عضو کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق مجلس با گذاشتن برخی شروط و پذیرش اصلاحات مدنظر مجلس از سوی دولت، کلیات لایحه بودجه را تصویب کرد گفت: با برگشت دادن لایحه بودجه مشکل مردم و کشور حل نمی‌شد.

 پذیرفته شدن شروط مجلس از سوی دولت موجب تأیید بودجه شد/با رد کردن لایحه بودجه مشکل مردم و کشور حل نمی‌شد

قدس آنلاین؛ کلیات لایحه بودجه  ۱۴۰۰ تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی در جلسه بعدازظهر دیروز(سه‌شنبه) کمیسیون‌ تلفیق به رأی گذاشته شد که با ٢٣ رأی موافق و ١٩ رأی مخالف به تصویب رسید.

تصویب کلیات لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق در حالی صورت گرفت که پیش از این نمایندگان مجلس با وارد دانستن برخی اشکالات از احتمال بالای رد شدن لایحه بودجه از سوی مجلس خبر داده بودند.

در عین حال روز دوشنبه یعنی یک روز پیش از اعلام نظر کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه بوده، «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه توافقات ضمنی بین دولت و مجلس برای تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته است، تصویب لایحه بودجه را منوط به انجام اصلاحات مورد نظر مجلس از سوی دولت دانست.(اینجا)

«حسین گودرزوند چگینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس است در گفت‌وگو با قدس آنلاین به دلایل تصویب لایحه بودجه اشاره کرد.

بخشی از اصلاحات مدنظر مجلس مربوط به موارد تأکید رهبری بود

چگینی با اشاره به اینکه بخشی از  اصلاحات صورت گرفته مربوط به موارد تاکید شده در نامه مقام معظم رهبری درباره اصلاح بخش هایی از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی سال آینده بود تصریح کرد: این نامه ۳ جزء دارد؛ بخش اول، کاهش ۴۰ هزار میلیارد تومانی منابع درآمدی به دلیل حذف مابه‌التفاوت ۱۸ درصد صندوق توسعه ملی به ازای صادرات بیش از یک میلیون بشکه در روز، بخش دوم دوم افزایش ۵۰ هزار میلیارد تومانی مصارف به دلیل حذف امکان استفاده از منابع صندوق برای بند هـ تبصره ۴ و در نهایت بخش سوم افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی مصارف به دلیل بازپرداخت اقساط صندوق در سررسید ۱۴۰۰ است. بنابراین در مجموع حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان به مصارف افزوده می‌شود و باید برای ۹۳ هزار میلیارد تومان منابع جدیدی پیش‌بینی شود.

با پذیرفته شدن شروط مجلس از سوی دولت بودجه را تأیید کردیم

عضو کمیسیون تلفیق افزود: یکی دیگر از موارد مدنظر مجلس بحث بدهی‌های دولت است که دولت باید از همان سهم خودش این بدهی‌ها را پرداخت کند. این موارد را دولت باید تعیین تکلیف می‌کرد که بخشی از این موارد در نامه‌ای که رئیس جمهور به مجلس ارائه کردند مورد پذیرش قرار گرفته است و بخشی دیگر را هم مجلس در جلسه‌ای که با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند قرار شد در جلسه مشترکی که در قالب کمیسیون تلفیق قرار است داشته باشند، اصلاحات لازم را در رابطه این موارد هم داشته باشند.

چگینی با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق مجلس با گذاشتن این شروط و پذیرش اصلاحات مدنظر مجلس از سوی دولت، کلیات لایحه بودجه را تصویب کرد، اظهار امیدواری کرد که کمیسیون تلفیق بتواند بودجه‌ای را تهیه و تنظیم کند که اثراتش را در زندگی مردم بتوان دید.

با رد کردن لایحه بودجه مشکل مردم و کشور حل نمی شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با اظهارت برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر گرفتن تضمین از دولت در رابطه با انجام اصلاحات یادشده نیز گفت: البته بحث هایی در جلسه مطرح بود؛ موافقین و مخالفین مواردی را اشاره کردند اما در نهایت دولت نیز خارج از این کشور نیست ؛ خواسته نمایندگان مجلس این است که خدایی نکرده مواردی که سمت و سوی سیاسی دارد در بودجه نباشد چرا که تعهد ما به مردم این است که تمام مردم بتوانند از عواید بودجه بهره مند شوند نه صرفا یک عده و گروه خاص.

چگینی در رابطه با اظهارات اولیه نمایندگان مجلس در رابطه با ردشدن کلیات مجلس نیز اینگونه توضیح داد: نکته‌ای که در مورد کلیات لایحه بودجه مطرح است بالا بودن هزینه‌های جاری دولت است؛ واقعیت این است که این نگاه بر اساس شرایط تورمی و تحریمی کشور سنگین است؛ این نگاه درواقع تا همین روزهای آخر نیز وجود داشت اما روزهای آخر جمع بندی کمیسیون تلفیق بر این بود که تائید کنیم و بعد در جزئیات وارد شویم و بتوانیم آنجا کمک کنیم تا مشکلات موجود حل شود. چرا که با برگشت دادن لایحه بودجه مشکل مردم و کشور حل نمی‌شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها