وزیر آموزش و پرورش در سفر خود به استان خراسان رضوی از ۷۴ پروژه آموزشی و پرورشی با ۸۹۳ کلاس به نام سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کشور بطور همزمان رونمایی به عمل آورد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی؛ الگوی شایسته ی یک ملت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در آیین افتتاح همزمان پروژه های آموزشی و پرورشی سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور که با حضور استاندار خراسان رضوی، رییس سازمان بسیج سازندگی، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در مجموعه آموزشی رضوان حاشیه شهر مشهد برگزار شد؛ وزیر آموزش و پرورش ضمن ادای احترام به مقام سردار شهید قاسم سلیمانی؛ این پروژه ها را از افتخارات کشور مبتنی بر آموزه های سند تحول برشمرد و اظهار کرد: سیاست دولت توسعه فضاهای آموزشی است و طی سال های ۹۲ تا ۹۹ در هر روز به طور متوسط ۲۸ کلاس درسی ساخته شده است.

محسن حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین اعتبارات سازمان نوسازی مدارس نیز بیش از ۴ برابر شده و علاوه بر آن اعتبارات خیرین مدرسه نیز رشد چهاربرابری داشته، به گونه ای که از ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی درباره نامگذاری  پروژه های آموزشی به نام سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی با اشاره به تغییر نظام آموزشی به نظام تربیتی تصریح کرد: توجه بخشی به الگوها از جمله اولویت های نظام تربیتی است و الگوها چون کتاب هایی هستند که نتیجه خوانش آنها رشد تربیتی در پی دارد. وقتی یک نامگذاری صورت می گیرد در آن آرمان های مان را جستجو می نماییم. سردار سلیمانی الگوی شایسته و بزرگ ایران اسلامی و جهان اسلام است که با مردم زیسته و برخوردار از صفات اخلاقی چون صداقت، فداکاری، دشمن ستیزی، مقاومت، وحدت، خلاقیت، سخت کوشی و نیز تبعیت از ولی فقیه است. لذا با نامگذاری ها در واقع تربیت دانش آموزان جهت گیری می شود. این ماگذاری ها هیجانی و اتفاقی نیست بلکه یک انتخاب آگاهانه و هوشیارانه برای گام نهادن در عرصه تربیتی است.

حاجی میرزایی درباره حاشیه شهر مشهد گفت: حاشیه مشهد؛ کانون هجوم جمعیتی است و از این رو تناسب فضای آموزشی با جمعیت لحاظ نشده است. در طرح های تحولی آموزش و پرورش؛ مکان یابی منطقی و اصولی ساخت مدرسه بر اساس پیش بینی های جمعیت شناسی و ظرفیت های اجتماعی لحاظ شده، که کجا واحد آموزشی ساخته شود تا سال های مختلف از آن بهره برداری شود.

وی آموزش و پرورش را یک عائله بزرگ با بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه دانست و درباره سیاست های وزارت خانه خاطرنشان کرد: سیاست ما قبل از اینکه چه مدرسه ای داشته باشیم؛ داشتن مدرسه است. حتی به قیمت برپایی چادر آموزشی اجازه نمی دهیم فردی از آموختن محروم بماند. در کشور ۵۰۰۰ مدرسه زیر ۵ دانش آموز داریم. در بودجه ۱۴۰۰ از محل افزایش ۴۰ درصدی محل گاز که قبلا ۲۰ درصد بوده، سعی بر تکمیل سیستم گرمایشی مدارس داریم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با انتقاد از میزان سرانه فضای آموزشی در استان اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۷۰ سانتی متر از میانگین کشوری کمتر است. سرانه مطلوب و استاندارد فضای آموزشی۸.۳ متر مربع و میانگین این سرانه ۵.۲ متر مربع به ازای هر دانش آموز در کشور است اما میانگین سرانه آموزشی استان خراسان رضوی به رغم تمام تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته ۴.۵ متر مربع است که نسبت به میانگین کشور ۷۰ سانتی مترمربع کمتر است. همچنین ۱۷۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که بایستی نسبت به جمع آوری آن اقدامات ضروری صورت گیرد.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به حاشیه شهر مشهد و جمعیت یک میلیون و سیصد هزار نفری جمعیت حاشیه شهر خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی در حاشیه مشهد بسیار بحرانی  است و سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۲.۵ مترمربع است لذا حتما باید نسبت به این مناطق نگاه ویژه‌ای داشت. وی میزان مناطق حاشیه مشهد به فضای آموزشی استاندارد و با کیفیت را ۲۸۶ هزار مترمربع بر شمرد که نیازمند بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. البته با توجه به مدل مشارکتی که در پیش گرفته ایم تلاش داریم تا در برنامه یک ساله حاشیه شهر مشهد را تغییر دهیم. در حال حاضر در استان خراسان رضوی ۷۰۰ پروژه ساخت فضای آموزشی در حال احداث وجود دارد و حدود ۱۲۲ پروژه نیز به دلیل کمبود اعتبارات غیرفعال است و در تلاش هستیم تا آنها را نیز فعال کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها