پنجاهمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان ساعتی پیش در سالن اجتماعات شهید سردار سلیمانی و با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.

جای خالی دستگاه های اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی  زیست محیطی / بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد

به گزارش قدس آنلاین، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی دراین جلسه طی سخنانی اظهار داشت: انتشار ویروس کرونا فرصت مناسبی برای بهبود و توسعه زیر ساخت های مجازی و استفاده از سامانه های وب سرویس بوده است که با کاهش تردد های غیر ضروری  و حضور فیزیکی مراجعین به سازمان ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

سید کمال الدین میر جعفریان همچنین اطلاع رسانی مناسب به مردم برای کاهش مراجعه حضوری و گسترش استفاده از سامانه ها، نرم افزارها و دیگر پل های ارتباطی دراین خصوص را بسیار مهم برشمرد و افزود: لازم است ساز و کارهای ضروری در نشست های تخصصی برای فرهنگ سازی، آگاهسازی واطلاع شهروندان از سوی دستگاههای عضو این کارگروه مورد تحلیل کارشناسی قرار گیرد و با معرفی عوامل غیر مستقیم و تأثیر گذار بر آلودگی هوا، سازمان های مرتبط با موضوع شناسایی و وارد عمل شوند.

 معاون استاندار ضمن اشاره به اینکه موضوعات زیست محیطی با سلامت افراد درارتباط است و باید تمامی دستگاه هایی که به هر صورت می توانند دراین خصوص نقش آفرینی کنند اهتمام خود را بکار گیرند گفت:باید حفظ محیط زیست و ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان به یک باور درجامعه تبدیل شود.
رئیس کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان ادامه داد: بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد با هدف شناخت علل مستقیم و غیر مستقیم و به نوعی عارضه یابی آلودگی هوای استان بر اساس تحلیل های کارشناسی و در قالب  تبیین صریح تکالیف و نقش همه دستگاه های اجرایی به عنوان نقشه راه باید با جدیت دنبال شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت های برخی واحدهای صنعتی ضروری بوده و قابل توقف نیست گفت: دراین خصوص می توان برای مدیریت در جابجایی زمان فعالیت در خصوص آن دسته از واحدهایی که ماهیت خروجی آنها فصلی است، با اولویت بندی و ارائه راهکار مناسب ورود پیدا کرد.

وی درادامه به تشدید نظارت بر مصرف انرژی موتورخانه ها و سیستمهای گرمایشی در فصل سرما اشاره کرد و افزود: کاهش مصارف غیر ضروری انرژی در مدیریت آلاینده های هوا بسیار موثر است و لازم است ارگان های متولی نظارت خود را دراین خصوص با جدیت پیگیری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست با مروری بر دستاوردهای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و ارائه گزارشی از رونداجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه، به تبیین اقدامات مورد انتظار دبیرخانه از دستگاه های عضو این کارگروه برای کاهش آلودگی هوای استان پرداخت.

تورج همتی ضمن اشاره به اینکه براساس تحلیل های کارشناسی متهم اصلی در آلودگی هوای کلانشهر مشهد همچنان خودروهای درحال تردد درسطح شهر هستند گفت:نظارت های پلیس راهور دراین خصوص منجر به صدور نزدیک به ۸۲ هزار فقره جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی، خودروهای دودزا، دارای پلاک تعمیری و...در شش ماهه گذشته سال جاری  شده است.
این مقام مسئول در ادامه از افزایش روزهای با هوای پاک از ۲۹ روز درسال گذشته به  ۳۸ روز در سال جاری  خبر داد و گفت: مدیریت آلودگی هوا در برنامه آمایش راهبردی و به صورت نقشه جامع محیط زیست استان تدوین و در اولویت سیاست های کلان اجرایی استان قرار گرفته است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان ضمن اشاره به برنامه اجرائی و کوتاه مدت کاهش آلودگی هوای مشهد به تشریح محورهای ۹ گانه تأثیر گذار بر آلودگی هوای استان پرداخت و افزود: با هدف شناسایی منابع آلوده کننده هوا، طی ۶ ماهه گذشته مجموعاً ۵۲۶ نوبت پایش از واحدهای صنعتی همچون واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، کارخانجات سیمان، نیروگاه ها، کارخانجات ریخته گری و نورد، معادن، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنایع تولید عایق های رطوبتی(ایزوگام) و  کوره های آجر پزی و آهک پزی و ...  سطح استان اقدام شده است.
گفتنی است دراین جلسه گزارشاتی از اعمال قانون بر خودروهای متخلف از سوی پلیس راهور استان، کیفیت هوای مشهد و وضعیت آلاینده های هوا از سوی مرکز پایش آلاینده های محیط زیست، وضعیت سامانه های بارشی از سوی هواشناسی و اقدامات اجرایی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد دراجرای قانون هوای پاک از سوی اعضای حاضر ارائه شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها