دبیر انجمن صنفی روغن نباتی با اشاره به اینکه همه تولید کنندگان روغن روغن را با قیمت مصوب در اختیار توزیع کنندگان قرار می‌دهند، گفت: اگر فروشنده ای روغن را بالاتر از قیمت مصوب به فروش برساند متخلف است و باید توسط مراجع قانونی پیگیری شود.

هرگونه گران‌فروشی روغن تخلف است و توسط مراجع قانونی پیگیری خواهد شد/توزیع روغن ۴ تا ۵ کیلویی حلب طی هفته‌های آتی

قدس آنلاین؛ روز گذشته «قاسمعلی حسنی» دبیرکل اتحادیه بنکداران تهران از گرانفروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی روغن مایع در بازار خبر داد و گفت: قیمت درج شده روی محصول با قیمتی که به دست مصرف کننده می رسد اختلاف بسیاری دارد.

قاسمعلی حسنی، در پاسخ به این سوال که چرا همچنان عرضه روغن جامد و مایع در بازار کم است، اظهار کرد: صفر تا صد روغن از تخصیص ارز تا واردات آن دست دولت بوده و دست بخش خصوصی در این زمینه برای حل مشکلات بسته است.

وی ادامه داد: بارها اعلام کردیم که تجار به دلیل اعتباراتی که در دنیا دارند می‌توانند بدون دریافت ارز دولتی اقدام به واردات روغن خام کنند. اما به صحبت‌های ما توجهی نمی‌شود و دولت اعلام کرده است که واردات روغن بایستی با ارز دولتی صورت گیرد.

به گفته وی مشکلات ایجاد شده در تخصیص ارز وقفه‌ای را در واردات روغن ایجاد کرد و همین وقفه منجر به کاهش تولید و توزیع روغن در بازار شد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران اضافه کرد:خوشبختانه روغن مایع به اندازه نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. البته یک گرانفروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در روغن مایع برای مصرف کننده در بازار رخ می‌دهد؛ به طوری که روغنی که بر روی آن قیمت ۹۰۰۰ تومان درج شده ۱۴ هزارتومان، روغنی که بر روی آن ۱۶ هزارتومان قیمت خورده ۲۴ هزارتومان و روغن ۱۵۷ هزارتومانی ۳۱۰ هزارتومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

«امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنفی روغن نباتی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با گران‌فروشی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی روغن در بازار گفت: همه تولید کنندگان روغن روغن را با قیمت مصوب در اختیار توزیع کنندگان قرار می‌دهند و اگر بالاتر از قیمت به فروش می‌رسد این تخلف است و می‌بایست توسط مراجع قانونی پیگیری شود؛ روغن در تمام فروشگاه های زنجیری به قیمت مصوب توزیع می‌شود.

بیرشک واردات و چالش‌های ارزی را مهم ترین بحث در تولید روغن نباتی دانست و تصریح کرد: قیمت روغن تحت تاثیر مولفه‌های متعددی همچون نرخ جهانی، قیمت فولاد، حمل و نقل، سوخت و ... است که امکان پیش‌بینی قیمت در خصوص بازار وجود ندارد، اما به طور کلی اگر شرایط به روال فعلی باشد، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. بحث نقل و انتقال پول و بانک‌مرکزی در مسئله روغن بسیار تاثیر گذار است و پیش بینی می‌شود که اگر در بحث ارز اتفاق خاصی رخ ندهد، مشکلی در بحث بازار روغن نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تمامی کارخانجات توان خود را گذاشتند که کمبود روغن‌پیش نیاید و مشکلات فعلی مرتفع شود، افزود:با تولید بیشتر کارخانه ها طی هفته‌های آتی روغن ۴ تا ۵ کیلویی حلب هم در اختیار مردم قرار می گیرد.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی درباره پدیده فروش اجباری روغن همراه با سایر کالاها تصریح کرد: طبق بیانیه انجمن فروش اجباری همراه با روغن تخلف است و هیچ یک از کارخانجات این کار را نمی کنند و اگر مغازه ای این کار را کند، مربوط به بخش های صنفی است و در بخش صنعت کاملا با موضوع فروش اجباری کالا مخالف هستیم.

بیرشک با بیان اینکه روزانه ۳.۵ تا ۴ هزار تن روغن توزیع می شود، گفت: روغن حلب بر مبنای قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه می شود و در سایت ۱۲۴ قیمت مصوب درج شده و کارخانجات نرخ ها را رعایت می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها