۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 735649

درباه کتاب"تحلیل فقهی و حقوقی وقف"

بازنگاهی فقهی با زبانی روان، ساده و قابل فهم

حجت‌الاسلام دکتر محمدباقر گرایلی، عضو شورای فقهی و حقوقی آستان قدس رضوی

آنچه ما امروزه در خصوص مسائل فقهی نیاز داریم، بازنگاهی به مسائلی فقهی است. ما خیلی از موضوعات را داریم که نیازمند این است که از دلِ مباحث فقهی استخراج شود. شرایط زمانی و مکانی یکی از موضوعات تأثیرگذار در مباحث فقهی و یکی از موضوعات تأثیرگذار در تشخیص موضوعات احکام است که اکنون ما به آن نیاز داریم ولی متأسفانه در بسیاری از مباحث فقهی حتی دروس خارج دیده نمی‌شود. حتی در نگاره‌های فقهی که ما اکنون در اختیار داریم و در دهه‌های اخیر نوشته شده است می‌بینیم که هنوز از همان نگاه سنتی فقهی محض پیروی می‌کند و مسائل نوپدید و نگاه فقهی جدیدی که ما به آن نیاز داریم عمدتاً وجود ندارد.

از ویژگی‌های مهمی که این کتاب دارد این است که با یک بازنگاهی فقهی و با زبانی روان، ساده و قابل فهم و بدون ان قلت‌های طلبگی طوری تنظیم شده که هر کس این اثر را بخواند احساس خستگی نمی‌کند. ضمن اینکه کتاب از مقدمه خوبی برخوردار است و خسته‌کننده نیست. مقدمه روان و شیوای کتاب به خوبی پایه تفکرات نویسنده به خصوص تفکرات فلسفی ایشان را منعکس کرده است، تفکراتی به خصوص تفکر ملاصدرایی که برگرفته از تفکرات شهید مطهری است.

امروزه با توجه به تعریفی که از وقف می‌شود و با توجه به موضوعات جدید فقهی ما نیاز به یک بازتعریفی داریم که نویسنده نیز از ضرورت آن سخن به میان آورده است. مسئله‌محور و بر مبنای نیازها طراحی شدن، از ویژگی‌های خوب کتاب است. در آخر کتاب تعداد موضوعات را در تفسیر الفاظ وقف مشاهده می‌کنیم که بحق بحث تفسیر الفاظ وقف از موضوعات و درگیری‌های علمی استادان این حوزه است. نکته بعدی طراحی خوب پلان کتاب است به تعبیری سیر منطقی مباحث از مقدمه تا تعاریف و شکل هرمی که کتاب دارد موجب جذابیت شده است.

به نظر اشکالی که در اصول فقهی داریم و عمدتاً خواننده را خسته می‌کند درگیر الفاظ روایات بودن است. یعنی شما یک روایتی را وسط می‌گذارید و شروع به صحبت درباره آن می‌کنید. گاهی می‌بینید که یک استادی ۵۰ صفحه در کتابش درباره یک روایت صحبت می‌کند و به قدری خواننده خسته می‌شود که دیگر حوصله ندارد تا تطبیقش را با مورد بحث ببیند. این از نقاط قوت کتاب است که درگیر الفاظ نشده است. به نظرم اگر کسی بخواهد مبنی بر روش اجتهادی و نگارشی صاحب جواهر این کتاب را بازنگاری کند، همین جلد کتاب شما را شاید بتواند در حد ۵۰۰ صفحه و شاید هم بیشتر بازنگاری کند؛ چرا که در بسیاری از موارد مختصر است و به فهم مخاطب تکیه کرده است که خیلی خوب است، زیرا خواننده، خواننده متخصصی است و دیگر لازم نیست همه اصطلاحات برای او توضیح داده شود.

برچسب‌ها