شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۲۴ هزار و ۸۰۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۸۵ هزار واحد رسید.

ریسک سیاسی ترامپ تمام شد/پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس

به گزارش قدس آنلاین، در معاملات امروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۷۶۵ واحد کاهش به ۴۵۹ هزار و ۸۰۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۵۰۰ واحد افت به ۳۰۰ هزار و ۹۷۸ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ هزار و ۶۹۸ واحد کاهش داشتند.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، در خصوص دلیل ریزش شاخص بورس گفت: واقعیت این است که یک ریسک سیاسی داشتیم به اسم ترامپ که با اتفاقی که چهارشنبه افتاد خنثی شد. الان باید به مسائل داخل نگاه کنیم. اعم از بحث شناورسازی، بحث بورس کالا، لج بازی وزیر صنعت با بورس و... . این‌ها بالاخره نشان میدهد که در دولت هم هم‌اندیشی واحد نیست.مثلا پالایشگاه‌ها برای وزارت نفت است، از این طرف نفت می‌دهد و از آن طرف بنزین می‌گیرد. یک روزی در هیات دولت تصویب کردند تخفیفی به این‌ها بدهند. نه تنها تخفیف ندادند، بلکه قیمت سهم‌شان تا ۸۰ درصد منفی شد. آمدند به مردم عادی ۵ میلیون تومان فروختند، حالا شده ۳ میلیون و ۸۰۰. این اتفاق اعتماد به دولت را از بین میبرد. جایی که هم ورودی آن و هم خروجی آن دولت است. به نظر میرسد که اعتراض‌های مردم هم از این زاویه است.

بورس

وی در خصوص تجمع امروز سهامداان ناراضی مقابل سازمان بورس تیز گفت: این افراد از سازمان بورس به عنوان متولی انتظار دارند از منافعشان دفاع کنند. بالاخره شما از کارگزار کارمزد می‌گیرید. از این طرف کسانی که در بازار فعال‌اند کلی مالیات به دولت می‌دهند و انتظار ندارند که تصمیمات بعضی از دولتمردان بازار را خراب کند. مردم انتظار دارند که متولیان بازار عکس‌العمل نشان دهند.

او با مثبت ارزیابی کردن نشست امروز حقوقی‌ها با معاون اول رییس‌جمهور نیز گفت: ما به وضوح می بینیم که مردم ترسیده‌اند و می‌پرسند که آیا دولت بازار رها کرده است؟

یک عده هم با تحلیل تکنیکال جو ناامیدی به بازار میدهند،گرچه از دید من حال بازار خوب است. گزارش‌های ۹ ماهه بیاید میبینیم که اکثر شرکت‌ها رشد تولید و فروش و سودآوری دارند. از آن طرف ریسک سیاسی ترامپ در حال تمام شدن است. همه این‌ها نویدهای خوبی برای بازار است.به نظر من در نهایت  چیزی که بازار سهام را خراب کرده است برخی تصمیمات دولتمردان است

برچسب‌ها