مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نشست ملی و مجازی با موضوع ارتقاء و سواد محیط زیستی که ساعتی پیش در مشهد برگزار شد، از لزوم همدلی و هم افزایی برای تحقق اهداف پروژه ملی انسان و محیط زیست سخن گفت.

خراسان رضوی استان معین پروژه آموزشی کتاب درسی انسان و محیط زیست/ تقویت سواد محیط زیستی لازمه استمرار جنبش های زیست محیطی پیش رونده

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی دراین نشست که با هدف تشریح اقدامات دبیرخانه ملی طرح انسان و محیط زیست درخراسان رضوی و با حضور جمعی از مقامات ملی و استانی و نمایندگان تمامی ادارات کل آموزش و پرورش و حفاظت محیط زیست در سراسر کشور برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه تدوین و انتشار کتاب انسان و محیط زیست به آرزوی دیرینه دلسوزان و دوستداران محیط زیست کشورمان جامه واقعیت پوشانده است گفت: این مهم یکی از استوارترین شالوده های این بنیان است که باید بر روی آن با ارتقاء آگاهی های عمومی خشت به خشت دیوار چید و بالا رفت.

این مقام مسئول با تبیین اینکه محیط زیست خراسان رضوی این افتخار را داشته است تا معمار گوشه ای از این بنای عظیم فرهنگی باشد گفت: این اداره کل به عنوان قطب آموزش ها و پشتیبانی از تدریس کتاب انسان و محیط زیست، سکان بخشی از اقدامات پیش روی را به همراه شرکای امر در سازمان پژوهش و برنامه ریزی و دبیرخانه ملی زمین شناسی و انسان و محیط زیست در آموزش و پرورش استان کرمان بدست گرفته است.

وی این نشست را نه مقصدی برای فعالیت های صورت گرفته بلکه آغازی بر توسعه و ارتقای آموزش های محیط زیستی در بستر همکاری دفاتر آموزش و مشارکت های مردمی ادارات کل حفاظت محیط زیست و سرگروه های درس انسان و محیط زیست در سراسر کشور دانست و افزود: خراسان رضوی به عنوان استان معین پروژه آموزشی کتاب درسی انسان و محیط زیست، وظیفه دارد تا با تولید محتوای آموزشی فاخر و جریان ساز اجتماعی در گستره ملی نقش آفرینی کند و با گسترش سواد محیط زیستی درنظام آموزشی کشور، به عنوان یک رسالت و ماموریت حساس، فرصتی برای حضور و همراهی کنشگران اجتماعی فراهم کند.

همتی با اشاره به برخی بحران های زیست محیطی ناشی از نابخردی های انسان در گذشته گفت: در عصر حاضر بلوغ بشری به حدی رسیده است که در رابطه با خود و محیط اطرافش به ادراکی دست یافته است که سرنوشت خود و محیط پیرامونش را جدای از هم نبیند.

وی لحاظ جدی مولفه های محیط زیستی در اهداف توسعه هزاره ملل متحد که از سال ۲۰۱۵ به اهداف توسعه پایدار ملل متحد تغییر ماهیت داده را نشان از وجدان عمومی بشری دانست و ضمن تآکید بر نقش جوانان و مربیان در این تحول شگرف، تصریح کرد: نسل جوان حاضر از طرفی با یغماگری منابع طبیعی به عنوان میراثی برجای مانده از گذشتگان مواجهند و از طرفی دیگر مجهز به ابزارهای دانش و فناوری هستند و بلوغ بشریت درک درستی را از سرنوشت خود و محیط پیرامونش ارائه میدهد و تلفیق این دو همان این دو بالیست که برای تعالی به آن نیازمند هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، توسعه فرهنگ و سواد محیط زیستی و تقویت هنجار های آن را گام بزرگی در استمرار بخشی جنبش های زیست محیطی پیش رونده دانست و افزود: این قبیل اقدامات باعث میشود منابع پایه و زیستی درگذار های فرهنگی کمتر آسیب ببیند واین مهم، نیازمند الگو سازی درحوزه توسعه است تا با تغییر در سیاست ها، مدل حکمرانی محیط زیست را در ساختار و مدیریتی فرا نهادی اجرا کنیم.

رئیس اداره تکنولوژی وگروه های آموزش متوسطه استان کرمان نیز درادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مارا موظف به تعلیم و تربیت نسلی مسئولیت پذیر می سازد گفت:این هدف متعالی جز با همراهی و هم افزایی همه نهاد های مسئول محقق نخواهد شد.

وحید سیف الدینی، نماینده دبیرخانه ملی انسان و محیط زیست و زمین شناسی در ادامه شناسایی نقاط قوت و آسیب در حوزه آموزش و پرورش و بهره مندی از تیم های علمی متخصص و متعهد را نخستین گام برای قرار گیری در مسیر تربیت شهروند مسئولیت پذیر دانست.

رئیس گروه برنامه ریزی آموزشی دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز درادامه از پوشش آموزش کتاب انسان و محیط زیست از طریق شبکه دانش آموزش شاد و شبکه چهار سیمای ملی خبر داد و گفت: کانال های رسمی به منظور انتشار محتوای نوشتاری نیز با هدف بهره مندی همه دانش آموزان از آموزش های زیست محیطی ایجاد شده است.

اکبر شیرزادی  همچنین از برگزاری جشنواره «الگوی تدریس برتر» درسال آتی خبر داد و افزود: تقویت تدریس کیفی و ایجاد یک الگوی منسجم آموزشی درحوزه محیط زیست از اهداف برگزاری این جشنواره است.

دبیر دبیرخانه ملی زمین شناسی و انسان و محیط زیست نیز درادامه ملاک در آموزش درس انسان و محیط زیست را یادگیری عنوان کرد و افزود: هدف کسب نمره دراین درس نیست و لازم است به منظور اثر بخشی بیشتر از حضور دبیران تخصصی استفاده شود.

مسعود بهرامی راهبری صحیح این آموزش را ارزیابی مداوم مسیر و پشتیبانی منسجم طرح دانست و افزود: لازم است با تبادل برنامه های عملیاتی و توسعه تعاملات، همگرایی و همیاری ها، ضمن اینکه کمیت و کیفیت آموزشی را ارتقاء می دهیم، هدف اصلی که ساخت جامعه ایده آل است را سرعت ببخشیم.

 در ادامه این نشست تخصصی، روند طراحی و توسعه درگاه اینترنتی انسان و محیط زیست و ظرفیت های قابل بهره برداری آن از سوی مشاوران آبانگاه و شیوه پشتیبانی دانشی از کتاب یاد شده و معرفی رسانه های یادگیری مرتبط تبیین شد و  ضمن معرفی سامانه نشست های مجازی انسان زیست و نحوه ی استفاده توسط استان ها، با حضور برخط فاطمه آرتا معاون مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان، زهره عابدینی، نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مسعود بهرامی دبیر دبیرخانه ملی زمین شناسی و انسان و محیط زیست دریک پنل تخصصی، مطالب مطروحه مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها