی‌نظیر حضرت فاطمه(س) در نزد خداوند را نشان می‌دهد.

خشم و خشنودی حضرت فاطمه(س) معیار غضب و رضایت خدای سبحان است. پیام این حدیث جهانی است و به همه انسان‌ها آموزش می‌دهد در تکاپوی کسب رضایت حضرت فاطمه و رهایی از خشم و غضب او باشند.

غضب و رضایت حضرت فاطمه(س) محدود به دوران حیات ایشان نبوده بلکه پس از شهادت ایشان تا روز قیامت جاری است. غضب و رضایت حضرت فاطمه بر اساس هوای نفس و دنیاگرایی و حب و بغض شخصی نیست. او با شناخت و دانش الهی و خودسازی به این درجه و شخصیت تراز و معیار خشم و خشنودی خداوند متعال رسیده است. بی‌تردید فاطمه(س) از اطاعت انسان‌ها از خدا، رسول و امامان(ع) خشنود و از نافرمانی آنان و آلودگی به گناهان خشمگین می‌شود.

پیامبر خدا(ص) در این حدیث صراط مستقیم الهی را به جهانیان آموزش داده‌اند. انسان‌ها باید در راه رضایت خداوند متعال و نجات از غضب الهی گام بردارند.

یکی از شاخصه‌های مهم کسب رضایت خدا و نفی غضب الهی در این حدیث یادآوری شده است. باید عوامل و راهکارهای کسب رضایت حضرت فاطمه(س) را از آموزه‌های اهل بیت(ع) شناخت و به آن‌ها آراسته شد تا خشنودی خدا و بهشت نصیب انسان گردد.

باید از معیارهای غضب و ناراحتی حضرت فاطمه(س) آگاهی یافت و از آن‌ها پیراسته شد تا از غضب خدا و جهنم نجات پیدا کرد. بنابراین فاطمه‌شناسی براساس احادیث معتبر از وظایف پیروان آن حضرت است. سوگواران و عزاداران شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) باید بدانند چه رفتار و گفتاری موجب خشنودی یا غضب حضرت فاطمه(س) است تا مرزهای غضب و رضایت الهی را درک کنند.

به حکم این حدیث نبوی همواره شناسایی سیره فاطمی برای رهروان حضرت فاطمه لازم بوده و هست و خواهد بود چون انطباق رفتار و گفتار رهروان با سیره فاطمی راه سعادت و رستگاری است. شایسته است معارف فاطمی در مجالس فاطمی آموزش داده شود تا راه کسب رضایت فاطمه و رهایی از غضب آن حضرت روشن و درهای صراط مستقیم به روی فاطمیون گشوده شود.

برچسب‌ها