رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه، حذف ارز ترجیحی، در لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق تورم زاست، گفت: مردم توان تحمل تورم و فشار جدید را ندارند.

حاجی‌بابایی: حذف ارز ترجیحی قطعا تورم‌زاست/مردم توان تحمل تورم و فشار جدید را ندارند

قدس آنلاین: حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تعدادی از دوستانی که در کمیسیون تلفیق بودجه موضوع حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را پیشنهاد دادند معتقدند یک بسته‌ای دارند که این بسته جلوی هرگونه تورمی را خواهد گرفت اما در این اینکه حذف ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) تورم‌زاست هیچ شکی وجود ندارد.

به گفته حاجی‌بابایی، آنها می‌گویند از طریق پرداخت یارانه می‌توانند جلوی این تورم را بگیرند به هر حال باید در خصوص این راه حل جایگزین منتظر ماند تا رونمایی شود، اما به هر حال باید منتظر تورم جدید بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیش از این نهاده‌های دامی که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی (طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه) وارد کشور می‌شده، از سال آتی قرار است طبق مصوبه کمیسیون تلفیق با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی  وارد شود (افزایش ۳۰۰ درصدی) یا حقوق پایه گمرکی هماکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود و از این پس طبق مصوبه مجلس قرار است با همان ارز ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه شود. اگر آن بسته تعریف نشود تورم را بدنبال خواهد داشت.

همه ما یک تکلیف داریم  و حرف  این است که معیشت مردم حفظ شود. هر مصوبه‌ای در مجلس یا دولت حرف اول آن باید سر پا ایستادن مردم باشد. اگرچه در یک برهه ضرر کنیم و دچار خسران شویم. اگر قرار به انتخاب بین حرکتِ اقتصاد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و سرپا نگه داشتن مردم بود، قطعا حفظ معیشت مردم مقدم بود.  بر این اساس نتیجه انتخاب بین شکوفایی اقتصاد در ۵ سال اینده و حفظ معیشت امروز مردم، مشخص است.

وی ادامه داد: مردم ایران هم اکنون هیچ شرایطی برای پذیرش تورم بالاتر یا فشار معیشتی و اقتصادی ندارند. ۷ میلیون نفر در کشور از جمعیت شاغلان در هیچ سیستم بیمه‌ای قرار ندارند. یعنی نه حقوقبگیر دولت و عضو صندوق بازنشستگی دولتی‌اند و نه  مثل ۱۴ میلیون نفر شاغل دیگر بیمه تامین اجتماعی دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها