هرچند محدودیت‌های کرونایی توفیق حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) را از خیل زائران غیرایرانی گرفته، اما فرصتی فراهم آورده که با توسعه برنامه‌های آستان قدس در فضای مجازی، مخاطبان غیرایرانی این برنامه‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته باشند.

ارسال محتوا برای مخاطبان ۱۲۰ کشور از حرم رضوی / مخاطبان جدید فضای مجازی حرم شمس‌الشموس

هرچند محدودیت‌های کرونایی توفیق حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) را از خیل زائران غیرایرانی گرفته، اما فرصتی فراهم آورده است که با توسعه برنامه‌های آستان قدس رضوی در فضای مجازی، مخاطبان غیرایرانی این برنامه‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته باشند. این توفیقی است که با عنایت حضرت رضا(ع) و تلاش‌های ۱۰ ماه اخیر در حوزه مدیریت امور زائران غیرایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی حاصل شده است.

افزایش تولید برنامه در شرایط کرونایی

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد، مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی، می‌گوید: قبل از شیوع کرونا، زائران و گردشگرانی از ۱۲۰ کشور جهان به مشهد مقدس می‌آمدند و از برنامه‌های ویژه به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو بهره‌مند می‌شدند، اما کووید ۱۹ امکان حضور این زائران را دشوار کرد و نتوانستیم در این آستان میزبان آن‌ها باشیم.

هاشمی‌نژاد می‌افزاید: در این شرایط، تقویت برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت و همگام با افزایش برنامه‌ها برای زائران ایرانی، حجم تولید برنامه‌ها برای زائران غیرایرانی نیز افزایش یافت.

افزایش ۱۵ برابری مخاطبان

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: برنامه‌های ما در این ایام با استقبال چشمگیری مواجه شد و تجربه بسیار خوبی را رقم زد. نکته مهم این است که اجرای برنامه‌ها در رواق‌های حرم مطهر، با توجه به محدودیت فضا، حداکثر ۷۰۰ مخاطب داشت اما اکنون به دلیل پخش برنامه‌ها در فضای مجازی، همین برنامه‌ها گاهی بیش از ۱۰ هزار مخاطب دارد، یعنی حدود ۱۵ برابر.

وی می‌گوید: این تجربه به ما نشان داد بسیاری از عاشقان و دلدادگان حضرت رضا(ع) به دلایل مختلف در سال‌های گذشته امکان سفر به ایران و مشهد را نداشته‌اند و حالا که برنامه‌های غیرحضوری حرم مطهر توسعه یافته است، آنها نیز مخاطب ثابت این برنامه‌ها شده‌اند.

به گفته هاشمی‌نژاد، برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) حالا مخاطبان جدیدی در کشورهای مختلف جهان پیدا کرده است که برای حفظ آن‌ها تلاش خواهیم کرد. به همین دلیل، پخش برنامه‌های غیرحضوری برای این علاقه‌مندان، بعد از دوره کرونا هم ادامه خواهد یافت.

ارسال محتوا برای مخاطبان ۱۲۰ کشور

هاشمی‌نژاد هم‌چنین به بخش دیگری از برنامه‌ها برای زائران غیرایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: طی سالیان گذشته حدود ۳۰ هزار زائر و گردشگر خارجی، پس از حضور در حرم مطهر رضوی، ایمیل‌ها و آدرس‌های خود را به ما ارائه می‌کردند تا ارتباطشان با حرم حفظ شود و از برنامه‌های آستان قدس رضوی استفاده کنند. به همین دلیل، ما برای حفظ ارتباط این مخاطبان با حرم مطهر، هر هفته یک بسته محتوای دیجیتالی تهیه، و برای آن‌ها ارسال می‌کنیم. علاوه بر آن، با هزار و ۶۰۰ مرکز فرهنگی در ۱۲۰ کشور جهان در ارتباط هستیم و از ظرفیت مخاطبان آن‌ها برای ترویج و تبلیغ فرهنگ رضوی استفاده می‌کنیم.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که علاوه بر توسعه فرهنگ رضوی، تبیین و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی نیز در برنامه‌های این مجموعه قرار دارد.

هاشمی‌نژاد تصریح می‌کند: از اقدامات این حوزه می‌توان به برگزاری وبینارهای تخصصی با حضور شخصیت‌های مهم و اثرگذار جهان اسلام اشاره کرد. مهم‌ترین برنامه اخیر نیز نشست‌هایی در محکومیت توهین برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به پیامبر گرامی اسلام بوده که این برنامه‌ها با استقبال افکار عمومی کشورهای دیگر روبه‌رو شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها